Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbarhet std vs pro edition generellt och JP specifikt

  • Hållbarhet std vs pro edition generellt och JP specifikt

    Publicerad av _frippe_ på 22 november, 2009 vid 13:26

    Hur är egentligen hållbarheten på en “standard” och pro edition bräda generellt? Jag tänker på vågisar i detta fall. Är det så att standardvarianten som är något halvkilo tyngre håller bättre för dingar från tex en elak sten på Torö? Dvs har viktbesparingen skett på bekostnad av hållbarheten eller får man samma hållbarhet genom att använda mer exklusiva material?

    Det kanske inte går att säga generellt för alla märken och i detta fall tänker jag framför allt på JP och deras FWS och PRO editions. Tittar man på hur dom är konstruerade enligt följande länkar ser det ju nästan ut som att FWS borde vara hållbarare om nu flera lager innebär det…

    http://www.jp-australia.com/2009/index_old.php?id=175
    http://www.jp-australia.com/2009/index_old.php?id=176

    Både teoretiker och de med praktisk erfarenhet får gärna tycka till även om jag väger de senare åsikterna tyngst.

    rad svarade 14 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    22 november, 2009 vid 13:30

    Och nästa fråga blir såklart då hur mycket vikten gör för prestandan… Här vill jag verkligen höra praktisk erfarenhet eftersom det i teori och marknadsföring inte är något snack om vilken som gäller 😀

  • goose

    Medlem
    22 november, 2009 vid 15:00

    Körde några olika materialvarianter på RRD-brädor i El Medano för 1.5 år sedan. Märkte absolut ingen skillnad mellan Wood och Ltd. Läste ett test av BOARDS i fjol och de hade samma erfarenhet (dom testade bla JP RWW74 Wood och Pro, ingen skillnad). Dom 2-3000:- kan man lägga på en bättre mast, ger definitivt en skillnad.

    Har lagt beställning på SB Kode 86 Wood, såg ingen anledning att köra på Carbon Wood. Viktskillnaden är liten och enligt ryktet ska Wood varianten vara mer lugn på vattnet och skonsammare för kroppen. Wood varianten ska visst också vara mest tålig för misshandel….enligt andras erfarenhet.

  • jlaser

    Medlem
    22 november, 2009 vid 16:08
  • goose

    Medlem
    22 november, 2009 vid 16:13

    Tål att påpekas att BOARDS såg en liten skillnad på större brädor, typ storlekarna som SURF testade. Men för brädor <100 l var det ingen märkbar skillnad. Jag testade enbart brädor < 85 l.

  • _frippe_

    Medlem
    22 november, 2009 vid 17:09
    Goose;589444 wrote:
    Körde några olika materialvarianter på RRD-brädor i El Medano för 1.5 år sedan. Märkte absolut ingen skillnad mellan Wood och Ltd. Läste ett test av BOARDS i fjol och de hade samma erfarenhet (dom testade bla JP RWW74 Wood och Pro, ingen skillnad). Dom 2-3000:- kan man lägga på en bättre mast, ger definitivt en skillnad.

    Intressant. Nu när det säger det kommer jag ihåg den där Boardsartikeln. Ska leta upp den i tidningsarkivet…

    jlaser;589450 wrote:

    Här var det ett politiskt mer korrekt svar (dvs lättare = bättre). Jag kan dock förstå att skillnaden blir större på större brädor. Dels seglas dom i lättare vindar och dels så blir det ju mer kilo/gram på en stor bräda. Jag blir dock lite förvånad över att dom bedömer att höjdtagningen också påverkas. Det är nog den sista egenskap jag trodde skulle förändras av en lättare bräda. Men det kanske beror på att dom tyngre varianterna har sämre fenor…

  • swingout

    Medlem
    22 november, 2009 vid 17:19

    Hm, har ingen direkt jämnförelse, men jag tycker att brädor allmänt har blivit känsligare. Min gamla Mistral Custom Flow, och ännu äldre Fanatic Gecko har hållit många många år av normalt bruk inkl. transporter i och på diverse bilar, bussar och släp. Inte en ding på dom. I sommras köpte jag en RRD FSW 120 i x-tech. Den har redan fått av-splittrad gelcoat (eller vad det är) i nosen och ett hål på decket. Tycker den verkar väldigt ömtålig. Har också en ny Fanatic Falcon. Där sprack nosen efter ett slag med masten. Men denna brädan är dock mer racing maskin, och väger nästan ingenting. Där känns det lättare att acceptera ömtåligheten.

