• Publicerad av stebe på 27 december, 2010 vid 15:30

    Den kiten är grunty, eller har den bra grunt.

    De flesta har nog en uppfattning om vad som menas med detta uttryck, men det skiljer sig nog ofta. Är det nån som vågar sig på att definiera det?

    skotten svarade 13 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • regfellow

    Medlem
    27 december, 2010 vid 16:31

    Jag är absolut ingen expert men jag tolkar det som kraften är digital, 1 eller 0. Den vrids inte på eller av långsamt.

  • acemattias

    Medlem
    27 december, 2010 vid 17:13

    Detta ar Grunty.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Vnkdd-NZd28&feature=player_embedded”]YouTube – Grunty vs. Zergling[/ame]

    Bottendrag ar annars vad jag tolkat det som.

  • pjoter

    Medlem
    27 december, 2010 vid 18:57

    Grunt definierar jag som en sorts bottendrag/segdrag. Dvs kiten stannar kvar en bit bak i fönstret och fortsätter dra vad du än hittar på, perfekt till wakestyle, nybörjare och vågkörning i framförallt sideshore.

    Motsatsen är en snabb lite orolig kite som sticker ut i fönsterkanten och slutar dra så fort den kan. Ger bättre höjdtagning, är bättre för speed och lättvind men kräver betydligt mer av sin kitare som måste trimma rätt och hela tiden hålla farten uppe. Klart jobbigare att köra i exemplevis chop även som duktig men är grym till en del andra saker som nämts + vågsurf i onshoreförhållanden då du lättare höjdar ut och också får en bättre vinkel mot vågorna så du kan få riktigt fina topturns trots onshoren.

    Så grunt kan väl bli bottendrag fast bör inte alls förknippas med en kite som är bra till lättvind. Eller jo, den är bra att poppa med och köra rails i lättvind men det är helkört att kryssa tillbaks igen. Den mest gruntiga kite jag kört var min gamla fuel -03 17kvm. Den levererade monsterpop långt innan man kunde hålla höjden. 🙂

    får jag godkänt magistern?

  • above_the_law

    Medlem
    27 december, 2010 vid 20:44

    Håller i stort med P,
    MEN har ändra mig vad gäller att motsatsen skulle vara bästa alt för vågkiting.
    Jag tycker helt enkelt att en kite som passar grymt bra till wakestyle även är den ultimata vågkiten, i a f för strapless och när man börjar köra lite mer avancerat och kroka ur mm.
    Allt handlar om en välballanserad kite, m a o inget nytt under solen;-).

    Vad jag dock tycker är ett vinnande designdrag är en relativt smal LE och så lätt kite som möjligt men andå stabil och välballanserad i luften (inte för fram- eller baktung).

    Den får inte rusa ur vindfönstret och bör heller inte backa ur vindfönstret, men gärna släppa kraften när man går med vinden eller släpper kantgreppet. Det senare är ju viktigt både för urkrokade freestyle-/wakestylemoves och för avancerad strapless vågridning. Man vill ju då att den bara ska “finnas” där utan att ramla ner.

    Problemet är ju bara att för urkrokad freestyle vill man ju gärna ha rätt mycket slack efter poppet och behöver inte ta lika mycket höjd som vid vågridning. Vid vågridning är det ju också en klar fördel med möjlighet till rätt mycket depower utan alltför lång bartravel, samt extremt snabbsvängd…. M a o svårt att få en perfekt kite för både wake-/freestyle och strapless surfkiting trots allt…Ett alt är ju att laborera lite med olika bom- och linlängder för att få samma kite att fungera bra till både och. Korta linor och bred bom till vågor m a o.

    Jag bad tomten om en freestyle line av Hadlow Pro 2011 och en wavestyle line av Ben Wilson, MEN han måste ha blivit lite försenad eller nåt….

    En Cab 5.6 Skillit, Tablas 5.10 eller Webber One 6.0 EPS med extra lager skulle också sitta fint på brädfronten;-)

    God Fortsättning!

  • pjoter

    Medlem
    27 december, 2010 vid 21:39

    Haha, vi håller med varandra Nicco. 🙂

    Jag skrev (lite otydligt kanske) att en gruntig kite är riktigt bra till vågkiting i allt utom rakt onshore (eller strömt vatten man vill hålla höjden i, typ borrby). Dom ofta för kassa för att ta höjd genom brytet, på grund av det ger dom också en rätt taskig vinkel när man ska försöka göra en topturn, man åker nästan längs med vågen istället och småsvänger lite istället för att komma upp och göra en riktig sväng.

    Det är iaf det som får mig att välja Mayhem för vissa dagar och Zombie för vissa dagar (för oss som har lyxen att ha lite demokites i samma storlek 🙂 ).

