Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grumlig "monofilm", NP Combat 2011. Vad göra?

  • Grumlig "monofilm", NP Combat 2011. Vad göra?

    Publicerad av enlight på 5 september, 2012 vid 20:31

    Var ute och körde mitt NeilPryde Combat 4.7 2011 idag.
    När jag rullar ut det ur segelpåsen ser jag att “monofilmen” som ska vara genomskinlig är alldeles grumlig, som gråmjölkig.
    Tänkte att det var kondens, men det gick aldrig bort eller blev mindre under tiden jag surfade.
    Tog in seglet och sköljde av det noggrant.
    Nu ligger det utrullat på golvet och har torkat, men rutorna är fortfarande grumliga! :frown:

    Har använt det 5 ggr totalt och köpte det nytt i våras.

    Finns det något tips för att få monofilmen klar igen?
    Varför har det blivigt så?
    Vad ska jag göra?:crazy:

    svenne svarade 11 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • john1

    Medlem
    6 september, 2012 vid 07:29

    Jag har observerad att monofilmen kan bli “vitgrumlig” om jag spolar seglet rent med sötvatten. För mig har det försvunnit efter segling i salt vatten, seglar du i sötvatten?
    JJ

  • svenne

    Medlem
    6 september, 2012 vid 08:33

    Precis JJ skriver, det är sötvattnet som gör att filmen vitnar. Det står till och med i en del segelmärkens skötselråd att seglet inte ska sköljas med sötvatten.
    Testa ifall det blir bättre med en rejäl urtorkning upprullat, upphängt i solen. Annars har du ju en bra anledning att åka till Varberg. 😉

  • surfslusken

    Medlem
    6 september, 2012 vid 09:14
    Svenne;697551 wrote:
    Annars har du ju en bra anledning att åka till Varberg. 😉

    De har man ju alltid!

  • apelbapel

    Medlem
    6 september, 2012 vid 09:15

    Låter lite knepigt att sötvatten gör seglen “grumliga”! i min erfarenhet är det tvärtom! dvs saltet som är kvar ser grumligt ut och det försvinner med en enkel avspolning med vattenslangen!

    Jag vänder mig också mot att torka seglet i solen, iallafall för länge! eftersom solen sliter/mattar ut seglet snabbare! Alla uthyrare säger till att aldrig låta deras segel ligga ute, pga detta!

    Nedan klippte jag ut från NP´s site;

    There is a great product called “303”. First, clean your sail with fresh water and soap (dish soap is good) and dry clean. Then apply and polish on “303”. It makes sails look newer and protects them from UV. Put it on new sails to make them last longer, too.

    Best regards, Kevin

  • svenne

    Medlem
    6 september, 2012 vid 09:33
    apelbapel;697559 wrote:
    Låter lite knepigt att sötvatten gör seglen “grumliga”! i min erfarenhet är det tvärtom! dvs saltet som är kvar ser grumligt ut och det försvinner med en enkel avspolning med vattenslangen!

    Jag vänder mig också mot att torka seglet i solen, iallafall för länge! eftersom solen sliter/mattar ut seglet snabbare! Alla uthyrare säger till att aldrig låta deras segel ligga ute, pga detta!

    Nedan klippte jag ut från NP´s site;

    There is a great product called “303”. First, clean your sail with fresh water and soap (dish soap is good) and dry clean. Then apply and polish on “303”. It makes sails look newer and protects them from UV. Put it on new sails to make them last longer, too.

    Best regards, Kevin

    Seså, lugn å fin nu. Låta ett segel torka ur ordentligt i svensk sol är inte samma sak som att låta ett segel hänga i solen i södra Grekland en hel säsong…
    Jag är ganska säker på att grumligheten du tänker på inte är de mjölkvita paneler originalfrågan handlar om.

    EDIT: Limescale (dvs kalk) in the fresh water damages the monofilm and stitching when it dries, leave them wet with salt water and when you sell on 2 years later one rinse of fresh water makes them look like new.

  • mr-jibe

    Medlem
    6 september, 2012 vid 15:12

    Att tvätta segel i färskvatten är obra. Sjövattnet “konserverar” seglet inkl sömmar så om man sköljer segel så försvinner den fina finessen med “konserveringen”. Har jag hört…

  • aronh

    Medlem
    6 september, 2012 vid 17:28

    Jag har hört att man inte ska blöta ner seglen överhuvudtaget med vatten .

  • raggarn

    Medlem
    6 september, 2012 vid 18:52

    va faen…å jag som spolat rent efter varje Apel-Bapel tripp…
    har dock inte sett nå´t mjölkigt…annat än i glaset..Fantomen,jag och svenska Os-laget 😉

  • enlight

    Medlem
    6 september, 2012 vid 20:51

    Nu har seglet legat nere i gillestugan och torkat upp rejält och grumligheten är borta! 🙂

    Men kan det vara så att monifilmen har delaminerat och det kommit in kondens i mellan den?
    …fast det är inget som känns…
    För när jag sköljt av det och rullade ut det för torkning så gick det inte bort någon som helst grumlighet när jag drog med fingrarna. Det kändes verkligen som om det var själva monofilmen som var grumlig.
    Är mitt segel ett måndags ex?:crazy:

  • svenne

    Medlem
    6 september, 2012 vid 21:01

    Nej du har inget måndagsex, monofilm är tro det eller ej hygroskopiskt (tar upp vatten) men det når bara in i yttersta lagret. Det i sig får plasten att bli vit och kalkrikt vatten stärker effekten. Det är inget konstigt och alla som seglar i sötvatten kan råka ut för det.

    Då kan vi väl avsluta den här tråden med att JJ & Svenne hade rätt och du slipper åka till Varberg. 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grumlig "monofilm", NP Combat 2011. Vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.