• Gun sail GS-R

    Publicerad av andrbryn på 5 september, 2014 vid 19:49

    Någon som har koll på Gun Sails racesegel? Hur står sig detta i förhållande till t.ex. Neil pryde, simmer, severne, gaastra etc. ?
    Hittar inte alls mycket när man surfar runt på internet..

    När jag ändå frågar så kanske någon kan tipsa om snabb och bra fena till en tabou manta 75 på 115 L från 2010? Ska mestadels seglas med 7.9

    kinetic svarade 9 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • kinetic

    Medlem
    5 september, 2014 vid 21:43

    GunSails “fullcamber” segel (som GS-R är…) får bra betyg/omdömen i diverse tidningstester. Seglena är bra, inte långt efter, om något efter alls, övriga märken. Har själv en “komplett linje” 5.2, 5.7, 6.2, 6.8 Mega XS (förgångaren till GS-R) från 2006, är kanon-nöjd med dessa. Har faktiskt även ett Mega XS 6.8 från 2008, det finns skillnader men inte så stora, den största skillnaden är i optiken:). Man kan även fråga sig: Om Antoine Albeau skulle börja segla för Gun, skulle han då helt plötsligt förlora alla tävlingar, knappast… Min åsikt: Det finns inga dåliga racesegel på marknaden idag, oavsett vad du köper så kan du inte skylla på materialet. Ett råd är att köpa den rekommenderade masten till seglet, eller åtminstone en erkänt väl-kompatibel mast, minst 75-80% kolfiber, helst 100%…
    7.9 på en 75 bred planka låter som i minsta laget. Jag kör 7.9 på en 58 bred planka, seglet känns litet. Den 58 breda plankan går skumt nog ruggigt bra med 9.,3, framförallt på slör 🙂

  • falcon

    Medlem
    6 september, 2014 vid 09:29

    Kör gunsegel.
    Har mega xs 7.9, 8,7 o 9.5 2012
    Sköna triminställningar med 3 eyelets.
    Köpte även en GSR 7.1 2014. lite bättre material och lättare o riktigt skön.
    känns som kvaliten har blivit bättre 2014
    Angulo kör bra på dessa i pwa
    7.9 är inga problem på en 75 planka . kan vara ganska optimalt från 7-11 m/s
    Kör 7.9 ibland på min falcon 132 som är 81 bred.
    Skön kombo men den går bättre med 8.7:an
    Överlag nöjd med seglen.
    Handlar mer om att få till trimmet mellan segel, bräda, fena och dig.

    Matte

  • falcon

    Medlem
    6 september, 2014 vid 09:48

    Kollar man gps speedsurfing så har de använd fena emellan 41-45 cm beroende på förhållande samt 8.6 till 7.0 segel. select s10 45, select 41 fena, jp 42 fena..
    Så en 40 för med/high wind o kanske en 43/44 för light…

    Black projectfins funkar bra ,Har kört dessa några år och gillar dom.
    Hållbara och bra pris, 40 och 45 fena kanske. Vet inte lagerstatus på Surfskjulet.se
    Surfspot.se har har en select s10 43 i lager .http://www.surfspot.se/fena-select-elite-s10-slalom-xl.html
    Billig och helt ok fena.
    Matte

  • kinetic

    Medlem
    6 september, 2014 vid 10:29

    Ett tips är att kika på Poinjt-7 AC1. Billiga, snygga och bra segel, men man måste köpa till den korrekta masten för att få ut det sista, vilket gäller alla segel. Jag har förutom Gun 3 st Point 7 (11.0,9.3 och 7.9). är mycket nöjd med alla tre. 9.3 “strulade” lite med knäckta lattor men nu är problemet löst. Känns som att 9.3 tar “hur mycket vind som helst” nästan. Har ordenligt djup buk långt ner, bra släpp i toppen o drar iväg nåt “djävulskt” på slör när det brallar i ordentligt…Har för mig att årets AC1 är på rea nu, de ligger runt 6500kr, vilket får anses vara billigt. Annars kan man hitta fjolårs Gaastra billigt nere i Europa, helt nya så klart….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.