Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hålla trycket i gippen..

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:34

    @mes 407953 wrote:

    Jag kom på vad gjorde för fel i lördags. Jag hade postat samma fråg och var ute och tränade och testade att inte luta riggen så mycket inåt i svängen som jag gjort tidigare. Jag har lutat riggen framåt som man ska men också inåt och när jag rätade upp masten mer så hade jag mycket bättre tryck när jag kom ut clew-first. För mig var det nog detta fenomen som strulade. Jag hoppas på vind snart plus att ryggskottent efter lördagen ger med sig…

    Bingo! Det där märkte jag åtskilliga gånger sist jag var ute! Samma sak med “skota in hårt”, korrekt men ibland vilseledande, det är ganska lätt att överskota när draget i seglet är lite mesigt och i svag vind vill man ha så mycket drag som möjligt och lite till. Är man dessutom Robby Naish kan man prova att räta upp masten med lite av en knyck, det blir lite som att pumpa.

    Trist det där med ryggskott. Verkar som många surfare är svaga i bålen.

  • canoya

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 11:42

    För att behålla planing genom hela gippen hjälper det att:
    -byta till att hålla överhandsgrepp med framhanden och armbågarna neråt för att få tryck på mastfoten.
    -Sätt bakfoten närmare framstroppen på läkanten för att inte gräva ner häcken på brädan.
    -Böj på knäna så att du får ner tyngdpunkten lite och kan dämpa chop.
    -Utnyttja vågor och chop så du får nerförsbacke. Om det är småchop så kommer du att köra om några chop på väg genom svängen. Lägg då svängen så att du kommer ur den i nerförsbacke eftersom detta är den mest kritiska punkten för att behålla planingen.
    -Flippa seglet tidigare än vad som känns säkert och lita på att du kan luta dig inåt just tack vare att du svänger.
    -Gå ur svängen på slör.
    -Pumpa upp farten om vinden är tveksam
    -Se till att ha fått upp farten innan du går upp i vind, särskilt om det inte är bra tryck i vinden.
    -Om man har lite häng på en våg kan man tynga ner mastfoten ganska mycket medan man flippar runt seglet för att få fart nerför vågen.
    -Gippa i vindbyar så att du har tryck i riggen när du kommer ut ur gippen.

    Träna genom att köra korta repor så att du gippar ofta. Kör inte längre än att du kan lägga dina gippar som på en slalomåtta dvs 200-300 meter mellan gipparna.

    Ut och nöt gippar!
    Håkan

  • ath

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:31

    Ngn som vet om Guy Cribb’s INtuition Gybing DVD går att köpa i Sverige?

    På hans hemsida står det: “PAL Format Only”. Innebär det att den funkar i svensk DVD-spelare?

  • svenne

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:33

    PAL är Europastandard.

  • ath

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:39

    Tackar!

  • ola-h

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:42

    @andersbq 407854 wrote:

    … och stå ganska långt fram i utgången.

    Bara som en kontrast: På den sortens prylar vi talar om här så går jag aldrig fram såtillvida jag inte missar och sjunker igenom till stillastående. Istället tar jag först ut bakfoten, breddar bomgreppet, gör själva svängen (lite olika beroende på förhållanden), flippar seglet och tar sedan ut (den före detta) framfoten ur stroppen och flyttar den till den nya stroppen samtidigt som jag flyttar den andra foten bakåt.

    Den grundläggande skillnaden i denna alternativa jippteknik är att man flippar seglet klart före man flyttar fötterna. Det gör att man kan flippa seglet mycket, mycket tidigare i svängen, precis när man går igenom vindögat och ändå inte har något drag. Då är man redan inskotad och klar när brädan börjar tappa fart.

    Om man vill tricka till det kan man tom göra denna sort gipp utan att ta ut någon fot ur stroppen och sedan segla vidare switch på den nya bogen. Inte så användbart, men inte heller så dumt i träningssyfte.

    OBS: jag menar inte att detta skulle vara bättre. Det är bara en annan metod.

  • svenne

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:46

    Köp Tricktionary, där finns de flesta varianterna förklarade med tydliga steg-för-steg-förklaringar. Olas variant har till och med ett eget namn, i sann tysk ingenjörsanda. 🙂

    http://www.tricktionary.net

  • bjornen

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:48

    Kolla på den här, det må vara länge sedan men det är kul se alla olika tekniker
    http://www.stableroad.com/videos/guidetobetterjibing.htm

  • andersbq

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 13:09

    @Ola H. 408218 wrote:

    Bara som en kontrast: På den sortens prylar vi talar om här så går jag aldrig fram såtillvida jag inte missar och sjunker igenom till stillastående. Istället tar jag först ut bakfoten, breddar bomgreppet, gör själva svängen (lite olika beroende på förhållanden), flippar seglet och tar sedan ut (den före detta) framfoten ur stroppen och flyttar den till den nya stroppen samtidigt som jag flyttar den andra foten bakåt.

