Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park Semester

  • Haga Park Semester

    Publicerad av pure på 18 december, 2005 vid 20:54

    Här är lite vindstatistik om som visar medel vindhastigheter per månad mellan klockan 9 på förmiddagen till 6 på kvällen. Borde nog ta semester i juni kanske… smile.gif obs: det som visas är medel av medel och max vindhastigheterna.

    styret svarade 18 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • fastforward

    Medlem
    19 december, 2005 vid 08:04

    Källa?

  • johanc

    Medlem
    19 december, 2005 vid 10:24

    Vore det inte mer intressant med t.ex. antal dagar med medelvind över 7m/s istället… Ingen av de där medelvindarna är ju segelbara om man inte kör fetformula…

    JohanC

  • pure

    Medlem
    19 december, 2005 vid 11:09

    Svar till:


    Källa?

    [/ QUOTE ]

    http://www.owc.nu/webcam/index.asp
    klicka på VindStatistik under länkar.

    Extraktade detta och gjorde en liten star-schema
    i en mysql databas och körde lite queries på denna.

  • pure

    Medlem
    19 december, 2005 vid 18:35

    Här kommer den data jag använt mig av. Det består av en tvättad kommaseparerad txt fil, en sql fil som visar databas strukturen samt en mysql dump på databasen (sql script). 1.7Mb ZIP fil

  • ola_p

    Medlem
    19 december, 2005 vid 18:43

    Ahh… då saknas bara att nån slänger upp det en php sida så man kan peta in egna gränsvärden.. =D

  • pure

    Medlem
    19 december, 2005 vid 19:23
    Ola_P wrote:
    Ahh… då saknas bara att nån slänger upp det en php sida så man kan peta in egna gränsvärden.. =D
    Det hade varit najs..
  • pure

    Medlem
    29 december, 2005 vid 21:41

    Här kommer ett nytt försök.

    Antalet dagar per månad där medelvindhastigheten mellan 11 och 16 på dagen är större eller lika med 6 m/s.

    Samt sanolikheten för det ovanstående.

    Körde följande query för varje månad där td.month 1->12

    Code:
    select day,avgs from (

    select td.day,avg(ws.average) avgs
    from ws_windsnap ws
    inner join ws_time_dim td
    on td.time_dim_id = ws.time_dim_id
    where td.month=12
    and td.hour >=10
    and td.hour <=16 group by td.day ) x where avgs>=6

  • johanc

    Medlem
    30 december, 2005 vid 18:16

    Usch!! Det var ju rätt deppiga siffror för nåt som brukar räknas som ett av sveriges vindsäkraste spots…. Formula kanske vore nåt ändå…..

    😉

    Johanc

  • pure

    Medlem
    30 december, 2005 vid 18:27

    Jag började surfa i år och har varit en del på haga park men det hade varit kul att höra från några gamla uvar som brukar va på haga om statisitken verkar stämma med verklighete 🙂

  • jonasp

    Medlem
    31 december, 2005 vid 11:27

    Jag var där en vecka i juni i år. Det blåste bra dagarna innan vi kom ner och från och med dagen vi åkte. men det går bra om man har med skaten och en flaska gin.

  • styret

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 10:06

    mer än 10 blåsdagar i april och maj har vi garanterat.
    fattar inte varför du bara valt mellan 11 och 16.

    men kolla på statistiken hur mycket ni vill så blir det mer plats på vattnet för oss locals 😉

  • pure

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 11:10
    styret wrote:
    mer än 10 blåsdagar i april och maj har vi garanterat.
    fattar inte varför du bara valt mellan 11 och 16.

    men kolla på statistiken hur mycket ni vill så blir det mer plats på vattnet för oss locals 😉

    1. 11-16 för att det är då det blåser som mest. blåsigast
    är mellan 12-15.

    2. Detta är ju ett medel värde över 3 år eller mer. 10 blåsdagar i månaden ~2 blåsdagar i veckan. Jag kan ju inte verifiera om det stämmer eftersom jag inte vet om statistiken på owc.nu är tillförlitlig.

    3. Du kan vara lugn. Jag kommer att vara på haga park ändå så fort det börjar bli varmt så du lär inte bli ensam på vattnet 😉 . Jag tror inte det finns nån som skulle titta på statisitk och utefter det välja om man skall åka någonstans eftersom det är färska vindprognoser som är intressanta.

    Det enda jag hade som tanke var att få en liten riktlinje om när det är som bäst att planera in sin semester. Eftersom många företag kräver att man lämnar in sin semester ansökan tidigt på året så kan det vara fint att välja rätt månad så man får optimalt med vatten tid. 😀

    Så det är kanske inte värdena i sig som är intressanta utan storleken på peni… staplarna jämfört med varandra.

  • styret

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 14:41

    nja… på sommarn stämmer väl det men på våren kan brisen kicka in sent på eftermiddan samt att man ju då missar lågtrycksvindarna. det är ju det som är det grymma med haga. man kan surfa vare sej det är lågtryck eller högtryck.

    om mitt inlägg verkade bittert eller så var det pga jag precis vart och sagt hejdå till flickvännen inför Sydafrika samt är skitsjuk och ska spendera 24 timmar på flygplatser och flygplan nu.

    tycker det var en grym grej du slängde ihop men tycker inte den stämmer.

    Semester? vem behöver det? det är ju bara att flytta hit och sticka ut innan eller efter jobbet… 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park Semester

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.