Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Haga Park!!! Öland Beijershamn!!!!

  • Haga Park!!! Öland Beijershamn!!!!

    Publicerad av speedkenta på 4 april, 2009 vid 07:18

    Nu är det överträdelse efter överträdelse där.
    Dom fick ju i dagarna igenom en utökning av sitt reservat och kommer redan att öka det ännu mer.
    På vår hemsida finns mer info.
    http://www.owc.nu
    Även på speedkonfen.
    Allt började i höstas när några helt sonika gick ut på deras sandrev och reste sina Kitar där. Plus att speedseglarna håller till där.
    Det sista är det här
    Beträdnadsförbudet igår kl.11:09
    Hej!

    Jag tar mig friheten att skriva i ert forum, trots att jag varken surfar i någon form, men däremot tillhör de beryktade fågelmupparna!

    Hemskt tacksam över att ni gått ut med karta och informationen om de nya reglerna för sandreveln och det ni kallar Ankdammen på hemsidan! Riktigt najs!

    Tyvärr följs det inte upp så bra. Var i området idag vid niotiden på morgonen då en ung man spatserade över hela reveln med en bräda, dock ej wind- utan vad jag kunde se en kite-dito (fästen för fötterna), under armen. På själva reveln är det alltså beträdnadsförbud, och varför han promenerade runt på reveln från ena änden till den andra förstår jag inte. Kiten hade han inte med.

    Jag hade tyvärr ont om tid på mig och hann inte vänta in hans återkomst mot klubbhuset för att fråga. En gång är ingen gång, kan man tycka. Jag är inte så blödig men vill förtydliga vad beträdnadsförbudet på reveln handlar om.

    En av vårt lands mest flitigt använda naturmiljöer är av förklarliga skäl sandstränder. Det finns få platser där de fågelarter som kräver sådana miljöer kan få utrymme, i synnerhet under häckningstid då badgäster, surfare och alla andra med beachaktiviteter är som mest igång. De få sandrevlar som finns som dessutom är avskilda från fastlandet är extra attraktiva. Mest för att människor och rovdjur som grävling inte så lätt tar sig ut dit. Risk att bon plundras, eller lämnas på grund av störning så att trutar eller kråkor kan komma åt bona är liten. Detta, och att stora mängder flyttande fåglar rastar där, är det främsta skälet till beträdnadsförbudet. Ute på reveln häckar en grymt snygg och sällsynt fågel som heter skärfläcka. Den lägger äggen i ett av tång enkelt konstruerat bo direkt på marken. En av föräldrarna ruvar och bevakar ständigt äggen, och under denna period är de mycket känsliga för störning. Nu har de just anlänt och på kort tid ska de bestämma sig för om ett område är tillräckligt ostört för att de ska våga häcka där. De 40 fåglar som stod på revlen idag (=1/50 av Sveriges bestånd, vissa år har upp emot 80 par häckat) skrämdes undan, liksom alla strandskator (minskande art) och andra vadare.

    Jag förstår att man kan känna sig undanträngd av ett beträdnasförbud, men betänk att det inte finns så många fristående OCH ostörda revlar i vårt land. Att surfa i miljöer med vattendjup på under 3 dm kan väl inte vara så lockande? De arter som finns på reveln är inte desamma som finns ute i själva våtmarksdelen av reservatet (och där beträdnadsförbud råder sen innan). Låt de lyckas med sina häckningar är ni hyggliga!

    För övrigt tycker jag det är himla kul med era aktiviteter söder och sydväst om reveln, följer ofta er med tuben under blåsiga dagar och tycker det ger krydda till fågelskådningen, i synnerhet under tävlingsdagar!.. 🙂
    Skrivet av: Pav Johnsson (ÖOF)

    Vi måste gemensamt se till att vi respekterar alla gränser annars kommer nog saker att ta en ände som vi inte vill

    speedkenta svarade 15 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • vogon-jeltz

    Medlem
    4 april, 2009 vid 08:36

    Bra att en “fågelmupp” som du letar sig in hit 🙂 .

    Kan hålla med om restriktioner under häckningsperioder . Men att sätt beträdelseförbud året runt ,är inte rimligt. Nu är jag inte så ofta på Öland men har förstått att det är ett fågel/surf mecka

  • samhansson

    Medlem
    4 april, 2009 vid 08:47

    öland är skit iallafall

  • sourra

    Medlem
    4 april, 2009 vid 09:58

    Tips från västkusten: Kontakta kitesurfarna och ornitologerna och se till att utforma informationsskyltar som sätts upp längs stranden. Information som finns på stranden är svårare att missa än information som finns på steffo eller någon annan hemsida. Det är mycket lättare om man är proaktiv än om man blir tvungen att vara reaktiv.

  • dalen

    Medlem
    4 april, 2009 vid 14:38

    Underbart att det finns folk som fortfarande ger sig ut på platser som man
    inte skall beträda, efter allt det snack som varit sista åren.

