Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park nästa vecka

  • Haga Park nästa vecka

    Publicerad av freed på 28 maj, 2008 vid 21:45

    Hej,
    Åker till Haga Park i nästa vecka.

    En klart hypotetisk fråga, men vad ska man ha för prylar med sig? Vilka förhållanden kan man förvänta sig? Det finns bara plats för en bräda och två segel.

    1) FSW på 95 liter + 5,7 & 5,0

    2) Freestyler/freerider på 112 liter + 5,7 & 6,7

    3) Freeride/rajser på 140 liter + 8,2 & 6,7

    Åker men familjen så måste inte träffa in det perfekta surfet, får jag ett par timmars surf är jag nöjd

    Hilfe bitte

    styret svarade 15 år, 9 månader sedan 19 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 22:53

    De gånger jag har varit på haga har jag lägt märke till att väldigt många verkar ha en bräda på ungefär 100 liter och segel runt 5-6 kvadrat där nere. Det kan vara en total missuppfattning från min sida men jag tror det kan vara ett fungerande koncept. Det är väldigt långgrunt så man har rätt litet behov av att kunna guppa hem om vinden dör.

  • styret

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 07:24

    personligen hade jag nog tagit 112an.

    men det beror ju på hr du gillar att segla. i vilka vindstyrkor använder du dom grejerna i vanliga fall och i vilka använder du rejsgrejerna?

    intressant observation rasmus. har aldrig tänkt på det men det stämmer nog att det är extremt många som kör på den setupen här.

  • wilund

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 10:20

    Ska själv ner till haga nästa vecka, och som det serut nu så kommer det vara ostliga vindar så jag undrar om det finns något hopp om “hagabrisen” ?

  • styret

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 12:51

    lite väl tidigt att svara på kanske…

  • gifvars

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 13:42

    Tjena.

    Jag ska oxå till hagapark nästa vecka. Styret o Ni andra localsen äre Bjärbybadet nedre och öfvre Ålebäck som gäller på ostliga vindar?

    Förutsatt att man håller till i hagapark o inte vill dra ut på nån längre turne.

    -JG

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 14:41

    Ålebäck och sånt gäller på ostlig kuling. På ostlig sommarbris brukar de där ställena vara en bomkörning. Antingen är det haga som gäller ändå eller så blir det inget alls. Sen kan det visst bli lite bris i Mörbylånga eller hur det nu är, men Haga är ofta det säkraste kortet om inte ostvinden är väldigt stark.

  • styret

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 19:55

    ja ostvinden man kan känna på haga ibland är ju landbris som inte märks på andra sidan.
    på stark nordost så gillar jag ålebäck framför bläsinge, seglar nästan aldrig på östra sidan om det inte är våger som gäller så jag vet inte hur det är för freestyle och sånt.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 08:06

    Även om den ostliga vinden är riktig grundvind så kan det vara på Haga det händer.

  • wilund

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 09:02

    Kommer det vara någon där och köra i början på nästa vecka?( om det är vind såklart )

    Tycker det alltid ser så öde ut på webcamén.

    Hoppas på vind och andra surfare ..

    vi får höras i denna tråden , kommeer ha dator med till stranden så jag kan rapportera om väder och vind .

  • markan

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 14:23

    Vi åker nog ner fyra fem grabbar och surfar ons-sön om det ryktas om vind. Rapport vore ju schysst:)

  • wilund

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 12:37

    Locals och övriga väderorakel, sig mig finns det hopp för surf vid haga nästa vecka?

    Har de senaste dagarna stirrat mig blind på OWC vindmätare och tyvärr inte sett några kraftigare brisar trotts varmt väder , kaltvatten och grundvind från lite olika håll.

    Och bris verkar vara det enda man kan hoppas på om man tittar på tex windguru för nästa vecka .

    Finns det några andra “brisspots ” att testa i närheten ?

  • styret

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 22:49

    Alltså. såhär är det. det är ju helt omöjligt att säja något just nu om nästa vecka. prognoserna ändras dag från dag och det är ett evigt snurrande på vinden och generellt sett så är det ju sydliga vindar som gäller för bris men som vi såg till tävlingen så kickar ju den nordliga brisen in hårt när den väl kommer..

    Veckan har ju bjudit på en jävla snurrvind och det var väl bara i tisdags den drog igång segling ett par timmar innan vinden vred. Då var det garanterat bris. Jag körde 5.3 på 74an och anna 4.7 på freestyle så det var bra.

    men som det ser ut exakt i skrivandes stund så ser det väl lovande ut.

    Måndag
    Mellan syd och sydost, 3-7 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
    Tisdag
    Nordost, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 9 m/s
    Onsdag
    Nordost, 6-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
    Torsdag
    Nordost, 3-7 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 7 m/s

    det bör kunna dra igång bris alla dagarn om vi har tur med sol och sådär.
    men det här är ingen garanti, smhi lär nog skriva om prognosen ett par gånger till.

    Rasmus:
    Nej… haga på ostligt är väl knappast det som gäller?

  • rasmus_w

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 16:28

    Tja, det kan så vara. Fast om jag ser flaggorna på mammas klinik i Algutsrum (ungefär Ölands högsta punkt) peka västerut men inte så det smattrar om dem, så brukar det inte vara nån vits med att kolla in östsidan enligt min erfarenhet. En stark ostlig grundvind ja, men om den är typ 4-5 m/s så brukar jag kolla in Haga eller typ skita i det helt.

  • speedkenta

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 16:52

    @Rasmus_W 471619 wrote:

    Tja, det kan så vara. Fast om jag ser flaggorna på mammas klinik i Algutsrum (ungefär Ölands högsta punkt) peka västerut men inte så det smattrar om dem, så brukar det inte vara nån vits med att kolla in östsidan enligt min erfarenhet. En stark ostlig grundvind ja, men om den är typ 4-5 m/s så brukar jag kolla in Haga eller typ skita i det helt.

    Ofta när man kör hem så blåser det ost i Färjestaden och ssv 10-12 m/s på Haga.
    Lite tidigt att säga nåt om vinden än.
    Men om det stämmer att högtrycket förstärks från väst till helgen så ser det ljust ut.
    Så all ni tat lite easy det är för tidigt än
    Säger dom att högtrycket växer in från öst åk till skåne. För då bli det skit hos oss
    Kenneth

  • fnassel

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 19:00

    Ta med 5 cm långa fenor!
    Var nere med ungarna på Haga idag och det var någon som dragit ur proppen!

    Kändes som man fick gå 300m innan man gick helt fri med 25cm!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park nästa vecka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.