Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Grekland eller Turkiet

  • Grekland eller Turkiet

    Publicerad av hankypanky99 på 21 juli, 2012 vid 07:37

    Hej! Jag och min flickvän och vår 10 månader gamla dotter funderar på en kombinerad kite/sol-bad semester i slutet av augusti/början av september till antingen grekland eller turkiet. Någon som har några heta spots att förmedla?

    Vi kommer inte att sätta ihop en egen resa utan vi vill plocka något charterresmål för att göra det enkelt… Hittade något i grekland via detta forum som hette paroskite (förmodligen ön paros) som fanes beach på rhodos.
    Det fanns även någon strand längst ner på rhodos som var grym, men det skall som sagt finnas bra med hotell och ingå i något charterbolags utbud.

    Tacksam för alla tips!

    /Henke, Tessan & Isa

    hankypanky99 svarade 11 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • mikepunisher

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 07:16
    hankypanky99;693653 wrote:
    Hej! Jag och min flickvän och vår 10 månader gamla dotter funderar på en kombinerad kite/sol-bad semester i slutet av augusti/början av september till antingen grekland eller turkiet. Någon som har några heta spots att förmedla?

    Vi kommer inte att sätta ihop en egen resa utan vi vill plocka något charterresmål för att göra det enkelt… Hittade något i grekland via detta forum som hette paroskite (förmodligen ön paros) som fanes beach på rhodos.
    Det fanns även någon strand längst ner på rhodos som var grym, men det skall som sagt finnas bra med hotell och ingå i något charterbolags utbud.

    Tacksam för alla tips!

    /Henke, Tessan & Isa

    Hej.

    Jag har aldrig varit i Turkiet och kört. I Grekland har jag kört 2 gånger. Första veckan var vi på Rhodos och där körde jag på Kremasti. Vi bodde på ett hotell i Ixia vilket är någon kilometer från Kremasti. Spoten på Kremasti är choppig och det är djupt direkt vid strandkanten. Men vinden är grym och i början på augusti hade jag vind 7 av 7 dagar. Lite svagare på förmiddagen och drog igång rejält framåt 13 och avtog framåt kvällen. Körde 9 o 13 kite. Väger ca 90 pannor.
    Det finns ytor för att packa upp o ner kiten, man kan skölja av grejerna och man kan slappa i hängmattorna. Greken som driver stället är lite väl hetsig och gör någon något fel så får den verkligen höra det. Men det var bra då det fanns en del som trodde dem var bäst och sen kör ner kiten mitt bland allt folk….Då var det bra att han var där o skrek åt dem.. Precis bredvid spoten finns en strandresturang eller rättare sagt en större vagn, där man kan köpa grekisk mat och köpa bärs. Nedanför där finns det solstolar som familjen kan hyra. Vi kommer också dra dit igen nu i slutet av augusti och i början på september. Planen är så iallafall.
    På Rhodos finns det fler spots längs kusten och ett av de kändaste ligger i spetsen av Rhodos. Dock är det inte lika familjevänligt då det är en bit till närmaste affär och resturang m.m. Jag har aldrig varit där men kommer antagligen hyra fordon och dra upp dit om vi åker ner i år. Prassonissi heter det stället. Rhodos stad är också väldigt trevlig att shoppa i och gå runt i. Bra liv och rörelse där.

    Sen var jag och körde en vecka på Lefkas. Där kitade jag också 7 av 7 dagar på Milos beach. Det stället var helt enkelt grymt. Dock choppigt, men självaste kitespoten har egen resturang med grym mat och egen bar, solstolar trevligt folk m.m. På morgonen körde jag med 21:an helt ensam på vattnet. Då var det nästan platt och bara att glida längs den flera kilometer långa stranden var en fröjd. Vinden ökade dock snabbt då brisen kom då körde jag 13. Fanns tillfällen då jag skulle kunna kört med 9:an men det är mycket roligare och ha rejält tryck i grejerna. De körde också dagsresor till en sjö där man fick köra plattvatten. Är man på lefkas så måste man helt enkelt ta en dag paus i kitandet och åka upp till Porto katsiki. Vackrare ställe är svårt att hitta… På lefkas finns det lite shopping inne i staden Lefkas men åker man till Nidri som är lite större, så finns det mer shopping och resturanger. Dock har Nidri grymt mycket turister och det kändes verkligen icke grekiskt där. Var helt enkelt för mycket turister där. I lefkas kan man också hyra segelbåt om man är sugen på det. Är tydligen ett ställe som en hel del seglare besöker med sina båtar och det märktes i båthamnen..

    Vi bokade dessa resor via fritidsresor och apollo, charter.

    Vem vet.. kanske vi möts ute på vattnet i Grekland i slutet på Augusti då.. 🙂

    /MIK

  • andersbq

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 07:53

    Magiskt ställe om du vill ha vind: http://www.chris-schill.com/new/en.html

  • hankypanky99

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 11:36

    Lysande svar grabbar, tusen tack! Nu skall det googlas vidare på dessa spots…
    /Henke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Grekland eller Turkiet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.