Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GUN Helix 125???

  • GUN Helix 125???

    Publicerad av nicklash på 19 april, 2004 vid 20:36

    Hej!

    Jag är lite sugen på att köpa en ny bräda. Funderar lite på GUNS Helix 125. Kostar cirka 6000:- från Tyskland inkl frakt om jag har förstått det rätt…

    Gunsails.de/Helix

    Eller om man föredrar engelska:

    Gunsails.co.uk/Helix

    Jag kan ha missförstått det med frifrakt då min tyska inte är den bästa…

    Versandkosten innerhalb Deutschlands:
    Kleinteile bis 3 kg und Neoprene ab 3 kg über € 400 oder 2 Segel
    € 5,- € 14,- Frachtfrei, ausgenommen Boards.

    Test resultat

    SURF MAGASINE 5/2002 – Freeride-Boards

    Length 263cm – Width 66cm – Volume 125L – Weight 7.5kg – Sail Sizes 5.5 – 8.5

    The scores on the doors from ” SURF ” magazine:
    9 of 10 Early planing
    9 of 10 Control at high wind
    9 of 10 Go upwind
    9 of 10 Planing through lulls
    10 of 10 Speed
    8 of 10 Freeride Surfing
    7 of 10 Slow Jibing
    9 of 10 Tight jibes
    10 of 10 Carving jibes
    8 of 10 Manoeuvrability

    Låter inte så kass…

    Och nu till frågan; någon som äger en sån här bräda?
    Vad tycker ni om den?
    Hur stora och små segel kör ni med?
    Vilket vindregister?
    Går den bra?

    lasse_kna svarade 20 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • vinta_kestrel

    Medlem
    19 april, 2004 vid 21:58

    Fraktpriserna ovan gäller frakter inom Tyskland. Fraktfritt (inom Tyskland) exkluderat brädorna.

    Men, skicka ett mail till dom och fråga om priset på frakten. Antagligen ~500:- kanske

  • adde

    Medlem
    20 april, 2004 vid 05:55

    Gå in via den amerikanska flaggan, välj “cost of delivery” i menyn.

    Viola, bräda till sverige 40 Euro…

    /adde

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2004 vid 07:19

    Är antagligen en mkt bra bräda men kan vara svårsåld på beg marknaden i Sverige. Men tänker du ha brädan många år så gör det ju inte så mkt. Och begmarknaden är ju iofs helt sjuk i vilket fall som helst…

  • dr-masse

    Medlem
    20 april, 2004 vid 07:53

    Asch, jag vet inte om det där med beggat är någe att hänga upp sig sådär jättemycket över. Som du säger, det är ju lite “sjukt” ändå.

    Han kan nog sälja den för typ 3000:- efter två säsonger, om han vill. Förlust = 3000:-.

    En dyrare märkesbräda för, säg, 10 000:- för enkelhets skull, går väl för en 5-6000:- efter två säsonger. Förlust = 4-5000:-.

    Så även om den lär gå för mindre pengar så är ju förlusten i kronor förmodligen inte särskilt mycket “värre” än för en dyrare märkesbräda. Tror jag. Sen styrs ju begmarknaden otroligt mycket av var man bor och hur många som tycker vindsurfing är skoj. De senaste tre-fyra åren har jag haft ganska lätt att sälja begagnat här i Stockholm, åren innan var klart lurigare.

    Den främsta nackdelen jag ser är om det händer något med brädan. Alltid lurigare att reklamera när man inte kan gå till butiken där brädan är köpt. Dessutom är det ju svårt att syna brädan före köp. Till sist är det ju alltid en extra risk med frakt, jobbigt om brädan skadas. Även om man kostnadsfritt har rätt till en ny så innebär det ju lite tidsförluster och annat småbök. Är man beredd att ta sånt så är det ju bara att handla. Priset är ju, minst sagt, konkurrenskraftigt.

    Surfa På!

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2004 vid 09:07

    Ahh. Tänkte inte på att brädan var så billig. Då har du ju helt rätt. I reda pengar förlorar han ju inte mer än om han köper en “märkesbräda” av årets modell…
    Men kanske en ny fjolårsbräda av känt märke för vrakpris beställd i Tyskland (tex Keppler) kan vara ett bättre alternativ.
    Och hur ofta reklamerar man en ny bräda? Förutom fraktskador borde det vara extremt ovanligt. Jag tycker inte svårigheten att reklamera är ett så tungt skäl att inte beställa från Tyskland.

  • dr-masse

    Medlem
    20 april, 2004 vid 09:44

    Nej, jag tror inte heller att det är ett sådär jättetungt skäl, något att ta med i beräkningen bara.

    Jag hade nog oxå satsat på en fjolårsbräda till vrakpris av ett mer känt märke för typ samma pengar.

    Surfa På!

  • nicklash

    Medlem
    20 april, 2004 vid 18:31

    Okej.
    Tack för svaren!
    Jag har varit inne på Keppler och kollat men tyvärr är där ingen fjolårs bräda som passar mig.

    Skulle kunna tänka mig JP Freestyle 114 eller Fanatic cross 110 eller någon annan freestyle eller freeride bräda runt 115 liter.

    Annars hade det varit perfekt att beställa från Keppler. Riktigt bra priser på 2003:erna!

  • nordgren

    Medlem
    20 april, 2004 vid 18:41

    How about:
    F2 wizzard (de två större)
    F2 max 2 air 264
    Fanatic stingray TT 130
    Fanatic skate 112
    JP carve 117
    JP freeride 129
    Mistral MTX 125
    Mistral screamer 117

    Några varianter har dom allt!

  • nordgren

    Medlem
    20 april, 2004 vid 18:43

    Själv skulle jag ha tagit JP carve eller Mistral screamer om jag varit du och ute efter en freeride!
    Två grymma brädor enligt testerna. (har inte provat någon av dem själv än)

  • lasse_kna

    Medlem
    20 april, 2004 vid 19:39

    Svar till:


    Okej.
    Tack för svaren!
    Jag har varit inne på Keppler och kollat men tyvärr är där ingen fjolårs bräda som passar mig.

    Skulle kunna tänka mig JP Freestyle 114 eller Fanatic cross 110 eller någon annan freestyle eller freeride bräda runt 115 liter.

    Annars hade det varit perfekt att beställa från Keppler. Riktigt bra priser på 2003:erna!

    [/ QUOTE ]

    Själv så beställde jag en Mistral Screamer 117l 03a från Keppler förra veckan som jag nu går och väntar på. Den gick på 6770 spänn inkl frakt.

    Kan kanske vara ett lämpligt alternativ till dig med.
    /L

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GUN Helix 125???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.