• rrd

    Medlem
    9 december, 2009 vid 21:00

    Surfa inte barfota, bra heel shock absorbers är guld, gå i feta flip-flops inomhus, gå i riktigt bra stötdämpande löparskor byt efter en säsong

  • rasmus_w

    Medlem
    9 december, 2009 vid 23:40

    Stropparna längre in, speciellt på en lite bredare bräda, brukar vara rätt plågsamt eftersom det betyder att jag konstant seglar med väldigt hårt sträckta vrister, så det vet jag inte om jag tänker prova.

    Sen får väl sägas att jag inte ser uppehåll i surfandet som ett alternativ alls. Varför skulle man göra en sån sak? Speciellt inte den där tanken på att aldrig surfa igen, varför det? Har jag nåt som gör ont när jag surfar så kör jag så länge jag kan, om det gör ont efteråt är ju totalt egalt. Det är som när jag seglar sönder mina handflator totalt under en blåsig helg, jag ser inte alls vad det spelar för roll att händerna är skinnflådda när det är måndag och jag sitter på kontoret.

  • stinger

    Medlem
    10 december, 2009 vid 09:38

    Jag har inte haft hälsporre själv men vad jag har förstått av bekanta som har haft det och av posterna ovan så gäller det nog att vara lite ödmjuk och sköta om sin häl annars kan det bli riktigt efterhängset.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 december, 2009 vid 10:40

    Fullt möjligt. Fast jag skulle aldrig avstå från surf i åratal för att en skada ska läka. Jag brukar avstå från sånt som riskerar att ge skador som hindrar mig från att surfa, men om priset för några timmars fin surf är ett par dagars knaprande av värktabletter så tvekar jag inte att sticka ut.

    En gång i tiden hade jag så överjävligt ont i ryggen att jag hade svårt att gå och det tog flera år att bli av med, och under hela den tiden avstod jag från surf i ungefär en vecka. Det var det värt, jag hade missat många veckor av fin surf om jag hade väntat på att ryggen skulle bli bra.

  • irieman

    Medlem
    10 december, 2009 vid 15:15
    jlaser;591710 wrote:
    En sak att tänka på när man börjar surfa igen är att belasta senan så lite som möjligt. Och hur gör man nu det? Här finns ett par saker som påverkar detta:

    x Ju längre bak på foten du står deston mindre belastning på senan får du. Så sätt stropparna längre in!

    x Ju mindre chop, desto mindre kommer belastningen att vandra från en inre till en yttre position på foten: Mindre belastning på senan!

    Själv höll jag uppe i 8 år med vindsurfing pga detta, trodde att jag aldrig skulle kunna surfa igen, faktiskt. Men så var jag i Hurghada för att dyka, provade att vindsurfa ett par timmar och det höll.

    Jag är lite förvånad över att du fick problem i Prasonisi (om du körde på läsidan), själv var jag där en vecka, körde på läsidan, fast bara en timma om dagen, och hade inga problem. Min andra upplevelse av att det finns en framtid för vindsurfing efter plantar fascit. Så jag tycker att läsidan på Prasonisi eller Chicken bay på Karpathos är ett ställe där du skulle kunna ge dig hän när du väl har läkt detta anfall.

    När jag väl köpt bräda och började att surfa i Sverige igen så bestämde jag mig för en viss disciplin: Max fyra vändor (för det verkade foten hålla för) och inte mer. Detta höll jag mig till de första par åren (så lite men så underbart). Sen märkte jag att foten höll för mer (kunde inte låta bli att köra åtminstone lite mer) och på den vägen är det, nu kan jag köra åtminstone ett par timmar (kanske stärks senan av belastning som alla andra kroppsdelar utan problem (life returns). I somras var jag på Naxos, körde 2-3 timmar om dagen fem dagar på raken utan problem, tjohoo!

    Detta är kanske inte den munstraste läsningen men det behöver ju inte bli lika illa för dig (faktiskt). Ett par saker som fastnat som viktiga efter att ha läst de andra inläggen är att: Ta detta på allvar. Lär känna din hälsporre. Och det finns ett ljus i andra sidan av tunneln.

