Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Grafikkort

  • Grafikkort

    Publicerad av nordgren på 4 maj, 2005 vid 14:34

    Efter att jag bytt grafikkort så får jag inte färg när jag spelar en film från datorn på TVn, har någon en aning om vad som kan vara fel?
    Använder samma s-videokabel som förut och har nu ett ATI Radeon kort, hade ett g-force förut…

    Hoppas någon har lust att hjälpa. smirk.gif

    fastforward svarade 18 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • diil

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 14:47

    Tjena! Det där har jag hört talas om tidigare, kolla här eller här . Hoppas det hjälper. /D

  • nordgren

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 15:54

    Hum, ja det är märkligt, men det tycks inte funka fortfarande… confused.gif Grafikkortet är inställt på s-video på utgången. Sen har jag en s-videokabel som jag monterat på en scartkontakt på för att få in i TVn (den har ej vanlig s-video ingång utan ska ta in den signalen genom scarten). Skumt när det funkat med förra kortet…

    Men jag ska prova på TVns sidoingång om det kan hjälpa, men då måste jag fixa fram en adapter som gör om scart till 3 rca honor (heter det väll?). Får se om jag hittar en sådan eller en adapter för att göra om s-video hohan till rca hona.
    Nåja jag får dona runt lite till.

    Tack för hjälpen iaf!!! smile.gif

  • johan_m

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 16:19

    Prova att köra med RGB kabel ist. dvs, den gula kontakten som ser lika ut som dom röda och vita kontakterna som sitter bakpå en stereo.

    Jag har haft otaliga problem med S-vhs men aldrig med RGB.

  • stang

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 18:38

    Det vanligaste felet när man får svart vit bild på TVn är att man skickar in en S-Vides signal i TVn men TVn är inställd på att ta emot en SCART signal. Kolla runt i menyerna i TVn och se om du inte kan ställa om vilken typ av signal TVn förväntar sig.

  • nordgren

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 19:08

    Har rotat runt i menyerna men det finns inget att ställa om. confused.gif

  • johan-g

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 11:33

    Hade samma problem som du att det blev svartvitt… Jag hade färg när windows inte var igång men så fort windows startade blev det svartvitt med S-videokabel. Kolla den här sidan om det kan vara till nån hjälp http://goto.glocalnet.net/geforce/. Om du har två scartkontakter så prova båda, det är oftast bara ena som kan ta emot S-video. Du kan också prova att sända utsignalen via komposit genom s-vieokabeln. Jag orkade inte hålla på och fippla så jag köpte en kompositkabel istället och det funkar klockrent, billig dessutom.

  • nordgren

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 13:26

    Jag ska prova att köpa en RCA-adapter och se om det löser det hela. Tror ni det kan spela någon roll att jag har en 100 Hz TV?

  • stang

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 14:23

    Nej det skall inte spela någon roll!

    Hmmm är du säker på att din TV klarer S-Video på den SCART kontakten. Jag har en hel drös på min TV men bara en som fixar S-Video och för att få den att inte visa svart vitt så måste jag leta reda på en instaällning för att den skall fatta att det är S-Video!

  • nordgren

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 14:47

    Nej jag är lite osäker på vilken kontakt jag ska ha den på, har ett par scartkontakter och en med RCA kontakter på sidann av TVn. Så jag ska prova dem med RCA och kolla om det är den som kan ta emot s-videoingång, men jag måste köpa en adapter först. Kan vara där felet ligger. smirk.gif

    Men det konstiga är ju att jag kunde få över färg förut via en scart, hum, men det kan ju vara så att det kortet sände via komposit och det var därför det funkade via den scarten. Får återkomma när jag provat med RCA ingången.

  • stang

    Medlem
    8 maj, 2005 vid 10:01

    Ahhh låter troligt!!

  • nordgren

    Medlem
    11 maj, 2005 vid 12:56

    Japp nu fick jag färg på grejerna. Funkade när jag kopplade till en RCA adapter till s-vhssignalen och tog in bilden genom frontingången.

    Fortfarande strul dock, väldigt oskarp bild och winamp vill inte visa bild, men funkar med bild i power dvd…. men får bråka lite mer med inställningarna och se om det löser sig.
    bildkvaliten funderar jag om det kan vara för att jag har en widescreen 100 Hz elelr om det bara är bugg i inställningarna…

  • fastforward

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 21:35

    Eftersom du har radeon-kort följer du den här guiden och får perfekt tv-ut:
    http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=229521&highlight=tvut

    om inte den länken funkar så testa:
    http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Grafikkort

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.