Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsena ömmande?

  • Hälsena ömmande?

    Publicerad av Knatte på 22 december, 2008 vid 17:05

    Kanske inte en klockren vindsurfing fråga, men det finns ju en hel del medicinsk expertis här som kanske kan ge några tips??

    Jag har på sista tiden sista veckorna drabbats av jäkligt ömma hälsenor, som antagligen har uppkommit av stumma skor eller alternativt att jag börjat cykla till jobbet med mountainbike med dubbdäck. (Trögt och jobbigare..:mad: )

    Bästa tipsen för att bli av med dessa problem? Är jäkligt stel och öm när jag stiger upp. Blir bättre allt eftersom dagen går…

    Nästa fråga i samma ämne, som kanske är lite tricksigare, men det finns väl ortopeder här?? Min vänstra fot har ungefär samtidigt börjat bli instabil och luta lite inåt och den känns lite instabil och lealös. Jag har inte ont, men det känns som att foten är sne:blush:
    Har jag jäkligt stabila skor funkar det, annars känns det konstigt..
    Finns det smarta tips eller är det bara sjukgymnast/läkare/ortoped som gäller i dessa lägerna??
    Någon som har råkat ut för liknande känsla eller händelser??

    Knatte svarade 15 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • larsd

    Medlem
    22 december, 2008 vid 17:14

    Lägg ned mountainbiken och skaffa en sånhär (utan dubbdäck):smile: !

  • Knatte

    Gäst
    22 december, 2008 vid 17:34

    Alla skall vi den vägen vandra…. Men hoppas ha några bra år kvar innan det är dags för en sådan snygg blåing:smile:

  • ulrik

    Medlem
    22 december, 2008 vid 18:29

    Hej, jag är medicinsk lekman men har av och till lidit av ömmande hälsenefästen. Du skriver hälsenor så jag blir lite osäker på om det är samma åkomma.

    Hur som helst drabbas många medelålders män av ömmande hälsenefästen. Inte sällan orsakade av snedbelastning. Som du säker själv tänkt på är det inte osannolikt att dina problem hänger ihop. Varför dina fötter är instabila är dock svårare att svara på.

    Själv har jag kraftigt uttänjda ledband som i kombination med dåliga skor har gett upphov till problemet vilket t o m gjort att jag inte kunnat springa eller åka långfärdsskridskor på en hel vinter. Blev av med det genom envis terapi och försiktighet i övrigt.

    Det verkar inte finnas några snabbkurer, bästa terapin för min del verkar vara att i en trappa eller avsats belasta foten i en nedåtgående rörelse, inte uppåt. Det gör ont men ska vara ok. Var noga med att rörelsen är rakt nedåt. Var försiktig med att belasta foten på andra sätt. Skippa de instabila skorna helt och hållet i några månader. Men det finns kanske bätter råd.

    Lycka till!

  • Knatte

    Gäst
    22 december, 2008 vid 19:46

    @Ulrik 522424 wrote:

    Hej, jag är medicinsk lekman men har av och till lidit av ömmande hälsenefästen. Du skriver hälsenor så jag blir lite osäker på om det är samma åkomma.

    Hur som helst drabbas många medelålders män av ömmande hälsenefästen. Inte sällan orsakade av snedbelastning. Som du säker själv tänkt på är det inte osannolikt att dina problem hänger ihop. Varför dina fötter är instabila är dock svårare att svara på.

    Själv har jag kraftigt uttänjda ledband som i kombination med dåliga skor har gett upphov till problemet vilket t o m gjort att jag inte kunnat springa eller åka långfärdsskridskor på en hel vinter. Blev av med det genom envis terapi och försiktighet i övrigt.

    Det verkar inte finnas några snabbkurer, bästa terapin för min del verkar vara att i en trappa eller avsats belasta foten i en nedåtgående rörelse, inte uppåt. Det gör ont men ska vara ok. Var noga med att rörelsen är rakt nedåt. Var försiktig med att belasta foten på andra sätt. Skippa de instabila skorna helt och hållet i några månader. Men det finns kanske bätter råd.

    Lycka till!

    Tackar för tipsen!
    Skorna är slängda och ersatta av bättre med stabiltetssula. Har också hört tipset med trappan och “fotbelastningen nedåt” som du tipsar om. Kör även lite extra på balansplatta för att få upp stabilteten i fotleden mm.:wink:

  • jps

    Medlem
    22 december, 2008 vid 20:27

    Jag hade liknande problem efter överdrivet marathontränande och badmintonspelande.