    Måste säga att jag känner mej mer och mer sugen att beställa nästa brädan från Boardcorner. Känns som den kann bli mera hållbar än en serie bräda.

  • rrd

    Medlem
    22 november, 2009 vid 17:43

    Det finns trådar som behandlar detta ämne tidigare, men jag hittar dom inte vid en snabb sökn. Men visst har Boards el om det var Windsurf uttryckt att man ska satsa på ltd/pro-varianterna om man har råd.

    Om man känner någon skillnad och hur man värdesätter den är helt upp till den enskilda surfaren. En avvägning mellan låg vikt o hållbarhet är intressant. Det kan handla om dingkänslighet o brotthållfasthet som inte behöver hänga ihop. Tyska Surf gillade förr att göra labtester. En annan aspekt är ju känslan i brädan, styv eller lite mjukare.

    Att sträva efter extremt låg vikt o hållfasthet gäller inom många liknande områden. Hållbarheten hänger intimt ihop med en avancerad produktionsteknik med en jämn och hög kvalitet. (Nu finns det även en debatt custom vs prod)

    För övrigt seglade jag för nån timme sen med min FW85 ltd -10…

  • ola-h

    Medlem
    22 november, 2009 vid 19:07

    Det är skillnad på lätt och tung. Lätt är helt klart skönare om allt anat är lika. Men 90% sitter nog i huvudet på seglaren. Den där “snärtiga” känsla som man får i en riktigt lätt bräda inbjuder liksom till att segla mer aktivt. Men efter de första minuterna tycker jag man glömmer om man kör lätt eller tung. Tills man lyfter brädan på land och återigen antingen får den där tillfredsställande prestandakänslan eller den jobbiga tung-känslan.

    Sedan är ofta riktigt lätta brädor också väldigt styva och det är iofs skönt när det är lättvind, men i mitt tycke aningens jobbigare i hårdvind även om vi helt klart snackar marginaleffekter här.

    När det gäller hållbarheten beror det nog på konstruktionen. Om man t ex tar den Starboard Kode 86 som nämnts skiljer det inte så mycket i vikt mellan wood och carbon eftersom wood-konstruktionen också är rätt lätt. Och då är det ingen nämnvärt skillnad i hållbarhet heller. Men jämför man de mindre vågisarna, t ex Kode 80, så är det större skillnad. Och då är det inte så enkelt att man bara bytt ut glas/trä mot kol utan det är helt enkelt mindre material totalt sett (annars kan man inte spara 6-700g). Och då blir det inte lika hållbart heller.

    Däremot håller jag inte med om att brädorna generellt håller sämre nu. Jag utsätter mina brädor för mycket “stensegling” och mycket småskrap. jag är grymt imponerad av hur sällan det blir dingar. Däremot gör jag inga 10m höga plattlandade framåtar, så hur de håller för den saken kan jag inte säga.

  • grrrr

    Medlem
    22 november, 2009 vid 20:41
    Quote:
    Men det kanske beror på att dom tyngre varianterna har sämre fenor…

    Är det så?

  • _frippe_

    Medlem
    22 november, 2009 vid 20:52
    Grrrr;589509 wrote:
    Är det så?

    I JP’s fall verkar det bara vara Pro modellerna som levereras med G10 fenor. Tittar man på bilderna i det tyska testet ser man att även Fanaticbrädorna har olika fenor. Samma form men olika material/tillverkningssätt alltså.

  • ola-h

    Medlem
    23 november, 2009 vid 10:43

    Starboard kör så vitt jag vet samma fenmodeller till alla olika konstruktioner.

  • rad

    Medlem
    23 november, 2009 vid 12:58

    Jag hade en Mistral syncro Pro edition, riiiiiktigt lätt men den kändes ömtålig som ett äggskal för små stötar. Kändes som den kunde gå sönder bara man lade ner den lite oförsiktigt på Torös stenstrand! Nu verkar vågisarna bli lite tyngre än när de var som lättast (typ 2007-2008) men jag skulle säga att pro modellen är mer skör…den kanske håller lika bra när du seglar men är mer ömtålig för stenar, bakluckan, dörrposten osv.

    Btw, till en JP FSW från 09 skickades det med en fulfena..vilket jag surade över ända tills jag smackade in den i en sten på första vändan:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbarhet std vs pro edition generellt och JP specifikt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.