    Att det var Prasonisi var inte själva grejjen, utan det var att det var ständigt planingsvindar så jag surfade nog runt 5 timmar per dag, 6 da’r sträck, + det att det trots allt är lite chop. Utmattning i hälen egentligen, se’n triggades det hela med en fotbollsmatch nå’ra da’r senare. Jag hade nog aldrig riktig hälsporre dock, det är ju överjävligt har jag hört.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 december, 2009 vid 15:50
    IrieMan;591805 wrote:
    Jag hade nog aldrig riktig hälsporre dock, det är ju överjävligt har jag hört.

    Nja, såvitt jag förstått är det en smärta som kan variera väldigt mycket. Det kan vara allt mellan en lätt obehagskänsla i foten till att det gör så ont att man inte kan gå.

  • jlaser

    Medlem
    10 december, 2009 vid 19:02
    IrieMan;591805 wrote:
    Att det var Prasonisi var inte själva grejjen, utan det var att det var ständigt planingsvindar så jag surfade nog runt 5 timmar per dag, 6 da’r sträck, + det att det trots allt är lite chop. Utmattning i hälen egentligen, se’n triggades det hela med en fotbollsmatch nå’ra da’r senare. Jag hade nog aldrig riktig hälsporre dock, det är ju överjävligt har jag hört.

    Japp, håller med om att mängden av belastning har betydelse. Andra gången jag fick det surfade jag 5 av 6 dagar i sträck och den sjätte dagen sprang jag en mil++. Plus att jag surfade på en Vivace 270 som snabbt gav mig kramp i vaderna…

  • jlaser

    Medlem
    10 december, 2009 vid 19:39
    Rasmus_W;591749 wrote:
    Stropparna längre in, speciellt på en lite bredare bräda, brukar vara rätt plågsamt eftersom det betyder att jag konstant seglar med väldigt hårt sträckta vrister, så det vet jag inte om jag tänker prova.

    Så långt in har inte jag lyckats sätta stropparna. Däremot har jag behövt dra ut ena foten ngn centimeter vid ngn vindby…

    Rasmus_W;591749 wrote:
    Sen får väl sägas att jag inte ser uppehåll i surfandet som ett alternativ alls. Varför skulle man göra en sån sak? Speciellt inte den där tanken på att aldrig surfa igen, varför det? Har jag nåt som gör ont när jag surfar så kör jag så länge jag kan, om det gör ont efteråt är ju totalt egalt. Det är som när jag seglar sönder mina handflator totalt under en blåsig helg, jag ser inte alls vad det spelar för roll att händerna är skinnflådda när det är måndag och jag sitter på kontoret.

    Japp, du har helt rätt. Det handlar om vad man är beredd att stå ut med för sitt surfande. Mitt val var att vara smärtfri även i vardagen, kunna springa, spela basket (något jag älskade nästan lika mkt som vindsurfingen) etc.

    Om du kan tänka dig att ha smärta i vardagen och vid vindsurfing så är det rätt för dig! Min hälsporre var inte så besvärande det fåtal gånger jag surfade med en inflammerad häl. Jag visste bara vad det ledde till i mitt övriga liv (framförallt basket, men spenderade även 3 månader på kryckor)!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 december, 2009 vid 02:27
    jlaser;591842 wrote:
    Japp, håller med om att mängden av belastning har betydelse. Andra gången jag fick det surfade jag 5 av 6 dagar i sträck och den sjätte dagen sprang jag en mil++. Plus att jag surfade på en Vivace 270 som snabbt gav mig kramp i vaderna…

    Hm. Undras om inte vi har lite olika seglingsteknik. När jag seglade på de där gamla smala brädorna så var det som fick mig att ta slut ofta att jag blev totalslut i tibialis anterior, muskeln på underbenets framsida. Jag seglade ofta överriggad med stora fenor som fick brädan att vilja tippa åt lä och fick kontinuerligt bända med framfötterna och trycka neråt med hälen för att få brädan att ligga plant i vattnet. Det märks än, mina tibialisar svarar kollosalt bra på träning och är betydligt starkare än de borde vara…

