Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsena ömmande?

  • Knatte

    Gäst
    25 december, 2008 vid 21:51

    @JohanC 522791 wrote:

    Gör så,annars har ortopedtekniska ofta rätt bra koll på fötter oxå. De har ju om inte annat rätt OK skor. Vad gäller väntetider i vården så finns det ju en nationell vårdgaranti: Om Västra Götaland inte kan koppla ihop dig med en ortoped inom tre månader så har du rätt att åka var du vill i Sverige. Torö – Nacka närsjukhus eller varför inte Haga – Dr Cöster(Ordförande i Svenska Fotkirurgiska Sällskapet)…

    Förresten, när du säger att foten “lutar inåt”´, menar du att du är “kofotad” eller “hjulfotad” då??

    Lycka till!

    JohanC

    Vet faktiskt det medicinska termerna 🙂 Men googlade lite och termer var väl “pronera”
    Men jag skulle tro att det är lite Foppa-varning på min fot. Den stödjer dåligt och skorna glappar (eller så glappar foten :confused2: )

    Men jag skall självklart ge mig in i vårdsvängen, om ingen annan kan ge mig bra tips..

  • martinlundgren

    Medlem
    26 december, 2008 vid 21:07

    Hela laterala sidan drar förmodligen.. soleus/gastrocnemius/tibialis posterior etc. börjar bli trötta på att hålla emot.

  • Knatte

    Gäst
    26 december, 2008 vid 22:00

    @martinlundgren 522864 wrote:

    Hela laterala sidan drar förmodligen.. soleus/gastrocnemius/tibialis posterior etc. börjar bli trötta på att hålla emot.

    Aha :confused2: :confused2: Finns detta på mer lekmannamässig svenska också?? vad skall man göra för att förbättra läget om denna diagnosen stämmer?? *nyfiken värre*:tongue:

  • rasmus_w

    Medlem
    28 december, 2008 vid 15:57

    @Knatte 522868 wrote:

    Aha :confused2: :confused2: Finns detta på mer lekmannamässig svenska också?? vad skall man göra för att förbättra läget om denna diagnosen stämmer?? *nyfiken värre*:tongue:

    Soleus, ganstrocnemius och tibialis posterior ingår i den muskelklump man brukar kalla vadmuskel. Utan att ha lusläst så låter det som ett mycket vanligt fenomen: kroppen har nån slags felställning som musklerna försöker rätta till, men enda resultatet är att musklerna blir trötta och ömma. Ofta är det svårt att komma till rätt med eftersom man letar på “fel ställe”. Dvs man letar fel på den onda muskeln i stället för att komma åt orsaken till felställningen.

  • martinlundgren

    Medlem
    31 december, 2008 vid 09:35

    Om fästet är inflammerat bör du ta itu med det först… is 4ggr om dan.. ta en isbit och en handduk. stryk isbiten över och varva med handduken. Man kan även köra med olika salver.. tex. voltaren. kör på lite salva .. vira runt gladpack. och låt stanna i ett par timma.. eller över natten.

    Tecken på att det är inflammerat är .. att det är rött.varmt..svullet./ödem.. blir värre med ökad cirkulation…(eller under dagen) etc. Om det är av mer kronisk art kan det verka som att själva senfästet blir större..

    Om det inte är särskilt inflammerat kan man köra på med annat.. övningar som man kan göra för att stärka upp fotvalvet…. lägg en handduk på golvet.. ta upp den med tårna ..snett uppåt inåt .. hälen fortfarande i.. TIbialis anterior behöver ofta också stärkas../stretchas…

    Stretcha hela utsidan ..solues /vaden .. framsidan tibilias ant. Om du vill åstadkomma några strukturella förändringar är det bäst att stretcha .. lugnt avslappnat.. i “poser” som är bekväma.. under längre tid..ung 5 min.. För att stretcha utsidan är skosnöret .. bra.. kolla bilden .. sätt dig på en liten kudde.. sätt fötterna på andra sidan motsatt lår.. För solues kan du göra som på andra bilden men behöver inte ha benet bakåt.. Tänk på att det ska vara bekvämt.. det är tiden som gör att det händer något inte att det känns som att det stretchar mycket.. Man kan även sitta på knäna.. alltså med smalbenen mot marken .. för att stretcha framsidan..

    Om hela baksidan är kort och fotvalvet ramlar ihop .. är det hälsenen som får ta upp alltting.. Fascian under foten är direkt kopplat.. till “vaden”.. Man kan även jobba med yttre fotvalvet för att stärka upp inre..

    gå till läkarn..

  • martinlundgren

    Medlem
    31 december, 2008 vid 09:42

    man kan ju fixa hålfotsinlägg också ..

  • kapten-k

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 22:30

    Spela inte badminton bara!, jag drog av min för ett år sen och den e inte bra än!

    Har kört sjukgymnast/träning/hästlinnement och diklofenak(antiimflamatoriskt)
    och det blir bättre, men det e ruggit segt!

  • Knatte

    Gäst
    4 januari, 2009 vid 10:11

    @Kapten K 523796 wrote:

    Spela inte badminton bara!, jag drog av min för ett år sen och den e inte bra än!

    Har kört sjukgymnast/träning/hästlinnement och diklofenak(antiimflamatoriskt)
    och det blir bättre, men det e ruggit segt!

    När jag spelade badminton eller innebandy sist så vrickade jag fötterna, så det har jag slutat med :smirk:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsena ömmande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.