    Den grundläggande skillnaden i denna alternativa jippteknik är att man flippar seglet klart före man flyttar fötterna. Det gör att man kan flippa seglet mycket, mycket tidigare i svängen, precis när man går igenom vindögat och ändå inte har något drag. Då är man redan inskotad och klar när brädan börjar tappa fart.

    Om man vill tricka till det kan man tom göra denna sort gipp utan att ta ut någon fot ur stroppen och sedan segla vidare switch på den nya bogen. Inte så användbart, men inte heller så dumt i träningssyfte.

    OBS: jag menar inte att detta skulle vara bättre. Det är bara en annan metod.

    Nu väger vi förvisso lite olika, men den tekniken är absolut bra när det blåser, men i denna tråden pratar vi väl precis planing? (Sådana förhållande som jag brukar kalla “SM i Planing”).

  • nlc

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 13:28

    @ath 408210 wrote:

    Ngn som vet om Guy Cribb’s INtuition Gybing DVD går att köpa i Sverige?

    Inte i Sverige, men väl på Yatchs and Yatching Online eller direkt från mr Cribbs hemsida. Kostar ca £30 pund + frakt. Inte den billigaste rullen direkt.

  • ath

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 14:17

    Ok, tack.

  • ola-h

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 14:34

    @andersbq 408235 wrote:

    Nu väger vi förvisso lite olika, men den tekniken är absolut bra när det blåser, men i denna tråden pratar vi väl precis planing? (Sådana förhållande som jag brukar kalla “SM i Planing”).

    Jag skulle nog säga att “min” teknik är minst lika bra även när det gäller “SM i planing”. Enda problemet är att det inte funkar så bra på cambersegel för att de roterar runt sin egen axel för dåligt.

    Annars är tekniken när man väl fått in den rätt kul just i lättvind med förhållandevis stora segel eftersom man får jättelång tid på sig mellan att man släpper bommen på ena sidan tills man tar tag i den på andra sidan (jag går direkt från mitt vanliga grepp på ena sidan till andra sidan, dvs tar inte i bommens framdel något och både släpper gamla och sedan tar tag i nya sidan i princip samtidigt med bägge händerna, inget “armkors”, alltså).

    Vi får köra en “jibe-out” med de olika teknikerna. Då kan vi även passa på att ha tävling i vattenstart i lite vind och dylika andra lättvindsknep. Varför itne wave classic som normalt brukar vara väldigt bra för just lättvindssegling…

  • rasmus_w

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 23:52

    Ola, det låter som du kör det som i den anglosaxiska världen kallas “strap to strap gybe”, och Anders kör den som kallas “step gybe”. Din teknik är äldst, step gybe sågs först på nån tävling -86, tyckte jag mig få veta av nåt filmklipp på stableroad.

    Traditionellt brukar det hävdas att “Step gybe” passar bättre i lätta vindar, på stora brädor och på slalombrädor, medan “strap to strap” passar vågprylar och hårda vindar, men att det finns många som gör tvärtom eller alltid kör samma teknik oavsett bräda och väder.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 23:57

    @canoya 408194 wrote:

    -Gå ur svängen på slör.
    -Pumpa upp farten om vinden är tveksam
    -Se till att ha fått upp farten innan du går upp i vind, särskilt om det inte är bra tryck i vinden.

    Hur i h-e kan man komma upp i fart på slören i lätta vindar? Om vinden är svag har jag jättestora problem att hålla fart om jag inte kör halvvind, minsta slörtendens så tappar seglet tryck och om jag inte snart lovar upp så tappar jag planingen.

  • po525h

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 15:30

    Jo, trictionary har jag faktiskt köpt. Den är riktigt go. Har kikat en del på den här också:
    http://www.stableroad.com/powerjibe.html
    Tror saker kompliceras lite av att jag i lättvind kör en hypersonic också. När det gäller att gippa den så måste man stå rätt långt bak för att inte tappa all fart. Verkligen kanon med alla tips i tråden här. Jag tror den största grejen för mig är att försöka flippa seglet tidigare och vara snabbare med segelflippen. Inte vela så mycket.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hålla trycket i gippen..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.