Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gran Canaria i sommar

  • Gran Canaria i sommar

    Publicerad av storm på 7 mars, 2002 vid 15:43

    Hej jag tar studenten nu i vår, och tänkta fira detta med att vara nån månad på GC i sommar. Hur är det, är det många som åker ner dit från sverige? i så fall hur gör ni/de med boende. Ska man bo i pozo, eller i playa del ingles? Jag tänkte ta med mig min 65 liters bräda och 3.7-5-5 räcker det eller ska man ta med sig ett större segel. Antar att jag får komplettera med ett mindre. men det är väl smartast att göra därnere, med tanke på priserna. Ska man hyra bil eller kan man lita på att det finns andra som man kan åka snålskjuts med? Många frågor e det. Det kankse till och med e så att det inte måste vara GC. fuerte och teneriffa, hur är de öarna under sommaren?

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • adde

    Medlem
    7 mars, 2002 vid 17:00

    Ska du till GC så tycker jag du ska bo i Pozo, det är bara ett par minuter med bil till Playa, Baha Feliz och Vargas (du har väl varit där?). Las Palmas (roligare uteställen) ca 30 minter. Bostad fixar du genom Jonas, likaså bil. Man behöver ju en bil på 3-4 personer. Förvaring blir ju enklare i Pozo än på ett hotell ngnstans. Har du flyt finns det ju restresor utan boende, billigt som satan. Ska du dit själv så känns det ju kanske trögt att hyra bil… hör dig för om vilka svennar som är där.

    Förra året körde vi 5.7 2 eller 3 dagar (av 14) resten 3.7 till 5.0. Större tror jag inte du behöver.

    Nackdelen med GC är ju stenstranden och shorebreaket. Tror att det är snällare på t.ex. fuerte – men dit går inga charter från sverige efter påsk. Funderar själv på att ta en annan Ö iår. Men troligen blir det Pozo sista veckorna i Juni.

    /Martin

  • storm

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 08:13

    Jo jag var där i vintras. Men förhållandena då är ju inte precis som på sommaren.
    Jag tänkte få med alla sverige cup tävlingar, så jag kommer antagligen att vara där nere hela augusti. Är det mindre vind då eller? Hur ofta kör man med segel mindre än 3.7?

  • teabag

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 23:14

    Jag var där i Feb och vi pratade en hel del om de olika säsongerna.På sommaren kommer vinden ofta något söderifrån på södra GC vilket tydligen gör den svag.
    Så Playa Ingles och Bahia Feliz är inte något bra val.Dock ordnar club mistral utflykter till Pozo,Vargas etc.
    Hur konstigt det än kan verka är vindarna mycket bra i Pozo och Vargas.

    Överhuvudtaget verkar det som om alla kanarieöar är bra på sina norrsidor på sommaren. Både Lanzarote och Fuerte har bra vind på sommaren.

    Känns konstigt att det inte skulle gå charter till Fuerte på sommaren. Vi var där i Juli med färja från Lanzrote och hörde hur många svenskar som helst.

    Jag föreslår att du själv gör en check så att du vet säkert.

    Ha´t bra

  • larry

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 07:26

    Hej! På sommaren blåser det på öst-sidan av ön. Pozo och Vargas är de vanligaste ställena att segla på. (inte norrsidan som det stod i nått inlägg). På sydsidan där turistorterna ligger blåser det i princip nada på sommaren.
    Det blåser ofta riktigt bra. 3.5-5.5 segel täcker nog 80% av seglingsdagarna i Juli och själv skulle jag bara ta med mig vågbräda och tre vågsegel.
    Bo kan man, som nån rekomenderade, göra i Pozo och då ordna boende genom Jonas på Cutre. Själv tycker jag att det är helt OK att bo i typ Bahia Feliz eller San Augustin då det är varmare där och inte blåser så mycke på kvällarna. Då är dock hyrbil ett måste, men jag skulle rekomendera hyrbil i alla fall. Santa Fe bil-uthyrning i Playa Ingles tror jag har bland de billigaste bilarna.
    Lycka till!
    /L

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 mars, 2002 vid 13:44

    Jag var på bahia felitz en sportlovs vecka, och det blåste pung hela tiden!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 mars, 2002 vid 13:50

    Träffade ni Björn D? Eller hoppade ni högre än honom?

  • jonas-j

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 14:06

    Fanan man måste ju säga att det låter riktigt frästande att hänga med ner och försöka surfa lite

    /jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 10:34

    San Agustin är absolut bäst att bo. Då har du gångavstånd till Playa del Aguila och Playa del Ingles alltså både bad på sandstrand och surfing. Pozo ligger också ca 10 minuter med bil.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gran Canaria i sommar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.