• Halkskydd!

    Publicerad av eriksson på 4 november, 2003 vid 21:11

    Jag tänkte fixa lite halkskydd på en gammal bräda, tänkte bara höra om att fattat rätt!

    1. Slipa ner lite

    2. Slänga på lite klarlack

    3. Slänga på salt ( i så fall, vad för sorts salt?)

    4 Klar?

    vartan svarade 16 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sajmon

    Medlem
    4 november, 2003 vid 21:50

    När farsan byggde funboard använde han socker har jag för mig…
    Men det är väl inte så stor skillnad.

    Kör med Tösalt vettja….om du vill ha en blodröd bräda grin.gif

  • skywalker

    Medlem
    4 november, 2003 vid 22:12

    Helt vanligt salt. Saltet suger upp lacken som då får en ytstruktur. När du sen stoppar brädan i vattnet löses saltet upp och lämnar efter sig en fin struktur från lacken.

  • zehlertz

    Medlem
    4 november, 2003 vid 23:17

    bättre att köpa färdigt “grepp på burk” från biltema.
    Det nåt slags pulver du blandar med vatten (har jag för mig). Du får då en massa som påminner om tapetklister blandat m sandkorn.

    Greppet blir grymt bra o du kan styra hur mkt grepp du vill ha beroende på hur mkt vatten du blandar i.

    Angående vikten så blir det samma som om du klarlackar.
    Ett litet tips bara om du inte redan lackat brädan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 23:39

    Tro mig, jag har gjort detta en jäkla massa gånger på olika gamla brädor och testat en del varianter.

    Det bästa är International Perfektion (hette International Crystal innan, tror fortfarande det står det inom parantes på burken), som är en UV-beständig, ruggigt slitstark klarlack som du penslar på och sen saltar från 0,5-1meters avstånd.

    Obs använd mycket salt, det mesta åker ändå av i vattnet, men du säkerställer då att det kapslas in tillräckligt med salt(och ja, det kapslas in i lacken och blir kvar).

    Sist gjorde jag det på en kritvit maui project -02:a så jag kan lova att det blir helt genomskinligt och gulnar inte som epoxi gör.

    Blir riktigt proffsigt om du är noga med maskering runt hela outlinen på brädan OCH även klistrar på droppkant längs maskeringen(viktigt).

    1. Maskering med droppkant

    2. Pensla på från antingen nos eller tail och pensla ca 0,5-1 meter innan du saltar, för att sen måla nästa bit(låt det överlappa och var noga med att lacka och salta i “skarven” så slipper du, just, skarvar i greppan).

    3. Salta över hela brädan en gång till när du är klar med 1. och 2.

    4. Ta bort maskeringen så fort det slutat rinna och droppa, men innan det stelnat. Torka bort eventuellt spill längs railen.

    Klart!

    Puh, detta blev långt, men roligare än att tenta-plugga!

    Aloha/Oscar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 23:41

    Och det SKA va vanligt salt, typ Jozo, eller liknande. Och glöm inte att salta rejält, annars blir det ojämnt och verkligen inte greppigt.

    /Oscar

  • skywalker

    Medlem
    5 november, 2003 vid 09:06

    Zehlertz förslag lät bra tycker jag.
    Penslar man ut blandningen sen eller ?

  • dixon

    Medlem
    5 november, 2003 vid 12:18

    Ett alternativ om man vill göra det enkelt för sig:

    Det finns självhäftande slip-papper på många byggvaruhus. Bäst är att satsa på 1 tums bredd, som man klistrar tvärs över brädan med ca 5 cm mellanrum. Det blir inte snyggt, men greppet blir perfekt. Gjorde själv detta för tre år sedan på en gammal bräda och det greppet är fortfarande väldigt bra. Köp den finast storleken på sandpapper.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2003 vid 13:33

    Vanlig salt, socker funkar lika bra men kostar mer! Andra sätt fungerar säkert oxå bra, jag har inte provat dem, men varför göra det dyrare och omständigare? Mina erfarenheter med salt är i alla fall bra!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 november, 2003 vid 22:42

    i TWC så har vi provat med ett lager epoxi(som dock gulnar så småningom) och sen testat vanligt salt, grovsalt och socker. Grovsalt blev för bra, dvs för vasst!! – det gjorde att man riskerade att slipa bort skinnet från kroppsdelarna när man ramlade, så vi fick slipa av det värsta. Då funkade det ok. Vanligt salt eller socker kan vara en smaksak (!); själv tyckte jag nog bäst om socker.

