• vartan

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 14:50

    Kollade efter glaspulver men utan resultat. Kanske farligt om glasbitarna lossnar från lacken och fastnar i foten…

    Har nu gjort ett perfrekt halkskydd som inte skadar fötterna. Halkskyddet är bättre än när brädan var ny.

    Hemligheten heter International Perfection tvåkomponents klarlack (eller färg efter tycke) som kombineras med strukturmedel (dolomit, minsta kornstorleken för att motverka blodiga fötter). Finns att köpa i vilken bygg/färghandel som helst för en ringa peng (65 kr k-rauta). Fördelen med dolomit är att det är kritvitt vilket resulterar i ett snyggt slutresultat.

    Innan jag vågade mig på att fixa brädan testade jag olika kombinationer strukturmedel och international perfektion. Tre olika tjocka lager lack, tre olika mycket dolomit på varje lager, samt blandning av dolomiten i lacken innan applicering på brädan jämfört med att applicera klarlacken först och sedan strö dolomiten över brädan. 12 kombinationer totalt.

    Det bästa resultatet fås genom att stryka på ett tunt lager lack på hela brädan (torkar i flera timmar så man har all tid i världen), och sedan strös ganska lite dolomitpulver från 0,5 – 1 meter från brädan. Strör man på mer så blir lagret bara onödigt tjockt utan bättre halkskyddsperformance. låt det hela torka till nästa dag. för bättre hållbarhet pensla på ett mycket tunt lager lack ovanpå allt nästa dag för att verkligen kapsla in dolomitkornen.

    I mitt experiment gav denna procedur mkt bättre resultat än om dolomitpulvret blandades tillsammans med lacken innan applicering på brädan, vilket det stod att man skulle göra enligt instruktionen på strukturmedelförpackningen.

    (Obs, undvik salt och socker för det förstör international perfection lacken; blir typ som gummi)

    Hälsningar,

    Patrik

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.