Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbar bom efterfrågas.

  • snaffe

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 13:33

    @Jesper_B 529631 wrote:

    Aerons kolbommar håller. 2007 hade de lite problem med kolbommarna, 4 på hundra gick av. Till 2008 fixade de till det inga (0%) 2008 kolbommar har gått av. Till 2009 har de även biffat upp frambeslaget (kom redan under 2008).

    Vill även nämna alubommarna som i Aerons fall är helt otroliga. Har sedan jag började importera för tre år sedan haft en alubom som gått av och två som blivit lite lite böjda.

    /JB

    0% av hur många bommar? Är lite nyfiken då jag är sugen på en sån bom.
    Hur pass bra håller alubommen med 26 i omkrets?

  • jesper_b

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 16:21

    0% av alla kolbommar jag sålde förra året någonstans runt 60-70 bommar (kunde lätt ha sålt över hundra men fabriken som gör Aerons kolbommar skunde inte med att hålla takten med efterfrågan). Vad jag hörde av Alex Moday som utvecklar och driver Aeron gäller samma statistik internationellt.

    Kan väl nämna att om det hade varit 2007 års kolbom hade det gått ett par stycken. De av 2007 års kolbommar som gick gick dock av rätt omgående. De som håller håller. Jag har en 2007 Aeron på Maui som jag använt i tunga förhållanden tre vintrar i rad och den är lika styv och tight som första gången den kom i vattnet.

    26 mm Aeron alu håller riktigt bra. Dock inte som en kolbom. Väger man under 80kg, landar man sina loopar någorlunda väl, seglar man inte på Margret River, Punta Preta, Hookipa i solid mast +, då finns det ingen anledning att tveka på alu. Det är en oerhörd skillnad på bra och dåliga alubommar dock…

    /JB

  • snaffe

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 09:09

    Låter bra får ta en funderare mellan alu eller carbon. Brukar vara rätt bra på att ta isönder saker men prisskillnaden är ju rätt stor. Har båda bommarna ledat frontbeslag?

  • usel

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 09:34

    Kan bara hålla med vad Jesper skriver. Jag fick en av ‘Aeron bomarna ’07 som gick av och detta kan bara härledas till någon form av produktions miss. Den nya ’08 är väldigt bra med förbättrade beslag etc. Skulle vara intressant att få veta lite mer exakt vad som är skillnaden mellan Aerons kolbom och Simmers? Vet du Jesper?

  • jesper_b

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 23:44

    Aerons alusar och kolisar kommer med exakt samma frontbeslag.

    Vad gäller Simmerbommen vet jag faktiskt inte, har inte ens kollat på den. Finns en skön historia om Simmers egendesignade frontbeslag som skulle sitta på en Aeronbom med Simmerlogga redan förra året och… tja de, blev ingen bom då… Hade tänkt att kolla upp Simmerbommen men inte hunnit med. Oavsett känns det fel att snacka för mycket om andra produkter än de man säljer själv. /JB

  • kapten-k

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 18:38

    Köpte en mausails alu bom och front beslaget är riktigt bra, nu är det en race bom 230-280 så kolvarianten är säkert styvare, men fronten är tjockare än alurören som går inuti fronten. tror den håller för rätt mycket.

    Skall den hålla för mycket segling så hade jag köpt kol skall man krasha mycket som freestylare så hade jag köpt alu

    Priset är helt klart en faktor

  • tea-bag

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 22:50

    Den billigaste lösningen om man väger pris mot hållbarhet måste väl endå vara att köpa denna. 2 års garanti på den åxå. Jag har själv inte testat den men featurenivån är det ju inget fel på.

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=486&category_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

  • rrd

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 10:53

    Ang Garanti kan detta vara bra att känna till. Källa:Konsumentverket.se

    Tre års reklamationstid
    Från och med 1 april 2005 har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst, mot nuvarande två år. Men man måste fortfarande klaga inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Där gäller fortfarande två månader som “rimlig tid”.
    Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år.

    Fortfarande gäller den så kallade sexmånadersregeln; att fel som visar sig inom sex månader efter köpet ska anses som ursprungliga. Det betyder att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka – om han inte kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det köparen – konsumenten – som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.

