Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halvstroppar för windfoil

  • Halvstroppar för windfoil

    Publicerad av Stefan_Foil på 8 november, 2020 vid 22:12

    Testade igår sk halvstroppar, egentligen används de mest till kite foil men tänkte det va värt att prova. Foten är ju inte helt återställd än så vågar inte riskera något.

    Jag råkade ju ut för en ligamentskada i mellanfoten (lisfranc) när jag var ute o foilade sist jag var i Björkvik

    Attachment Image
    mrquality svarade 3 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    9 november, 2020 vid 17:31

    Ok
    Funkar det bra? Kan tänka mig att det är nice, iallafall på freeride/vågfoilar
    Kanske vinge oxå

    Var köpte du dem?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    10 november, 2020 vid 11:33

    Jag har bara hunnit testa en gång, det finns fördelar och nackdelar. Lätt att komma i och ur, mindre påverkan på flyghöjd när man flyttar fötterna. (Tex just innan och efter gippen brukar jag göra touch down när jag lyfter bakfoten) Men känns ungefär som väntat som mittemellan att köra med och utan stroppar. Mycket sämre fram än bak pga vinkeln på framstroppen ute på kanten. Normalt när jag kör med bredare brädor med stroppar på kanten brukar jag trycka med tårna för att hålla brädan plan men detta gick nu sämre. Men det funkade ändå hyffsat bra men tror som du säger att dessa funkar bäst om de sitter mer centrerade på brädan och när man står mer upprätt. Så jag kommer nog använda dom till winging eller våg/freeride foil istället. Blir ju lite bättre än strapless utan nackdelarna med stroppar.

    En del av proffsen har jag sett kör utan bakstroppar, och då kan ju dessa halvstroppar va ett alternativ bara som bakstroppar så man inte glider av. Men då återstår problemet att jag fastnar i framstroppen, hellre fastnar jag i båda stropparna vid en krasch. Så ska nästa gång prova att köra med stora Da Kine contour stroppar som jag nu har på gamla freestyle brädan. Jag tänker att om man har båda fötterna i stropparna är man ganska säker och i gipparna och när man är överriggad på undanvind och kör med bakre ur så lättar man lite på foten i framstroppen. Kanske en bättre lösning. Men dessa halvstroppar kommer nog till användning på andra brädor som att alternativ till strapless.

    Jag köpte dom på Skidsport Bromma.

  • mrquality

    Medlem
    14 november, 2020 vid 18:32

    Hej!
    Krya på dig och ses på vatten snart igen ville säga som först, hoppas det går fort rehab.
    Kanske är inte rätt tråd men vill fråga till er två enfråga.
    Jag körde igen idag foil efter 5 månader men med en ny foil bräda. Starboard Foil 147. Det var marginellt vind men jag hade 8.5 -3 cam segel och kunde flyga efter jag hade pumpat lätt 2-3- gånger. Saker är att med Starboard stroppar ligger längst ut som en slalom bräda jämför min gammal JP135 och det kommer säker att blir svårare att komma in. Min fråga är var går gränsen att kunna köra utan stroppar som jag gjorde idag? Jag kommer använda min foil framförallt när det blåser som idag dvs max 5-7 m/s i byar, annars föredrar alltid vindsurfing och ännu större segel.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 november, 2020 vid 19:45

    Tack det går bra med rehab började köra lite windfoil för första gången för en vecka sen och är glad att det inte va några problem.

    Säg till om jag missförstått frågan..Jag antar att du foilar med fötterna i mitten av brädan och inte i stropparna för du tycker de är för långt ut på kanten. Men du kommer märka att du får mer fart och kan segla mer inskotat om du går ut på kanten. Även i samma vindstyrka.

    Men går att segla strapless i alla vindar även överriggad då du har ett mer utskotat segel och står rakarare, du släpper alltså ut vinden. Det går lite långsammare så passar bra till foil med stor vinge som annars kan ge för mycket lyft om det går för snabbt.

