Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing grynnor, stenar o skär

  • grynnor, stenar o skär

    Publicerad av cobainwindsurfer på 10 april, 2013 vid 16:05

    Tänkte börja lämna mina vanliga spottar o köra slalom lite mer fritt i skärgården. Räcker det att kolla vanligt sjökort för att undvika stenar, skär osv, bör man kolla maps eller kollar ni digitala sjökort? Idiotfråga kanske, men jag har noll koll – hur brukar ni göra? :crazy:

    john1 svarade 11 år sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • billie

    Medlem
    10 april, 2013 vid 16:30

    Jag brukar kolla eniros sjökort och så har jag garmins digitala. Men det är ju alltid osäkert om man seglar nära land . Alla stenar är inte med

  • jester

    Medlem
    10 april, 2013 vid 18:04

    Fråga locals, om det finns några. Och kör inte ensam. Kanske en enkel mobil i en aquapac.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    11 april, 2013 vid 11:19

    Tar med mig era åsikter. Får kolla eniro o sjökrt o införskaffa en digital navigator också, även om de sägs kunna visa stenar 50 – 100 meter fel – huvudsaken är att de visas. Vad jag fattat är det samma kartor till alla gps-navigatorer (?), så valet av navigator påverkar inte förutom att vissa visar positionen mer exakt. Finns det några ni rekommenderar?

  • andersbq

    Medlem
    11 april, 2013 vid 15:18

    Det finns inga sjökort som visar stenarnas placering på riktigt. Det kan vara 10 prickar som bara markerar att det finns stenar, och så är det 50 st i verkligheten.
    Jag märker årligen upp 150 stenar i vår hemma vik med pinnar.
    Numera har jag viss hjälp av Lowrance HDS 12 plotter med Navionics Platinum sjökort med satellit-bild, (där man kan lägga overlay med sjökortet under) men det som verkligen fungerar är att SUP:a i vindstilla väder med lågvatten och ha märkpinnarna fastsurrade på däcket.

  • soulsurfer

    Medlem
    12 april, 2013 vid 13:15

    Tror sjökort bara visar senar på djupare än 3 meter, allt grundare än 3 meter är osäkert, där
    rör sig ju båtar för lite.
    På eniro.se finns ju sjökort, de visar nog också mest det som är grund på vatten djupare än 3 meter.
    Stenar och sådant vid strandkanter brukar aldrig visas, man får i princip på sjökort bara en uppfattning om vattendjupet.
    //Soulsurfer

  • emilvikingstrand

    Medlem
    12 april, 2013 vid 16:16

    Det är precis som soulsurfer skriver. Allt i den mörkblå färgen 3m- kurvan är osäkert. Många värden (inklusive stenar) kan vara satta på sjökortet för 100år sedan. Vilket även gäller djupet på 3m kurvan. Fiskargubben som mätte djupet med ankarkättingen och kände en sten mot åran 1912, visste säkerligen inte exakt var han hade varit när han rapportera in sina iakttagelser.

  • pripps

    Medlem
    12 april, 2013 vid 17:15

    Beror nog på vilken skärgård man kör i ! Västkusten , inga fåglar och inga bryt så är det nog bara att gasa om man inte är inne på det grunda !
    /Tommy

  • soulsurfer

    Medlem
    13 april, 2013 vid 19:57

    Utomlands är det väl tvärt om där är väl grunda sandstränder attraktiva istället för djupa vatten.
    Kanske det är fint här också. Vi har ju iallafall snälla fiskar i sverige vad jag vet, utomlands är det väl annorlunda med det.
    Förresten i halmstad, vilshärad finns en sten som ej är med på kartan eller sjökort den finns på djupare än 3 meter, såhär 20 år efteråt så minns jag att den ligger ca 100 meter in på stranden, vid den lillabäcken vid havsbadet och sedan går man 50 meter ut på djupt vatten ca 3 meter, där finns ett stort flyttblock som är knädjupt i vattnet. En riktigt lömsk sten, ser faktiskt ut som en sten också med simglasögon.
    Raporterade den men inget hände, de kräver nog exakt positionering.
    //soulsurfer

  • john1

    Medlem
    14 april, 2013 vid 11:17

    Jag seglade (segelbåt) på Norges sörlandskust för 2 år sedan. Med bra GPS och sjökarta råkade vi ut för att ett sjömärke märkta med GPSen egentligen stod på land. Alltså; noggrannheten är inte alltid en meter eller 2.
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing grynnor, stenar o skär

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.