    Reglerna träder i kraft den 1 april 2005. Det innebär att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som du köper den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

  • skywalker

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 11:15

    Sen är det skillnad på reklamation och garanti, men det är en annan femma.

    Ang. topic så tycker jag Prolimits Assault alubom bör nämnas bland de andra. Bra, styv bom för pengarna.

  • rrd

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 11:41

    Varför garanti
    Vad är det för skillnad mellan garanti och den möjlighet man har att reklamera enligt lagen?

    Den största skillnaden mellan en garanti och det skydd som konsumentköplagen ger är det som kallas omvänd bevisbörda. Har man inte fått någon garanti är det köparen som måste bevisa att ett fel fanns från början. Finns det garanti så är det säljaren som, för att undgå ansvar, måste bevisa att felet orsakats av konsumenten. Reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen har man i tre år, oavsett om man fått en garanti eller inte. En garanti får inte vara utformad så att den ger sämre skydd än konsumentköplagen.

  • jesper_b

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 12:18

    Att jämföra en bra kolbom med en bra alubom är som att jämföra en bra alubom med en dålig alubom. Ett nödvändigt men inte tillräckligt kriteria för en bra alu: INTE skarvade rör i fronten. Dylika skarvar är en känd källa till brott. I skarvarna kommer det in vatten som får aluminiumet att korrigera och försvaga bommen just där det är som mest påfrestning. SKA vara kontiuerligt rör där framme. Bland bomutvecklarna finns även en diskussion om det är bra med dubbla rör i fronten, dvs ett smalare som ligger i det yttre synliga röret. Det förstärker och styvar upp = bra, men kan på sikt leda till ökad korrigering (hur stavar man egentligen det) = dåligt.

    OSV. Finns säkert mer eller mindre prisvärda alternativ, men vem som helst kan beställa 1000 bommar för typ USD 20 och sätta sitt namn på. Med tanke på vilka konsekvenser en bruten bom kan innebära skulle jag inte betala en spänn för sån skit. Mitt råd: Köp ej skarvade alubommar. Kläm och bänd i bommen och kolla styvhet. Kolla med kompisar, helst såna som är så pass märkesilojala som möjligt om vad de har som funkar.

    När vi pratar och jämför etablerade märkesbommar blir det mer en fråga om personligt tycke och smak. Alla jag har sålt bommar till tycker till exempel att Aerons frontbeslag 2008 (och 2009) är mycket fräschare än det från 2007. Personligen gillar jag 2007 års beslag bättre. Vissa tycker Mauisails frontbeslag är bäst i världen (grymt fin bom föresten) personligen tycker jag det är lite stort och klumpigt. Vissa älskar Streamlineds alufront, andra hatar den, personligen är jag kluven. Vissa kan inte tänka sig något annat än 26mm diameter i greppet, andra tycker det känns konstigt med “för” smalt. Vissa tycker det bara finns NP om man vill ha något bra, andra tycker de är totalt överprisade… osv.

    /JB

  • surfslusken

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 12:54

    @Jesper_B 531009 wrote:

    …leda till ökad korrigering (hur stavar man egentligen det)

    /JB

    Nja, beror ju på vad de är du försöker säga. Vill du åtgärda/rätta till bommen så kan du KORRIGERA den. Eller vill du inte att aluminiumet ska reagera med syre, KORRODERA?
    Du e lite otydlig där igen Jesper.

  • tea-bag

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 13:16

    Utan skarvar som denna då..

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=485&category_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Har aldrig testat skarvfri så blir kanske det nästa inköp. Min nuvarande bom börjar bli riktigt sliten. För övrigt en dyr HPL men det verkar hjälpa föga.

  • jesper_b

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 13:31

    Tepåse: Den ser ut att vara skarvfri (inga skruvskallar som sticker upp), dessutom skön form på böjen. BRA!

    Slusk: Tack för förtydligandet (vad jag menar får ni lista ut själva)!

    /JB

  • lars_k

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 13:47

    Med en annan tråd i bakhuvvet verkar det helt klart möjligt att KORRIGERA sin bom. Detta kräver dock en viss specialutrustning.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbar bom efterfrågas.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.