  • sailortrash

    Medlem
    15 november, 2020 vid 08:49

    Är det supercruiser du kör? Jag kan egentligen inte säga vad som gäller för din set up, men jag upplever det lite annorlunda än Stefan. Jag har kört på vågfoil (np glide) som går väldigt bra med centrerad stance och går igång väldigt tidigt. Super cruisern är rätt lik, men samtidigt lite planare och tunnare så kanske den egentligen beter sig mer som Stefans vinge.
    Jag skulle iallafall säga att det är ungefär som vid vanlig vindsurfing, i lättvind lam du inte kliva ut på railen eller i stropparna för tidigt. Du måste hålla dig över foilen tills den byggt upp fart och blir stabil, sen kan du kliva ut på railen och då blir det mer acc och bättre vinklar och driv. Om vinden är dålig hela tiden så är det enklare tycker jag att köra mer centrerat – jämför att plana med bara framfoten i stroppen i marginalvind

    Vad gäller strapless så tycker jag det mest en fråga om fotfäste. Strapless är nog enklare i lite mer vind eller med en surffoil med kort fuselage som är superenkel att pumpa (fuselage typ 60 cm). Och man måste kunna delfinpumpa bra oclså. Kollar man på de som typiskt pumpar, som ving-foilare och supar, så ser man oclså att de har foilen mkt längre fram än vad som går på t.ex starboards brädor som har en deep tuttle. Det gör ju att man ännu enklare kan pumpa, när man kan trycka till ännu längre bak (ser fram emot att testa det på min kommande bräda som har justerbar box) Men som sagt, fötterna måste få bra grepp…

    • Detta svar ändrades 3 år, 4 månader sedan av  sailortrash.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 november, 2020 vid 17:21

    Jag har olika foils men jag syftade på NP glide foilen, intressant att du upplever det så annorlunda Sailortrash!

    Körde några timmar idag igen med halvstropparna och glide foilen med en ny medium slim vinge, skön vinge som känns mer anpassad för windfoil än Glide L men lyfter lite senare, lite mittemellan race och surffoil. Riktigt fin foil session på hemmaspot Ekerö i mälaren, SO vind så perfekt vinkel och konstant flyg. Men ärligt talat tycker jag mest halvstropparna är i vägen och är ganska osköna så nej inget jag skulle rekommendera alls till windfoil.

    Total fiasko😁

  • mrquality

    Medlem
    15 november, 2020 vid 21:18

    Tack för svaret

  • robertj

    Medlem
    15 november, 2020 vid 21:44

    Tycker de flesta brädor har för få stropplaceringar. Bakfoten har jag nästan aldrig i stroppen och det har hänt att jag har främre foten precis framför stroppen dock oftast i stroppen. Om frågan är upp till vilken vindstyrka man kan köra strapless så är 10+ fullt görbart. På 90 talet körde man full spetta strapless och utan sele.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 november, 2020 vid 09:18

    Tycker de flesta brädor har för få stropplaceringar. Bakfoten har jag nästan aldrig i stroppen och det har hänt att jag har främre foten precis framför stroppen dock oftast i stroppen. Om frågan är upp till vilken vindstyrka man kan köra strapless så är 10+ fullt görbart. På 90 talet körde man full spetta strapless och utan sele.

    Håller med att många brädor saknar alternativa placeringar men min jo 150 har som tur är pluggar några cm längre in så man slipper stå på kanten hela tiden, tycker placeringen är idealisk då man ändå kan flytta ut fötterna längre ut på kanten om man vill och ha lite kontakt med tårna. Tycker det har funkat bra men nu när jag kör med halvstropparna har jag mycket mer frihet att flytta runt fötterna och märkte att jag helst stog lite innanför och framför stropparna med 6,8 och NP glide men med 8,0, 115 fuse/800 vinge så var stropparna rätt placerade längst bak på kanten.

    Möjligtvis är det så att när man står i stropparna så går det att kompensera en felplacering genom att lyfta i stropparna och trycka med tårna medan när man kör strapless så blir det viktigare att ha exakt rätt placering.

    Eller så är det så att man seglar effektivare med fötterna fast förankrade i stropparna så placeringen längst ut på kanten är då den rätta?

    • Detta svar ändrades 3 år, 4 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • mrquality

    Medlem
    16 november, 2020 vid 10:31

    Tycker de flesta brädor har för få stropplaceringar. Bakfoten har jag nästan aldrig i stroppen och det har hänt att jag har främre foten precis framför stroppen dock oftast i stroppen. Om frågan är upp till vilken vindstyrka man kan köra strapless så är 10+ fullt görbart. På 90 talet körde man full spetta strapless och utan sele.

    Jag tror kommer aldrig köra 10+ med foil så förmodligen kommer att köra strapless framöver.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halvstroppar för windfoil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.