    Givetvis är jag just hemkommen från julfesten och har så klart dansat i timtal, studsat högre än alla andra och farit omkring och haft mig. Hälsporren är ungefär det enda på fötterna som inte gör ont, fotlederna, hälens utsida på andra foten, det svider i trampdynorna under tårna, tårna tittar ut framtill på finskorna o.s.v. Ungefär som det varit nästan varje gång jag varit på fest och dansat sen högstadiet…. Undras hur det kommer kännas när jag vaknar i morgon. 😀

  • jlaser

    Medlem
    11 december, 2009 vid 19:49
    Rasmus_W;591894 wrote:
    Hälsporren är ungefär det enda på fötterna som inte gör ont, fotlederna, hälens utsida på andra foten, det svider i trampdynorna under tårna, tårna tittar ut framtill på finskorna o.s.v. Ungefär som det varit nästan varje gång jag varit på fest och dansat sen högstadiet…. Undras hur det kommer kännas när jag vaknar i morgon. 😀

    Jag märkte i hälsporren ungefär efter två dagar hur en aktivitet hade påverkat. Att du inte känner just nu är helt normalt (om det inte är väldigt akut). Det svåra är att få den att läka…

  • jlaser

    Medlem
    11 december, 2009 vid 20:13

    Att kolla statusen på sin hälsporre gör man säkrast genom att göra ett tryckömhetstest. Tryck med tummen framför hälen och på insidan av foten, som jag gjorde nu för att komma ihåg hur det var en gång i tiden. Om du inte känner ngn smärta så: “you’re all good” du kan börja belasta igen med viss försiktighet. Om du känner ngn smärta så betyder det att du inte bör belasta den alls, helst, utan bara vänta på att den ska bli bättre. Innan dess så är det den som styr ditt liv. Du kan förstås välja en annan väg, men var beredd på att betala priset av en gradvis ökande smärta!

  • rasmus_w

    Medlem
    12 december, 2009 vid 01:26

    Hur hårt ska man trycka? Jag tryckte så hårt jag kunde och provade sen att ställa mig barfota på en centimeterstor hård pryl och märkte eventuellt nån liten skillnad mellan fötterna men det var svårt att avgöra eftersom man oftast är trycköm när man belastar med hela kroppstyngden på det viset.

  • jlaser

    Medlem
    12 december, 2009 vid 13:55
    Rasmus_W;592031 wrote:
    Hur hårt ska man trycka? Jag tryckte så hårt jag kunde och provade sen att ställa mig barfota på en centimeterstor hård pryl och märkte eventuellt nån liten skillnad mellan fötterna men det var svårt att avgöra eftersom man oftast är trycköm när man belastar med hela kroppstyngden på det viset.

    Du behöver inte trycka särskilt hårt, det viktiga är att trycka på rätt ställe. Det kan vara ganska punktformigt och svårt att hitta. Men om du klämmer runt, främst där det gör ont när du belastar, och inte upplever ngn smärta så är det nog ganska lindrigt, åtminstone så här långt.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 december, 2009 vid 12:27

    Jo jag lutar åt att det är ganska lindrigt och jag hade ju turen att ha lite koll på symptomen så jag reagerade bums så fort jag märkte det. Jag hade tänkt komplettera min spinning med lite löpning men jag tror löpningen får ligga nere ett tag, jag tränar för att kunna orka surfa mer, inte för att få skador som gör att jag inte kan surfa. Nu verkar det dessutom som att det inte blir vare sig surf- eller löpvänligt väder inom den närmaste tiden så det kanske löser sig självt.

  • Knatte

    Gäst
    9 februari, 2010 vid 07:32

    Någon som kan länka till bra stretchövningar eller på ett bra sätt beskriva hur man skall på bästa sätt stretcha för att minska smärtan i hälsporre??
    Hittade bara en en övning i tråden ovan (knäsittande..)
    Bra tips är välkomna :tongue:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.