  • speedkenta

    Medlem
    4 april, 2009 vid 15:37
    sourra;538730 wrote:
    Tips från västkusten: Kontakta kitesurfarna och ornitologerna och se till att utforma informationsskyltar som sätts upp längs stranden. Information som finns på stranden är svårare att missa än information som finns på steffo eller någon annan hemsida. Det är mycket lättare om man är proaktiv än om man blir tvungen att vara reaktiv.

    Punkt ett jag är ta mig fan ingen fågelmupp 🙂 Efter alla problem hatar jag ta mig fan alla fjäderfän
    Skyltar finns och info på vår hemsida finns.
    Ett gäng i höstas sätter upp sin camp jämte en jätteskylt och helt sonika håller till under ett fågeltorn. Några speedsurfare tar en dag upp bommen och kör längst ner i reservatet
    och riggar och drar iväg.
    Vi har funnits på plats i närmare 30 år utan problem.
    Men det tycks som om det kommer en generation som skiter i det mesta.
    Ett stort Kitegäng från kalmar brukar häcka hos oss och inga problem.
    Utan det verkar som dom sista två åren har det kommit folk med attityd.
    Följer man med på konfen kommer förbud överallt.
    Tar man reda på var man kan kitar eller surfa och följer detta så lever vi i fred.
    Tyvärr har dom flyttat ner Ornitologernas HK till Öland.
    Det kunde S-Holm fått behålla

  • speedkenta

    Medlem
    4 april, 2009 vid 15:41

    http://www.oof.nu/

    Här kan ni läsa.

  • johanc

    Medlem
    5 april, 2009 vid 19:49
    Vogon Jeltz;538720 wrote:
    Bra att en “fågelmupp” som du letar sig in hit 🙂 .

    Kan hålla med om restriktioner under häckningsperioder . Men att sätt beträdelseförbud året runt ,är inte rimligt. Nu är jag inte så ofta på Öland men har förstått att det är ett fågel/surf mecka

    Det är inte beträdnadsförbud året runt, det är 1/4 t.o.m. 31/8, under häckningsperioden (Sedan är jag lite fundersam över hur många häckningar som faktiskt lyckas därute… Revlarna översvämmas ju ibland…). Således är höststormarna fortfarande OK. Och ja, Beijershamn/ Haga är ett lika hett ställe för både fågelskådare och surfare. Jag är ju själv lindrigt anfrätt av bägge aktiviteterna. Utan att jävlas med kiters så är det dessvärre så att Kites retar fåglar värre än brädor så det är därför Kites får hålla till i Sandbergen och det har ju funkat bra hittills.

  • speedkenta

    Medlem
    6 april, 2009 vid 17:47

    All Heder åt Kitarna som tog tag i detta själva och löste det.
    SÄGER BARA KANON
    Nedanstående brev fick vi

    Det kom ett brev från Ornitologerna!! – 06 April 2009
    Tack för upplysande svar, i synnerhet rubrik “Vindsurfare” och Bengt-Erik!

    “Syndaren” från förra veckan har förklarat precis vad som hände, så ingen ko på isen! Det var en olycklig situation och han är hemskt ångerfull. Stort tack för att du på så tydligt och trevligt sätt berättade vad som hänt! Fåglarna ligger inte på bo än så skadan är begränsad och i mitt tycke är saken definitivt utagerad.

    Ett beträdnadsförbud måste förstås respekteras, och jag håller personligen med “Vindsurfare” i det mesta. Den mest kritiska störningen är när fåglarna på reveln ruvar, jag tror inte heller att någon surfar en bit norrut vid enstaka tillfällen då det är högvatten utgör en särskilt påfrestande störning. Jag har heller inteupplevt att det surfats särskilt ofta i “Ankdammen”. Problemet är väl snarare att händer det 5 gånger under en säsong så är det inga problem, men händer det 500 ggr så blir det en såpass regelbunden störning att det lär ge effekter. Visste inte att dessa lågvattenområden var så attraktiva heller.

    Sandrevlar bildas och försvinner hela tiden, alltid i kustområden med måttlig rörelse i vattnet – för mycket för att lera ska kunna avsättas, för lite för att spola bort sanden. Hela stora Frö vilar på en sådan gammal sandstrand. En vattenståndshöjning leder till att vissa revlar försvinner eller flyttar på sig, andra kommer till. Vissa år drunknar alla vadaräggen om lågtryck och lite blåst lägger reveln under vatten. Intressant nog så ingår detta i strategin: trots drunkningsrisken så övervägs detta av den minskade risken för predation där ute. Hellre tre flygfärdiga ungar vart tredje år, än 0 alla år, helt enkelt!

    Slutligen: Bra förslag av Bengt-Erik. Jag ser även till att ÖOFs sida blir uppdaterad så vågorna lägger sig (fyndigt va…;-)…)
    Skrivet av: Pav Johnsson

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Haga Park!!! Öland Beijershamn!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.