    Det gick över efter en lång tid av stretchande (trappmetoden är bra). Stretcha försiktigt direkt på morgonen och flera gger om dagen efter det.

    Det finns också någon mystisk strumpa som man kan sova med som drar bak foten under natten så att hälsenan töjer sig. Den borde kunna hjälpa.

    Själva problemet verkar ändå vara vilande. Om man slarvar ett tag med skor och dylikt så kommer det smygande tillbaka. Man håller väl på att bli gammal helt enkelt 🙁

  • davven

    Medlem
    22 december, 2008 vid 20:54

    Jag hade likande problem för 8-9 år sedan, problemen försvann när jag slutade inom industri och började på högskolan.
    Kalla stenhårda vidriga golv var döden för mina fötter, ont under hälen, ont i hälsenor. Krypningar i fötterna nattetid precis när man skulle somna dessutom, så man fick hoppa upp och gå nått varv i lägenheten för att sedan försöka somna snabbt som ögat. Det bästa jag gjort och sluta inom industri 🙂

    Men visst hade jag lagt duktigt med pengar på gymnastikskor kanske jag sluppit det där, men då hade man kanske man stått och tappat nått skrot på tårna istället. . Men bra skor är a & o, fotproblem slutar lätt att man börjar gå konstigt. Sedan får man kanske ett problem i knäna, och en del påstår att det kan sluta med ryggont i förlägningen. Det vill man inte ha om man ska motvikta en fet rigg när det blåser på 😉

  • filipl

    Medlem
    22 december, 2008 vid 22:06

    Hej,

    Jag är lekman, men har haft dessa problem till och från under ett par års tid. När det var som värst kände jag att det var omöjligt att tex springa. Ironiskt nog tror jag att det faktiskt var att jag bestämde mig för att börja springa igen långsamt och succesivt som faktiskt fick problemen att gå över. Nu springer jag två mil utan problem med hälsenorna.

    Tung excentrisk träning är det som sjukgymnaster brukar rekommendera, alltså att stå i t ex en trappa och göra tåhävningar, 1 sek upp och 3-5 sek ned. Detta kan man göra även när det gör ont, bara det inte gör för ont.

    Det som har hjälpt mig mest med mina hälseneproblem är nog framförallt stretching direkt på morgonen och därefter ytterligare 1-2 gånger per dag och alltid direkt efter intensiva promenader och springturer. Stå med foten vinklad mot t ex en dörrpost och skjut fram höften, så att du känner att det töjer i hälsenan. I samband med stretchingen brukar jag massera hälsenan där det gör som mest ont. Forma den till ett S. Detta ökar blodgenomströmningen vilket är positivt.

    Voltarengel minskar smärtan och kanske kan ha en viss läkande (antiinflammatorisk?) effekt.

    Rätt skor är mycket viktigt och låt gärna gjuta särskilda fotbäddar (kostar ca 1 000 kr). Jag försöker använda mina gymnastikskor istället för typ kostymskor på jobbet så mycket som möjligt.

    Filip

  • stinger

    Medlem
    23 december, 2008 vid 08:33

    Samma här, löptränade mycket förut, 3-4 mil i veckan men hälsenetrassel lite då och då, senast i oktober i år har gjort att jag den här vintern har börjat köra roddmaskin på gym istället.

    Excentriska tåhävningar är receptet som har hjälpt mig men det är seg och tråkig träning som helst ska utföras 2 ggr/dag så jag har svårt med disciplinen. Bifogar en pdf-fil i ämnet (edit för stor fil)

  • Knatte

    Gäst
    23 december, 2008 vid 08:45

    @stinger 522533 wrote:

    Samma här, löptränade mycket förut, 3-4 mil i veckan men hälsenetrassel lite då och då, senast i oktober i år har gjort att jag den här vintern har börjat köra roddmaskin på gym istället.

    Excentriska tåhävningar är receptet som har hjälpt mig men det är seg och tråkig träning som helst ska utföras 2 ggr/dag så jag har svårt med disciplinen. Bifogar en pdf-fil i ämnet (edit för stor fil)

    Du får gärna skicka filen till lillsill@msn.com om du inte får upp filen här a070.gif

  • planing

    Medlem
    23 december, 2008 vid 17:46

    Har oxå en ömmande hälsena, men det försvinner om jag stretchar vadmuskeln efter träning.

