Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen "Guid": Hur man monterar bort nackstöden i en Volvo

  • "Guid": Hur man monterar bort nackstöden i en Volvo

    Publicerad av fastforward på 15 juli, 2007 vid 16:15

    Det verkar som om många inte vet om att man kan ta bort nackstöden till framsätena i modernare Volvo-bilar. Här kommer därför en “guid” som kanske kan förenkla någons surfprylslastande.

    Disclaimer: om du tar bort nackstödet så kommer du förmodligen inte att kunna låsa fast det på samma sätt som det var innan. Detta kanske inte spelar så stor roll eftersom nackstödet ändå är nertryckt längst ner – den enda skillnaden blir att du nu kan dra upp nackstödet. Det är heller inte säkert att det här funkar på just din Volvo, jag har bara testat på V70 och V50.

    1. Sätt dig i baksätet bakom det säte du vill ta bort nackstödet på.
    2. Tänk dig att det går metallstänger från nackstödet ner i sätet, precis som i andra bilar.
    3. Känn med fingrarna längs med var du tror metallstängerna går, omkring där inbuktningen för baksätespassagerarnas ben börjar ska du hitta 2 ytor (en för varje stång) som känns annorlunda än resten av sätet. Detta är plastspärrar som låser nackstödet.
    4. Tryck med tummen på plastspärrarna tills de böjs inåt en bit.
    5. Lyft upp nackstödet.

    Här är en förenklad bild av ett framsäte sett bakifrån. Tryck på de rektanglar som pilarna pekar på. (spana in mina Paint-skillz :D)

    fastforward svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jat

    Medlem
    15 juli, 2007 vid 18:10

    Varför montera bort nackstödet på framsätet i en modern volvo då passagerar sätet går att fälla framåt? Vad vinner man på att montera bort nackstödet?

  • fastforward

    Medlem
    15 juli, 2007 vid 19:55

    Jadu, det finns massor med olika sätt att packa en bil – med surfprylar och annat. Jag har varit med om ett par tillfällen då folk har varit begränsade i sin lastning just pga dessa fasta nackstöd. Och därför tänkte jag dela med mig av detta tips för att ev. hjälpa någon.

  • henkish

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 07:32

    @fastforward 397433 wrote:

    Jadu, det finns massor med olika sätt att packa en bil – med surfprylar och annat. Jag har varit med om ett par tillfällen då folk har varit begränsade i sin lastning just pga dessa fasta nackstöd. Och därför tänkte jag dela med mig av detta tips för att ev. hjälpa någon.

    Bra intiativ!

    Mvh Henkish

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 07:53

    Därför man har en buss.. Mina fasta 460 master får dock vara på taket men resten sväljer den 🙂

  • davo

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 07:24

    Tack som fan! Grymmaste tipset, föutom just disclaimern, men den var ju bra att känna till ändå. Som jag har slitit och dragit, förbannade säte som inte går att fälla HELT framåt (skall visst gå med nya V70’n). Hur som helst gött att slippa ha sakerna på taket.

  • fastforward

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 05:49

    Inga problem 🙂

    Jag tog precis bort nackstödet på “svågerns” V40 – visst man kunde fälla sätet framåt men nackstödet tar i instrumentpanelen så det spelar inte så stor roll. Efter lite pillande har jag nu ett plant lastutrymme…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen "Guid": Hur man monterar bort nackstöden i en Volvo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.