Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gunsails rdm master

  • Gunsails rdm master

    Publicerad av tejomonstamasta på 6 maj, 2008 vid 15:53

    Tja!

    Undrar (nu igen..) om någon har erfarenhet av gunsails master?
    Valet står mellan dels en cross wave rdm 430 (65% kol) och dels en select wave rdm (100% kol).

    Denna skall användas till neilpryde expresison 5.7 och alpha 5.2.

    (kör freestyle men också wave när tillfälle ges)
    Surfersparadise rekommenderade sin xcombat mast (såklart) men vem fanken har råd med en sådan. Inte studenter iallafall:wink:. Har läst runt lite och de flesta verkar tycka om gunsails här på forumet. Men just till Neilprydesegel verkar det vara tveksamt tydligen.

    Vad tycker ni?

    tejomonstamasta svarade 16 år sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pelleparon

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 17:24

    @Tejomonstamasta 463317 wrote:

    Tja!

    Undrar (nu igen..) om någon har erfarenhet av gunsails master?
    Valet står mellan dels en cross wave rdm 430 (65% kol) och dels en select wave rdm (100% kol).

    Denna skall användas till neilpryde expresison 5.7 och alpha 5.2.

    Vad tycker ni?

    Jag har riggat mina Combat på GUN-master, det fungerar inte alls. Alldeles för mycket spänning i toppen och för lite vid buken. Min erfarenhet är att Neil Pryde kräver Neil Pryde (Om du mot förmodan får tag på en begangnad arrows ultimate wave så fungerar de också bra)

    P

  • doc

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 18:29

    Snicksnack, Pryde funkar finfint på diverse andra master. Jag körde Powerex RDM till mina Zone. Det var avsevärt bättre än den SDM-mast (Pryde) som segled föreställde att vara designat för.
    Det man bör tänka på är att Pryde funkar bäst med en ganska toppmjuk mast. Gaastra är t.ex. toppstyv och funkar sämre, rimligen också MauiSails, som har ungefär samma böjkurva. Enligt Boards masttest är även Naish toppstyv 2008 och bör kanske undvikas därför.
    Powerex, Simmer och många andra har däremot lite mer flex i toppen. Även Fiberspar RDM har jag med framgång kört på Prydesegel.
    Bäst är ju om du kan ta med just ditt segel och provrigga innan du köper. Då ser du hur det verkar.
    Roterar lattorna fritt när det är lagom mycket fladder i akterliket? Ligger buken där den ska, osv.

  • surfmeister

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 18:52

    Tushingham RDM 100 är top-flex och har mkt liknande böjkurva och styvhet som Neil Pryde (enl Boards senaste mast test). Masten har fått mkt bra kritik i flera recensioner och säljes till ett hyffsat pris av Surfbaren. Enl testet har även GUN Select RD 100 liknande böjkurva som NP men är ngt styvare. Håller med att NP masterna är hysterisk dyra och inte värda den prislappen. Det bästa vore naturligtvis att testa först; jag är övertygad att det finns andra master som ger lika bra eller bättre prestanda.

  • tejomonstamasta

    Medlem
    7 maj, 2008 vid 14:44

    Huumm jaa det låter faktiskt inressant….men med frakt kommer man ändå upp i 4 lakan om man köper tushingham…även om masten kanske utgör en av de viktigaste sakerna i utrustningen…..kanske ska man satsa på att köpa en gunsails select rdm 400 och köra med en 30 cm mastextender för att få lite mjukare topp eller är det rent åt skogen tänkt?

  • doc

    Medlem
    7 maj, 2008 vid 19:09

    @Tejomonstamasta 463630 wrote:

    Huumm jaa det låter faktiskt inressant….men med frakt kommer man ändå upp i 4 lakan om man köper tushingham…även om masten kanske utgör en av de viktigaste sakerna i utrustningen…..kanske ska man satsa på att köpa en gunsails select rdm 400 och köra med en 30 cm mastextender för att få lite mjukare topp eller är det rent åt skogen tänkt?

    Ja. Att köpa en mast som inte passar och försöka modifiera den är kass.
    Köp hellre en begagnad Powerex t.ex. Det dyker upp med jämna mellanrum.

