Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halkskydd igen -International Perfection

  • Halkskydd igen -International Perfection

    Publicerad av tsss på 10 maj, 2007 vid 10:29

    hej

    Det har ju många gånger här diskuterats halkskydd. Vanligaste metoden är att slipa ned brädan, sen lacka den och därefter strö salt eller socker ovanpå.
    I några av trådarna om halkskydd rekommenderas Internationals 2-komponents fernissa Perfection. Det är en plyuretanbaserad lack som rekommenderas till träbåtar. (Skall dock inte användas om trät rör sig). Jag tänkte nu pröva denna metod och frågar dom som testat detta.
    Har fernissan suttit kvar, ev missfärgning, reste sig brädans originallack när ni la på osv?

    Även andra färgmärken har motsvarande produkt. Intressant att höra om någon använt annat märke.

    Eller kanske en enkomponents fernissa?

    Andra tankegångar om halkskydd?

    jesper_b svarade 17 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • klint

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 11:10

    Jag skulle gärna vilja veta vad brädtillverkarna använder för produkter till sina halkskydd.

    Halkskydd a la International Perfection blir bra men inte alls som det som läggs på nya brädor i fabrik. IP med salt på blir grumligt och inte lika hårt som originalskyddet. Har funderat på att låta billackerare gå över en blanksliten bräda med klarlack som sedan strösslas med salt. Någon som provat?

  • j_man

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 11:53

    Vet inte vilken lack som är bäst, men har själv provat Internationals halkskydd, Halkanix utblandat i fernissa på träbåt och det funkar bra, även över lite längre tid.

  • jesper_b

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 20:39

    Helloj,
    Väldigt vad samma ämnen kommer tillbaka om och om igen. SDM vs RDM, hur lagar man en ding, hur gör man halkskydd. Vet att jag beskrivit hur man gör på riktigt åtminstone i en tidigare tråd.

    Två komp klarlack, går bra med billack som köpes från t ex en billackare. Finns några olika märken och olika hårda lacker. Jag har kört med en “halvhård”.

    Sedan strör man INTE någon lämplig krydda ovanpå utan blandar istället “deck dust” dvs ett polyesterflis eller glasflis i lacken. Jag har köpt min deck dust på Fiberglas Hawaii på Maui som har små fina burkar som räcker till 10-20 brädor men det går att få tag på andra håll. Jag vet att jag gogglade för ett par år sedan och hittade försäljare i både frankrike och England.

    Man rör ner flis i klarlacken tills det blir som välling, dvs mer rinnnigt än gröt men ändå rinnigt. Sedan tar man vilken liten hobbykompressor som helst och en spruta för underedsmassa. Sådan inkluderas ofta i de billiga små kompressortillbehörskitten som finns på typ biltema, jula eller claes olsson men kan köpas separat för en högst överkommlig penning. Provspruta på en gammal brädlapp eller något. Det ska inte bli tjocka klumpar utan nästan som lack men finknottrigt.

    Maskera railsen och svep några långa snabba tag över brädan. Att blanda till vällingen, maskera railsen och spaya på går på under en halvtimme för nybörjaren, 5 minuter om man har koll. Halkskyddet blir perfekt, bättre än cobra och lika bra som på en custom (eftersom de gör exakt så här).

    /Jesper B

  • klang

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 22:58

    Ahhh… då det är så man gör på riktigt. Har funderat länge på det där. Halkskyddet på F2s 06- brädor är super!

    Dock är jag fortfarande mycket nöjd med Socker+Epoxi, nästan så att skorna fastnar i brädan. Men jag skulle inte smeta på det på min F2 SX dock…

    /Klang

  • klint

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 08:27

    Jesper B,

    Det är precis den här infon jag var ute efter. Har kladdat med International Perfection nu ett tag, ok resultat med fjärran det halkskydd man har på sin sprillans nya bräda. Vilket märke på billacken använder du och vart får man tag på den?

  • tsss

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 09:41

    @Klint 382459 wrote:

    Jesper B,

    Det är precis den här infon jag var ute efter. Har kladdat med International Perfection nu ett tag, ok resultat med fjärran det halkskydd man har på sin sprillans nya bräda. Vilket märke på billacken använder du och vart får man tag på den?

    Tack till Jesper B för en grundlig genomgång. (Jag har tydligen missat din tidigare föreläsning, men så var det ju när jag gick på SU oxå ; )

    Frågan är om man kan göra en sneak-betonad lösning på något sätt? (tänkte bara behandla en enda bräda och inte starta en industri)
    Jag har ju ingen spruta men får väl kolla på Clas i Sjön eller Biltema, för troligen är det väl inte bra att rolla på “vällingen” i stället för att spruta?
    Biltema har väl någon en-komponents lack i tryckflaska har jag för mig, men det blir nog för mjukt, eller vad tror ni?
    Misstänker att en billackerare kanske inte direkt har småförpackningar. Dom använder väl klarlack i många lager ovanpå olika dekorlacker som Metel-Flake o liknande.
    Om man inte får tag på deck dust, så kanske något annat kan ersätta. En gång i tiden fanns annat än fin sand (Tror halka Nix är sand) för att blanda i fernissa till halkskydd.

  • tsss

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 09:46

    @Klang 382419 wrote:

    Ahhh… då det är så man gör på riktigt. Har funderat länge på det där. Halkskyddet på F2s 06- brädor är super!

    Dock är jag fortfarande mycket nöjd med Socker+Epoxi, nästan så att skorna fastnar i brädan. Men jag skulle inte smeta på det på min F2 SX dock…

    /Klang

    hej Klang

    När vi prövade på TWC med socker, grovsalt och vanligt bordssalt så var socker det bästa alternativet. (grovsalt blev livsfarligt halkskydd, skinnet slets bort om man var utan dräkt) . Men epoxin gulnar ju efter ett tag så då blir brädan missfärgad…

  • jesper_b

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 10:10

    Sist jag köpte lack var det faktiskt från en firma som håller på med industridesign. Före det köpte jag från “Pelles Billack” en bit ut på Värmdö utanför Stockholm. Bara namnet fick mig att gilla den firman. Båda sålde små mängder, men det kostar lite med kvalitet.

    Sök i telefonkatalogen på billackerare eller liknanade så hittar man nog någon trevlig typ som ligger hyfsat nära där man bor. Tror inte märke eller variant har så väldigt stor betydelse, möjligen ska man kolla att det inte blir någon kemisk reaktion med lack och dekaler som man ska lägga däcket på. En bra grej med sprayad billack är att den härdar så fort att dekaler av lite alla möjligta vsrianter inte hinner lösas upp eller liknande.

    Deck dust benämns även acrylic dust har jag för mig. I vart fall när den är gjord av akryl!!

    /Jesper

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halkskydd igen -International Perfection

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.