• Halkskydd?

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 juni, 2002 vid 18:40

    Jag har just “målat” klart en bräda. Har alltså slipat ner den lite och målat om den.
    Nu är den helt blank och hal …
    Vad rekommenderar Ni att göra halskydd, som täcker hela brädan, av?
    Har tidigare testat att strö socker över hela brädan, och sen klarlacka, men detta fungerade inte riktigt kanon.
    Finns det nån form av halskydd att köpa?

    Vad ska jag göra?

    tomtenissen svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

    Medlem
    30 juni, 2002 vid 19:39

    Stryk brädan tunt med epoxi och KASTA på salt.

  • _frippe_

    Medlem
    30 juni, 2002 vid 21:14

    Det var länge sedan jag la på halkskydd, men jag har testat både socker och peel ply väv och det senare blev mycket bättre (faktiskt ett av de bästa halkskydd jag någonsin haft). Peel ply är en finmaskig väv som man lägger på brädan och plastar över med epoxy. Dra ut plasten med en spackel (så tunt du kan över väven) och låt det härda. Dra sedan bort väven och du har ett grymt halkskydd som håller länge (sanda ner det om det blir för “bra”). Jag kommer inte ihåg hur länge man skulle låta plasten härda innan man drar bort väven, men lägger man bara tillräckligt tunt lager plast kan man nog dra bort väven även efter att det härdat klart. Jag gjorde en snabbsökning på internet efter “peel ply” och hittade en pdf som beskriver hur man bygger en bräda och där nämns detta som det bästa sättet http://www.spsystems.com/pdfs/appl%20guides/Sail%20&%20Surfboard%20Constr.pdf (s. 6).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 08:56

    Har varit och frågat hos en färghandlare. De vågar inte rek. någonting när det skall användas på vindsurfbräda och inte bli gult efter ett tag. En kompis har en gammal burk (Intersurf tror jag) med halkskydd speciellt framtagen till vsurfbrädor det vart iaf suveränt bra. Vad är det för epoxi man skall använda?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 13:44

    upp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 20:47

    Jag gjorde halkskydd på min bräda med Biltemas polyesterplast (ca 45 kr för 1/2 liter) genom att rolla ut rikligt med plast på brädan och sedan salta med vanligt salt. Det blev kanon och verkar hålla bra. Det enda svårigheten var att få plasten att hålla sig från att rinna ner längs kanterna. Nästa gång ska jag nog inte ta hela brädan på en gång utan kanske ta det i tre etapper för att göra det enklare att hantera.

    När det gäller gulnandet av polyestern verkar det som om det inte är några problem. Jag testade först att lägga halkskydd på en gammal sunkbräda där jag målade en bit med epoxy och en annan med polyester och salta. Efter att jag hade spolat av saltet fick den ligga ute i solen i en månad. Epoxin var helt gul och började dessutom tappa i hållfasthet (sprickor och flagor vid belastning) medans polyestern inte hade fått någon synlig påverkan. Därmed valde jag polyestern till min ordinarie bräda.

  • tomtenissen

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 20:59

    Har för mig att Mau Magic har något anti-halk-jox. Kolla på http://www.ontopwindsurfing.com, men köp helst någon annan stans om du kan, finns vissa “brister” hos dom.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.