Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbarhet hängseletampar standard vs vario?

• Hållbarhet hängseletampar standard vs vario?

Publicerad av sode på 8 juli, 2008 vid 07:51

Tjo,

har ni någon uppfattning den faktiska (eller upplevda) skillnaden i hållbarhet mellan standard och vario-tampar?

Har själv kört vario, och trivs med möjligheten att justera, men har på hyfsat kort tid slitit av två st (iofs har det varit rejäla kastfall, så det har ju varit lite krafter i rörelse…).

Hur länge håller era tampar? Någon större skillnad mellan de olika märkena?

surfen svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • lars_k

Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:59

Var går dina vario-tampar av? Mina ryker alltid där hängkroken sitter och nöter, då bör det ju inte göra nåt om det är vario eller inte…

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2008 vid 08:48

Jag har bara dragit av en enda tamp sen jag slutade använda tampar man knöt fast på bommen (typ tidigt 90-tal) och då gick den vid infästningen. Nu gick den inte p.g.a. nötning utan för att jag fick ett kastfall när jag testade hur mycket vind en fullt nedhalad fullcambrad 6.6:a tålde.

• sode

Medlem
    9 juli, 2008 vid 06:23

@Lars_K 480955 wrote:

Var går dina vario-tampar av? Mina ryker alltid där hängkroken sitter och nöter, då bör det ju inte göra nåt om det är vario eller inte…

Den senaste gick av i övergången mellan själva tampen/slangen och den flata remmen, som används för justering…

Den förra så var det själva spännet som brast, med följd att den del av spännet som satt kvar på tampen slets rakt ner genom hela ”justeringsdelen” som revs upp…

Båda gånger har det varit bra tryck i seglet, och ett hyfsat rejält kastfall som ställt till det, så med tanke på det så kanske det är lite sisådär med en reklamation… :-/

Har aldrig haft problem med nötning av kroken…

• rosen

Medlem
    9 juli, 2008 vid 06:48

tycker variotamparna inte håller ngn fin U-profil så kör bara på fasta längder. Dem är billigare och konstruktionen måste ju vara hållbarare. Men så använder jag ganska långa tampar också.

• surfen

Medlem
    9 juli, 2008 vid 07:54

Har kört med både NP och North hängseletampar inga problem, kör nu på Pro Limits variotampar och dom har jag använt i tre säsonger fungerar utan några som helst problem, gjort rediga kastfall. En gång för länge sen slog jag axel och huvud i mast så den gick av på två ställen. Masten paj men tampen höll, hade blivit billigare om tampen pajat.
    Gick åt mer tamp(10mm) när man gjorde dom själv och knöt dom på bommen.

Men det jag funderar över är! Hur kan alla nybörjare hålla på och nöta timme ut och timme in utan att använda hängsele, en annan krokar i direkt när man kommer på brädan för att avlasta armar/händer även när man står och stockar. Klarar inte att surfa så lång tid utan sele, men de e jag dé.

Heder åt kämparna som försöker och håller på utan hängsele…….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbarhet hängseletampar standard vs vario?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.