Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbar bom efterfrågas.

  • Hållbar bom efterfrågas.

    Publicerad av 225bw på 9 februari, 2009 vid 19:33

    Haverar en hel del då jag nöter på med lite olika freestyl-moves. Igår fick jag lite negativ utdelning dvs carbon-bommen haverarade. Lura just nu på vilken bom-modell som jag
    bör införskaffa, humf?

    Vill nu köpa en ny bom-rackare som tål tuffa tag å som överlever ett par surfsäsonger. Det finns ju alla olika möjliga prisklasser. Men om jag investera i en asa-dyr bom så undra jag om det isf finns garanti på några år på en sådan? Kanske ni kan rekomendera någon annan bom som inte är snordyr men som hänger kvar i livet ett par år iaf?

    Tacksam för svar.
    /Bom-trasher

    jesper_b svarade 15 år, 3 månader sedan 20 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 19:52

    Ja, ALLT går ju sönder… det är fanimej en grundläggande sanning i vindsurfing…

    Min TecnoLimits har hållt väldigt bra, frånsett lite strul med clipsen på förlängningen (fick köpa nya, inget problem nu). Har dock sett en trasig. Även Chinook verkar hålla bra. Local Spirits dyra kolis verkar också hållbar. Aeron har jag lite dålig koll på, faktiskt.

    Men kol, som jag ser det, har en nackdel. Det går av helt utan “förvarning” och när det väl är trasigt så är det rejält.

    Själv sneglar jag faktiskt så smått på alu igen, så länge det är max 2 meter långa saker. Simmers nya alubom verkar väldigt fin, och man får ju två för samma pris som en kolbom… Jag kände fasen knappt någon skillnad på den aluproto jag klämde på jämfört med kol när det gäller styvhet och vikt (obs, ej fullt förlängd). Alu “tröttas” dock på ett annat sätt, så en nackdel där. Igen.

    Va ere för bommar du dragit sönder?

  • 225bw

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 20:56

    Tackar för input:n. Nu senast var det 2 kolbommar från GUN-sails som jag körds slut på under 2-3 års period. I min ögon så har jag bara använt dem flitigt och året om. Sista bommen dvs den som jag sabbade igår skedde under en dödskrash 🙂 Gjorde en vanlig grubby men hängtampen krokad i selen under inledningen av tricket. Mitt bästa ‘bom-minne’ var en kol-bom från Local Spirit som höll ihop under ca 5 år med flitig surf. Det var i början då jag lärde mig surfa å då small det ofta å rejält med framåtkasst i ganska höga farter. Så Local Spirit var en tuff rackar som tålde många otaliga döds-krasher iaf, det är väll något sådant jag söker.

  • bicless

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 21:02

    @225BW 529560 wrote:

    Haverar en hel del då jag nöter på med lite olika freestyl-moves. Igår fick jag lite negativ utdelning dvs carbon-bommen haverarade. Lura just nu på vilken bom-modell som jag
    bör införskaffa, humf?

    Vill nu köpa en ny bom-rackare som tål tuffa tag å som överlever ett par surfsäsonger. Det finns ju alla olika möjliga prisklasser. Men om jag investera i en asa-dyr bom så undra jag om det isf finns garanti på några år på en sådan? Kanske ni kan rekomendera någon annan bom som inte är snordyr men som hänger kvar i livet ett par år iaf?

    Tacksam för svar.
    /Bom-trasher

    Whitespot bommarna har 2 års garanti, de är i alu och deras monoque variant är väldigt styv för att vara alu. Kostar 30% av en kolbom.

    Bicless

  • 225bw

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 21:03

    Tackar, lägger även den bommen under luppen.

  • surfan

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 21:06

    som jag ser det finns det bara en bom som gäller np x9 lycka till!!

  • ola-h

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 06:20

    @dr Masse 529567 wrote:

    Även Chinook verkar hålla bra.

    Av en händelse såg jag två avbrutna chinook kolbommar igår.

    Så, som sagt, allt kan gå av.

    Min egen gissning på den hållbaraste bomen är nog Hawaiian Prol Line Kol. Någon som sett en sådan ge vika?

    Aerons kolbom borde vara rätt hållbar om men ser till konstruktionen, men jag vet inte hur bra dess “track record” är.

  • jesper_b

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 07:02

    Aerons kolbommar håller. 2007 hade de lite problem med kolbommarna, 4 på hundra gick av. Till 2008 fixade de till det inga (0%) 2008 kolbommar har gått av. Till 2009 har de även biffat upp frambeslaget (kom redan under 2008).

    Vill även nämna alubommarna som i Aerons fall är helt otroliga. Har sedan jag började importera för tre år sedan haft en alubom som gått av och två som blivit lite lite böjda.

    /JB

  • bananen

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 07:52
    dr Masse;529567 wrote:
    Local Spirits dyra kolis verkar också hållbar.

    Har en LS Pro Carbon som har fåt stå ut med en hel del misshandel och klarat sig. Finns dock en svag punkt – spännarmen är gjord i alldeles för mjuk plast. Lite märkligt att man snålar på en sådan sak när man tillverkar en månåkåck och säljer för runt 5 laxar..

  • maui

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 08:09

    @Ola H. 529629 wrote:

    Min egen gissning på den hållbaraste bomen är nog Hawaiian Prol Line Kol. Någon som sett en sådan ge vika?

    Japp! Hade en Hawaiian Pro Line kol som gick sönder.

  • jesper_b

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 08:37

    Hots kolbommar är otroligt lätt och hållbar. Dock har de kommit med lite olika frambeslag av vilka några inte är mina favoriter, de har även lite tjockt grepp för min smak (gillar liten diameter). /JB

  • safesurfer

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 08:45

    Skulle utan tvekan köpt en streamlined om jag hade råd men kostar väl mer än de flesa också.

  • klint

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 09:55

    Rekommendation från en shop som har agentur för NP, Mauisails och Chinook samt ett par andra märken.

    http://www.looping.de/htm/produkte/2008/gabeln/carbon_vergleich.htm

    “Mauisails Carbon boom compared to NEILPRYDE X9:

    1. Mauisails is slightly lighter (only valid for the smaller models)
    2. Mauisails is stiffer
    3. Mauisails has a bigger range (60 cm)
    4. Mauisails bar diameter is lower (please see the pictures)
    5. Mauisails has a better boom/mast connection
    6. Mauisails has no problems with the grip
    7. Mauisails price is lower

    The Mauisails Carbon is by far the best boom at the market at the moment.

    We use the Mauisails Carbon boom on our own.
    Many customers sold the X9 and bought the Mauisails boom.

    Cheers

    Miro”

    Jag kör med både x9:an och Mauisails och båda är fantastiska bommar. Dock fördel Mauisails som har bästa frontbeslaget som någonsin tillverkats och grepp som håller.

    Se även

    http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=268

    http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=67

  • tws

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 01:58

    Tecno Limits XTR 140cm. Bra beslag som inte er i veien, 28mm diameter, forlenges 60cm, stor vinkel i front. Bra grip. Bra design. Har brukt 2 stk mycket i 2 år og på tide med regummiering. Dessverre umulig å få tag på brukt da de ikke går i stykker. Kan hende er dom bra for deg också?

  • tws

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 01:59

    Sorry her er bildet.

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 06:42

    Ja, Tecnolimits XTR är nog bäst. Har kört min i över 3 säsonger nu. Grym bom!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbar bom efterfrågas.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.