    En annan sak är också att desto mer vind och mindre kite man har desto mindre förlorar man på en gruntig kite vad gäller höjdtagning, man vill också då ha så stabil kite som möjligt.

    Nu börjar den här tråden flyta ihop med den om 3/5 struttar känner jag..

  • aka_kalle

    Medlem
    28 december, 2010 vid 15:24
    above_the_law;643049 wrote:
    Håller i stort med P,
    MEN har ändra mig vad gäller att motsatsen skulle vara bästa alt för vågkiting.
    Jag tycker helt enkelt att en kite som passar grymt bra till wakestyle även är den ultimata vågkiten, i a f för strapless och när man börjar köra lite mer avancerat och kroka ur mm.
    Allt handlar om en välballanserad kite, m a o inget nytt under solen;-).

    Vad jag dock tycker är ett vinnande designdrag är en relativt smal LE och så lätt kite som möjligt men andå stabil och välballanserad i luften (inte för fram- eller baktung).

    Den får inte rusa ur vindfönstret och bör heller inte backa ur vindfönstret, men gärna släppa kraften när man går med vinden eller släpper kantgreppet. Det senare är ju viktigt både för urkrokade freestyle-/wakestylemoves och för avancerad strapless vågridning. Man vill ju då att den bara ska “finnas” där utan att ramla ner.

    Problemet är ju bara att för urkrokad freestyle vill man ju gärna ha rätt mycket slack efter poppet och behöver inte ta lika mycket höjd som vid vågridning. Vid vågridning är det ju också en klar fördel med möjlighet till rätt mycket depower utan alltför lång bartravel, samt extremt snabbsvängd…. M a o svårt att få en perfekt kite för både wake-/freestyle och strapless surfkiting trots allt…Ett alt är ju att laborera lite med olika bom- och linlängder för att få samma kite att fungera bra till både och. Korta linor och bred bom till vågor m a o.

    Jag bad tomten om en freestyle line av Hadlow Pro 2011 och en wavestyle line av Ben Wilson, MEN han måste ha blivit lite försenad eller nåt….

    En Cab 5.6 Skillit, Tablas 5.10 eller Webber One 6.0 EPS med extra lager skulle också sitta fint på brädfronten;-)

    God Fortsättning!

    Vi har med en Tablas vågis ner till SA, ska ge dig liten update på den sen!

  • above_the_law

    Medlem
    29 december, 2010 vid 12:47
    AKA_KALLE;643090 wrote:
    Vi har med en Tablas vågis ner till SA, ska ge dig liten update på den sen!

    Låter fint Kalle:-)!
    Ha de gott där nere…
    Hur länge blir ni borta tror du?

  • stebe

    Medlem
    29 december, 2010 vid 16:49

    Jag är inne på din linje Pjot. Mycket bottendrag (traktor drag), låg AR, ligger gärna långt in i fönstret. Dock har jag blivit lite konfunderad på sistonde. Tycker ofta att en del typiska high-performance-freestyle-maskiner beskrivs som grunty vilket stämmer dåligt med min värlsbild.

  • above_the_law

    Medlem
    30 december, 2010 vid 22:05
    stebe;643158 wrote:
    Jag är inne på din linje Pjot. Mycket bottendrag (traktor drag), låg AR, ligger gärna långt in i fönstret. Dock har jag blivit lite konfunderad på sistonde. Tycker ofta att en del typiska high-performance-freestyle-maskiner beskrivs som grunty vilket stämmer dåligt med min värlsbild.

    Hmm, ja stämmer nog Daddy Stebe… Kanske man tagit för givet att en C-kite för FS är grunty i bemärkelsen som ovan… Kanske är det också därför som gränsen mellan en ultimat våg- vs freestylekite suddats ut…? Den gyllne medelvägen, fast med utgångspunkt i vad den riktigt den duktige åkaren vill ha och klarar av! Feta kite-loops kräver snabbhet och rel tunn LE, HP-trick kräver slack, tävlingar kräver en snabb vattenstart och fett popp o s v… Den som har möjlighet/råd med alla storlekar behöver inte så mycket depower heller, utan kan dra fördel av en kite som har ett jämnt drag även urkrokad;-)

  • skotten

    Medlem
    31 december, 2010 vid 15:51

    To have Grunt means to have a lot of raw power. Simple as that.

    as in the first 15 seconds of this video

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=mi8SlYGt0YM”]YouTube – Truck Trial Chříč, Vránov[/ame]

    and not the last 15 seconds of this one

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=N19Y9Z2wFAs”]YouTube – Renault 5 wrecked trying to pull a caravan uphill[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.