    MEN, till den andra frågan… Förra vintern gick jag omkring i ett par vandringsskor hela vintern. Det tror jag var RIKTIGT dåligt för stabiliteten. Skorna var så stabila så att musklerna förtvinade. Dessutom så var de lite för smala, så min fot stod nog lite på kant inne i skon. Nu kör jag med vanliga lågskor, och fötterna är starka och fina igen!

  • Knatte

    Gäst
    24 december, 2008 vid 09:00

    @Planing 522621 wrote:

    Har oxå en ömmande hälsena, men det försvinner om jag stretchar vadmuskeln efter träning.

    MEN, till den andra frågan… Förra vintern gick jag omkring i ett par vandringsskor hela vintern. Det tror jag var RIKTIGT dåligt för stabiliteten. Skorna var så stabila så att musklerna förtvinade. Dessutom så var de lite för smala, så min fot stod nog lite på kant inne i skon. Nu kör jag med vanliga lågskor, och fötterna är starka och fina igen!

    Utan att veta 100% säkert så tror jag mina vänstra fot och instabiliteten/snedheten eller vad man kan kalla probsen för något, har sitt ursprung i ett par Ecco walkingskor som var snea i sulan. Den vänstra sulan blev bara sneare och sneare och foten anpassade sig nog därefter?? Jag fick bytt skorna på garantin, men problemet kvarstår..:mad:
    Men jag har vrickat fötterna ett antal gånger, så problemet fanns nog innan, men mer uttalat nu.
    Skulle vilja hitta några övningar som rätade up, styrkte foten till ett mer neutralt läge:smile:

  • svennebanan

    Medlem
    24 december, 2008 vid 10:18

    Jag stärker upp mina kassa fotleder med balansbräda och indoboard.

    http://www.indoboard.com/

    För fotlederna använder jag indoboarden med balanskudden och har ena foten centrerad. Man kan reglera instabiliteten med mängden luft i kudden. Sen är det ju jäkligt kul med den där cylindern också. Perfekt framför tvn och en surfrulle, med risk att framstå som en riktig :santa:.

  • johanc

    Medlem
    25 december, 2008 vid 14:34

    Tja!

    För ömmande hälsenor är, som sagts, excentrisk träning det mest effektiva och mest heltäckande lösningen. De flesta blir bra på det.
    Vad gäller ditt andra problem är det lite svårare, särskilt utan att röntga och undersöka dig. Fotortopeder är det ont om, jag är bara i början på min bana. Det finns några bra i Gbg vet jag men inte hur man kommer till dem. Utan att ha sett hur du ser ut är det omöjligt att säga vad det är eller vad som kan göras.

    Sorry..

    JOhanC (Bendoktor)

  • Knatte

    Gäst
    25 december, 2008 vid 16:39

    @JohanC 522771 wrote:

    Tja!

    För ömmande hälsenor är, som sagts, excentrisk träning det mest effektiva och mest heltäckande lösningen. De flesta blir bra på det.
    Vad gäller ditt andra problem är det lite svårare, särskilt utan att röntga och undersöka dig. Fotortopeder är det ont om, jag är bara i början på min bana. Det finns några bra i Gbg vet jag men inte hur man kommer till dem. Utan att ha sett hur du ser ut är det omöjligt att säga vad det är eller vad som kan göras.

    Sorry..

    JOhanC (Bendoktor)

    Jag skall träffa min sjukgymnast/OMT-behandlare, efter nyår som jobbar med min nacke/axlar och höra vad han tycker är bäst med foten. Han kanske kan tipsa om genvägar eller andra förslag som kan stabilisera foten.
    Annars får jag väl vända mig till sjukvården och väntetiderna där…:blush:

  • johanc

    Medlem
    25 december, 2008 vid 21:03

    Gör så,annars har ortopedtekniska ofta rätt bra koll på fötter oxå. De har ju om inte annat rätt OK skor. Vad gäller väntetider i vården så finns det ju en nationell vårdgaranti: Om Västra Götaland inte kan koppla ihop dig med en ortoped inom tre månader så har du rätt att åka var du vill i Sverige. Torö – Nacka närsjukhus eller varför inte Haga – Dr Cöster(Ordförande i Svenska Fotkirurgiska Sällskapet)…

    Förresten, när du säger att foten “lutar inåt”´, menar du att du är “kofotad” eller “hjulfotad” då??

    Lycka till!

    JohanC

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsena ömmande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.