Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grundläggande riggkunskap?

  • Grundläggande riggkunskap?

    Publicerad av annerborn på 20 januari, 2018 vid 19:14

    Hej!

    När jag som återfallssurfare börjar ersätta mina gamla NPU segel från 1989 så inser jag att saker blivit betydligt mer komplicerat än det var förr. Då minns jag det som; “är masten lagom lång för seglet så kör vi. Är den för kort så stoppar vi i en förlängare”. Nu verkar det vara en hel vetenskap att matcha segel och mast(er).

    Finns det någon bra introduktion till grundläggande riggkunskap att läsa nån stans? Någonstans där man kan lära sig om constant curve, rdm/sdm, kolhalter, vilka fabrikat man kan, och inte kan, blanda (läste nån stans att det inte funkar alls att köra NP mast till Gaastra segel, eller om det var tvärt om), hur trim som uthal å nedhal påverkar riggen, [edit]: hur man kan laborera med kortare mast och förlängare eller längre mast och ingen förlängare, osv.

    mvh, Nicke

    • Denna diskussion ändrades 6 år, 3 månader sedan av  annerborn.
    staffomania svarade 6 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • staffomania

    Medlem
    20 januari, 2018 vid 22:10

    Hej!

    När jag som återfallssurfare börjar ersätta mina gamla NPU segel från 1989 så inser jag att saker blivit betydligt mer komplicerat än det var förr. Då minns jag det som; “är masten lagom lång för seglet så kör vi. Är den för kort så stoppar vi i en förlängare”. Nu verkar det vara en hel vetenskap att matcha segel och mast(er).

    Finns det någon bra introduktion till grundläggande riggkunskap att läsa nån stans? Någonstans där man kan lära sig om constant curve, rdm/sdm, kolhalter, vilka fabrikat man kan, och inte kan, blanda (läste nån stans att det inte funkar alls att köra NP mast till Gaastra segel, eller om det var tvärt om), hur trim som uthal å nedhal påverkar riggen, [edit]: hur man kan laborera med kortare mast och förlängare eller längre mast och ingen förlängare, osv.

    mvh, Nicke

    Kolla här
    http://www.surfspot.se/news/val-av-mast

    Grundläggande riggkunskap?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grundläggande riggkunskap?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.