Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › GUN Rdm, bra mast eller?
-
GUN Rdm, bra mast eller?
Publicerad av racso på 19 oktober, 2003 vid 21:26Någon som testat guns loop 100 skinny master? Och varför är inte 400 masten 19 imcs, utan 20imcs?
Ska köpa en 430 och 400 skinny och sonderar marknaden lite, så jag är tacksam för alla tips om alla märken…
Tack och hej/Oscar
lars_k svarade 21 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Guns skinny Loop 100 RDM är inte bara IMCS 20 utan i verkligheten (mätt av SURF) 20.7. Det är alltså en mycket hård mast, något som kommer påverka seglet. Även Guns 370 är tydligen rätt hård. Annars tillverkas Gun i samma fabrik som Gaastra Ignition och GulfTech, men dessa är inte lika hårda (men aningen hårdare än en del andra RDM).
När det gäller skinnymaster har jag provat NoLimitz (370, 400), Powerex (400) och GulfTech (340). Jag har en 400 GulfTech på gång.
Några nyheter på skinnymarknaden är att NoLimitz till 2004 kommer med en alternativ böjkurva som är mer traditionell än deras klassiska. GultTech kommer också med en 60%-ig mast som är snäppet tyngre än deras 100%, men ändå lättare än många konkurrenter. Priset är då ca tusingen lägre än en typiskr Skinny.
-
Jag har kört hela denna säsongen på en Gun 4m Loop 100 skinny mast. För mig är den udda IMSC 20 en bra kompromiss eftersom jag jag använder den på både ett 4.5 utan förlängning samt på ett 5.3 med 40 cm förlängning. Tycker att masten funkar bra på båda seglena och riggen känns verkligen lätt. Inga problem med hållfastheten heller trots otaliga spolningar..
-
En variant är kanske att köpa en 100% 430 och 60% 400, så kommer man onekligen ner i pris lite. Har hört någonstans att det inte är lika knivigt med mycket kol i de kortare masterna, så då borde ju en 60%(som ändå är rätt mycket) funka fint.
Tecnolimits har en 90% och 60% i lokala butiken, får väl bli något sådant.
Tack för hjälpen/Oscar
-
Ett tips är att provrigga dina segel med dina tilltänkta master, eventuellt i samråd med någon “expert” du litar på. Jag har dålig koll på Technolimits, men har för mig att även deras 100%-are är rätt styv.
Många 60%-are är för övrigt rätt mjuka.
Skall du slanta upp för två nya rdm:er så är det rätt mycket pengar ändå och den tusing du tjänar på att välja 60& på den ena kanske inte så avgörande.
Att ha en lite styvare mast och sedan en lång förlängare kan definitivt vara värt att fundera på. Själv kör jag 5.9 på 4m (442) och klarar mig därmed för närvarande utan 430-mast.
-
Ola_H…
Hur många master provade Surf? Jag menar att om de mäter 20.7 på en 20-spec så är det ju mindre än 4% spridning.
Så det kan ju kanske finnas Loop C100 4.0 på neråt 19.3 lika gärna, menar jag. Kan säkert sprida en del i tillverkningstolerans hos mast-tillverkare… -
Som Ola_H säger så är 400 masten lite väl hård men 430 masten är helt ok.
/Steffo
-
Frågan är helt klart relevant. Jag gissar att SURF enbart mätte en mast. Personligen skulle jag dock tro att styvhetsspridningen på master av hög kvalitet är relativt liten. Tillverkningsprocesserna känns relativt kontrollerade (jämfört med säg tillverkning av brädor som är rena handslabbet). Alla master i SURFs test hade dessutom styvheter som rätt väl stämmer med vad folk tycker om respektive mast.
-
är själv svin-nöjd med mina loop comp c100. lätta, tåliga och vansinnigt prisvärda. liten jämförelse mellan
några olika rdm-master map på pris:gun 430 (100%) 2600:-
challenger 430 (100%) 3595:-
technolimitz 430 (100%) 3790:-
yes 430 (90%) 3990:-
nolimitz 430 (91%) 4250:-
simmer 430 (90%) 4300:-
gulftech 430 (100%) 4550:- -
Ja, 4% spridning kanske är lite väl mycket för en sån automatiserad process som masttillverkning. Dock kan det ju vara mätfel också. Det är bara att kolla in lirarna i labbet på företaget jag jobbar på. Mätning är inte alltid lika med sanning… =)
Hade varit intressant att veta hur mycket de andra masterna spred mot spec…I vilket nr av SURF är testet? Eller om du kan scanna&maila, eller faxa…?
Logga in för att svara.