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 07:23

    @Tejomonstamasta 463630 wrote:

    Huumm jaa det låter faktiskt inressant….men med frakt kommer man ändå upp i 4 lakan om man köper tushingham…även om masten kanske utgör en av de viktigaste sakerna i utrustningen…..kanske ska man satsa på att köpa en gunsails select rdm 400 och köra med en 30 cm mastextender för att få lite mjukare topp eller är det rent åt skogen tänkt?

    Det känns lite onödigt att chansa på en sådan “speciallösning”. Master kan man ha länge. Inte bästa grejjen att vara dumsnål på. Jag håller med om att NP är onödigt dyr dock. Jag skulle dock hellre kolla på Powerex (som många kör i NP och som passar till väldigt många andra segel) än Gun, 85%-aren kostar strax under 4000, tror jag.

    Annars finns ju också Hots rdm som borde passa ännu lite bättre till NP i och med att den är lite mer “mittstyv” och toppmjuk precis som x-combat-masten. Den är också rätt prisvärd, 3800 för 400, tror jag.

    I 430 tror jag ännu mer på Hot-masten relativt PX eftersom PX är lite mjuk i den längden. Enligt uppgift säljer Hot väldigt mycket master till Japan där de blivit populära just till NP-segel.

  • jks

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 09:17

    Theo!

    Att du inte högg challengermasterna i Skanör!!!

    /j

  • tejomonstamasta

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 17:56
    Ola H.;463806 wrote:
    Det känns lite onödigt att chansa på en sådan “speciallösning”. Master kan man ha länge. Inte bästa grejjen att vara dumsnål på. Jag håller med om att NP är onödigt dyr dock. Jag skulle dock hellre kolla på Powerex (som många kör i NP och som passar till väldigt många andra segel) än Gun, 85%-aren kostar strax under 4000, tror jag.

    Annars finns ju också Hots rdm som borde passa ännu lite bättre till NP i och med att den är lite mer “mittstyv” och toppmjuk precis som x-combat-masten. Den är också rätt prisvärd, 3800 för 400, tror jag.

    I 430 tror jag ännu mer på Hot-masten relativt PX eftersom PX är lite mjuk i den längden. Enligt uppgift säljer Hot väldigt mycket master till Japan där de blivit populära just till NP-segel.

    Ok, det innebär uppåt en 4000 iallafall. Tungt….extreeemt tungt….ingen vardagsmat för min plånbok precis:frown:

    Ja Jesper, jag tycker att de är vääldigt intressanta, men jag sitter här och velar som en idiot över mastvalet:grin: . Tydligen ska de vara lite väl mjuka i neilprydesegel när man kör överriggat. Men vem vet…..gnast vad jobbigt!

  • goose

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 06:18

    Varför inte försöka med Simmer RDM (Powerex)? Surfers sålde för några veckor sedan Simmer RDM 430 modelår 07 för 2700:-. Har du tur finns det en kvar!

  • doc

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 21:26

    @Goose 464181 wrote:

    Varför inte försöka med Simmer RDM (Powerex)? Surfers sålde för några veckor sedan Simmer RDM 430 modelår 07 för 2700:-. Har du tur finns det en kvar!

    Kanaonbra idé! Hittar du så köp. Dom går ju ofta för 2200-2400 begagnade.

    Om du bor i närheten av Göteborgs södra förorter kan du komma förbi och provrigga dina segel på Powerex om du vill. Jag är rätt säker på att du skulle gilla resultatet.

  • bicless

    Medlem
    11 maj, 2008 vid 22:30

    Fiberspars RDM mast håller mycket hög kvalitet och funkar bra till de flesta segel på marknaden. JAg har även provat dem med några modeller av NP, det funkade fint.
    Vi säljer Fiberspar Tidal Wave RDM för bara 2390:- nya med garanti. Tillverkade av finnarna i Excel fabriken 🙂
    http://www.surfspot.se

    Mvh

    Bicless

  • tejomonstamasta

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 11:35

    Tack för alla svar!
    Kan dock meddela att jag fått tag på en x-combat till förmånligt pris och hoppas nu såklart att den är optimal=).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gunsails rdm master

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.