    Ska prova med det där International Perfection nästa gång, det låter ju bra.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2003 vid 23:43

    hej oscar

    det där klarlacket från International, är det deras 2-komponentslack??

  • anders_hoffman

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 19:33

    Undrar om man egentligen får plocka upp en så här gammal tråd, men men bättre det än att skapa en ny med samma innehåll iaf.

    Behöver verkligen nytt halkskydd, och vad jag har läst mig till är det tvåkomponents klarlack + salt man ska använda. International Perfektion verkade bra, någon som vet var man får tag på det i stockholmsområdet?

  • herodude

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 17:10
    Anders_hoffman wrote:
    Undrar om man egentligen får plocka upp en så här gammal tråd, men men bättre det än att skapa en ny med samma innehåll iaf.

    Behöver verkligen nytt halkskydd, och vad jag har läst mig till är det tvåkomponents klarlack + salt man ska använda. International Perfektion verkade bra, någon som vet var man får tag på det i stockholmsområdet?

    jag provade det sdär med lack och salt, hört att det ska funka men när jag körde så blev det bara kass, halare nästan:/

  • klint

    Medlem
    23 juni, 2006 vid 10:11
    Herodude wrote:
    Anders_hoffman wrote:
    Undrar om man egentligen får plocka upp en så här gammal tråd, men men bättre det än att skapa en ny med samma innehåll iaf.

    Behöver verkligen nytt halkskydd, och vad jag har läst mig till är det tvåkomponents klarlack + salt man ska använda. International Perfektion verkade bra, någon som vet var man får tag på det i stockholmsområdet?

    jag provade det sdär med lack och salt, hört att det ska funka men när jag körde så blev det bara kass, halare nästan:/

    Har ett liknande problem, la på nytt halkskydd med International Perfection och salt på min vågis nyligen. Trots att jag blandat härdare o bas i exakta proportioner och gjort enligt konstens alla regler i de andra momenten blev slutresultatet inte bra. Instället för en hård och skrovligt yta blev det en mjuk beläggning med gummiliknande konsistens. Jag kan skrapa av halkskyddet med naglarna…! Kommer nu ta bort allt och göra om, tidsödande men nödvändigt.

    Har fixat halkskydd på andra brädor tidigare med samma produkter och samma teknik och det blev hur bra som helst. Undrar varför i h***ete det gick galet nu, någon som har en teori om detta eller upplevt att det varit fel på själva klarlacken ? Läste ngt om billack i andra trådar, är detta ett bättre alternativ in International Perfection kanske.. ?

    ha en go midsommar,

    / Andy

  • vartan

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 12:57

    Gjorde ett test med International Perfection och salt. Olika tjocka lager med salt och lack och det blev bara mjukt gummi av lacken. Där det inte fanns något salt var lacken stenhård.

    Alltså, International perfection klarlack plus salt är INTE bra.

    TEORIER VARFÖR DET INTE FUNKADE
    1)
    Läste i instruktionen att lacken är känslig för fukt, och att lacken ska ha torkat/härdat innan “daggen på natten”. Salt binder fukt som attan, så kanske luftfuktigheten blev bunden till saltet, som förstörde lacken.

    2)
    Alternativt så sög saltet upp lösningsmedlet/något annat i lacken och på så sätt förstörde 3:1 proportionerna av bas:härdare.

    SLUTSATS:

    Ska försöka igen, men använda GLASPULVER (binder ej vatten) som jag ska få tag på i en glassliparverkstad. Rapporterar resultatet när det är färdigt.

    Klart slut,

  • kinetic

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 22:43

    Det funkar hyffsat bra att lacka brädan med “akryl” lack hos en billackerare, nackdelen är att när saltet kommer i färgen så får det vita en “blå-aktig” ton, i vart fall blev det så för min del…Men annars e det helt OK, lacken härdar fint (vi “brände” lacken i gissningsvis ca 1h)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.