Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsenan av! operation eller inte?

  • Hälsenan av! operation eller inte?

    Publicerad av kapten-k på 9 januari, 2008 vid 17:32

    Skulle motienera lite idag på lunchen, efter 20min badmintonspel gick min vänstra hälsena rakt av. on gjorde det och jag var på akuten hela eftermiddagen.
    Nu till frågan, har folk nån erfarenhet av detta här skall man välja att opereras eller inte?
    Fick valet 8veckor i stödbandage +8månader rehabilitering.
    eller
    Operation+ 6veckor i stödbandage +8månader rehabilitering
    Vilket skall jag ta???

    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=843

    Skulle gärna vilja segla nåt i sommar. eventuella speedtävlingar blir nog inte av!

    kapten-k svarade 14 år, 7 månader sedan 26 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • bananen

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 18:55

    Skicka ett PM till Henrik_A och fråga. Han råkade ut för exakt samma sak när han spelade badminton.

    Windsurfare bör nog inte spela badminton? Kanske försvagas våra hälsenor i fotstropparnas trygga grepp?

    Trist, enda trösten är väl att du är rehabad till hösten 😉

  • tobhed

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 19:07

    Tråkigt Glenn, jag har sett fram emot att få segla med dig i vår/sommar/höst. Take care

  • kapten-k

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:43

    Detsamma tobbe! till hösten är jag nog igång igen.
    Det var inte särskilt lägligt, min fru har är beräknad att föda i slutet av januari oxå.
    Jag får väl åka ut och filma i Habo till våren.

  • argulander

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:17

    Vi brukar oftast rekommendera operation, risken för att senan ska gå av igen är då något mindre (i alla fall enligt vissa forskarrön). På en del andra ställen opererar man inte i första hand. Bägge typerna av behandling ger i allmänhet ett gott resultat. Badmington verkar vara särskilt farligt för hälsenorna, vågar av den anledningen ej spela själv i synnerhet som man blivit lite till åren (52). Kvaliten i senan tycks försämras när man blir äldre.

    Med vänlig hälsning Klas Argulander som är ortoped vid Södertälje sjukhus

  • kapten-k

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:25

    Tack Klas! Tycker bara jag är lite för ung (32år) för att dra av hälsenan.
    Frågan är oxå hur mycket belastning windsurfing ger på hälsenan. Om det går att segla till sommaren eller inte.

    Mvh Glenn

  • _frippe_

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 22:07

    @bananen 437658 wrote:

    Windsurfare bör nog inte spela badminton? Kanske försvagas våra hälsenor i fotstropparnas trygga grepp?

    Jag har haft problem med hälsenan (bristning, inte av) och sjukgymnasten jag pratade med sa att 70% av alla han behandlade som hade haft av hälsenan hade spelat badminton. Det har nog inget med surfingen att göra alltså.

  • the_novice

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 22:08

    Badminton och innebandy sliter rätt hårt med alla snabba vändningar, vet surfare (utan segel alltså) i samma ålder som gjort samma sak. Han opererade inte, och blev återställd men det är mycket träning som behövs efter att stödet tagits av…

    Tror inte att hälsenan belastas så mycket om man inte kör knepiga freestyle trick…

  • jps

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 22:19

    Badminton är ett elände. Pajar inte hälsenan så får man axelproblem…

    Det stora problemet är nog inte sporten i sig utan att många slarvar med uppvärmningen innan. Detta kombinerat med snabba vändningar / explosiva rörelser är inte så nyttigt för gamla gubbar på +30, +40 eller var man nu vill lägga gränsen.

  • kapten-k

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 22:39

    “gamla gubbar på +30” tack! Den värmde lika mycket som morfinet nu innan jag skall gå och knyta mig! 🙂

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 07:40

    Jag drog av min hälsena i tennis när jag var 31. Läkarna kommenterade att det oftast brukade hända lätt överviktiga män runt 40. Det värmde också fint.

    Har många läkare i släkten och det samlade släktrådet var operation. Det är tydligen oerhört ovanligt att den går av igen efter operation, men det händer utan. Nu många år senare känns senan mycket stark och jag litar helt på den (men inte på min andra som inte gått av men som är inflammerad från och till).

    Min rehabilitering var mycket seg trots att jag följde alla sjukgymnastiksprogram mycket noga. Det tog nästan ett år innan jag kunde jogga igen. Så är takten samma som min kan du tyvärr inte surfa nästa sommar.

    Rekommenderar varmt rullskridskor som rehabilitering – skonsamt och bra styrke-, balans- och motionsträning. Satsa nästa sommar på att saxa dig baklänges genom tight kon-bana. Mycket kul!

  • klang

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 07:44

    Neeeeej Glen, vad är det jag läser. Så förbaskat tråkigt, jag lider med dig. Vet hur det känns att skutta runt i gips när alla de andra barnen leker. Och vilken dålig timing till pappa-skapet (jobbigt att inte kunna gå upp mitt i natten och hjälpa till…)

    Hoppas du är tillräckligt återställd för att kunna köra med oss till hösten. Till dess får du samla familjepoäng och träna strandmusklerna.

  • argulander

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 09:00

    @Kapten K 437716 wrote:

    Tack Klas! Tycker bara jag är lite för ung (32år) för att dra av hälsenan.
    Frågan är oxå hur mycket belastning windsurfing ger på hälsenan. Om det går att segla till sommaren eller inte.

    Mvh Glenn

    Du hade fått besked om 8 månader, vi brukar nog säga 6 månader, så det kanske går att surfa i slutet av sommaren.

    Mvh Klas

  • stickan

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 09:49

    Får väl kontra med en liknande fråga. Har problem med axeln som hoppar ur, den har under det senaste året hoppat ur (frammåt) 7 gånger vid olika tillfällen. Som tur är bara en gång när jag vindsurfat och då var det när jag låg i vattnet och skulle mecka med grejorna. Dock hoppa den för ett par veckor sedan när jag var ute och issurfade och fick armen i en konstig vinkel.

    Har möjlighet att operera men gillar inte sjukhus….:crazy:

    Någon annan som har gjort en axeloperation med gott resultat? Har ni i så fall upplevt nån rörelse begränsning eller likanade efteråt?

    Måste bestämma mig väldigt snart då det är ett 2-3 månaders vila.

    Mvh Stefan

  • thundal

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:09

    Drog av min för ca 3 år sedan när jag spelade squash.
    Jag fick också möjlighet att välja operation eller ej och valde till slut operation. Det var ett svårt val tyckte jag men på frågan vad elitidrottsmän o kvinnor (tex Kajsa Bergkvist vilket var aktuellt då) gör så var svaret kort och koncist, operation. Som den elitidrottsman jag känner mig som (inte like uppenbart för omkgivningen dock) valde jag operation.

    Vad du än väljer råder jag dig till att sköta rehab-träningen ordentligt. Jag har inte gjort det och jag är fortfarande väsentligt svagare i den vaden än den andra. Det stör mig och det är mycket svårare att göra Pushloopar och andra avancerade tricks nu 😉

    Nej, faktum är att jag inte märker av det mer än i vissa lägen.

    /Stefan

  • rasmus_w

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:11

    Vad jag förstått så ökar risken för avsliten hälsena om senan är stel. Glöm inte att stretcha vaden!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsenan av! operation eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.