Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handhållen vindmätare

  • Handhållen vindmätare

    Publicerad av windmiller på 13 december, 2010 vid 20:22

    Tänkte först köpa en handhållen vindmätare, men varför inte bygga en själv för att hålla reda på hastigheterna i sommar!

    Byggde en styrd av IR-reflektion, programmerade en PIC16F690 krets i assembler för beräkningarna och hanteringen av signalerna ifrån IR-moduldelen, etsade ett kretskort gjorde skiten laddningsbart med laddacc. Fäkten tog jag ur en PC-nätdel som var lagrad, vilken svarar på minsta vindpust. Satte allt i en gammal tanklarmslåda. Har till och med max hastighet 🙂

    Här är snyggingen.. :laugh:

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=41&pictureid=965[/IMG]

    Någon annan som gjort en egen som de har bild på?

    :santa:

    windmiller svarade 13 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • walle_gbg

    Medlem
    13 december, 2010 vid 20:35

    Imponerande! Nu skulle jag vilja se hur du bygger en snödjupsmätare. 😉

  • maglu

    Medlem
    16 december, 2010 vid 13:37

    Gjorde en av en cykeldator för några år sedan. Hittar ingen bild nu och länge sedan jag använde den.
    Förutom cykeldatorn, en lager från en gammal diskettstation, mycket smältlim och lite skovlar av petplast.
    Väldigt ömtålig dock, skovlarna ramlar av =)

    Men din lösning med fläkt men tillsammans med en cykeldator borde va väldigt enkelt. Bara limma ihop och ut å kalibrera för m/s. Typ en hundring för en cykeldator på clas olsson.

  • Knatte

    Gäst
    16 december, 2010 vid 14:00

    Kul att se era ideer och pulande 😀 Har ni någonsin motläst era värden mot en köpt vindmätare och sett hur lika de visar??

  • maglu

    Medlem
    16 december, 2010 vid 20:37

    Jag var inte så intresserad av exakt absolutvärde, mer för att välja segel utifrån erfarenhet kopplat till mätaren. Men det blev snabbt enklare att läsa av signalerna i naturen istället. Så det är länge sedan jag använde vindmätare.
    Men kalibrerade min genom att ut o cyklade med den en vindstilla dag, och kändes hyfsat linjär upp till 10-12 m/s.
    Så mycket fortare cyklade jag inte med en hand i luften =)

  • windmiller

    Medlem
    17 december, 2010 vid 22:43
    Knatte;642328 wrote:
    Kul att se era ideer och pulande 😀 Har ni någonsin motläst era värden mot en köpt vindmätare och sett hur lika de visar??

    Ja, mot två olika pluss att jag tog ut den monterad på bilen i stilltje med GPS hastighetsmätare för att kallibrera.. Den följde sedan de andra två vindmätarna. Det var inte mina handhållna vindmätare, annars hade jag ju inte behövt göra en. Men jag använder den mest också för att koppla siffran till vilket segel jag ska välja, så jag hade inte behövt nogrannheten egentligen.

    Vid lägre vindhastigheter runt 0.5-1 m/s behöver man egentligen en feljustering då trögheten i propellrar tar över, likaså med korta vindbyar där propellern inte hinner få upp farten innan vinden dör av igen. Vilket gör så att vindbyar kan visa sig lägre på dessa propeller vindmätare. Tänkte därför att jag skulle byggt en ultraljuds vindmätare istället, som är det bästa alternativet för vindmätning i alla väder. Det får bli nästa projekt 😀

  • windmiller

    Medlem
    17 december, 2010 vid 22:46
    Maglu;642324 wrote:
    Gjorde en av en cykeldator för några år sedan. Hittar ingen bild nu och länge sedan jag använde den.
    Förutom cykeldatorn, en lager från en gammal diskettstation, mycket smältlim och lite skovlar av petplast.
    Väldigt ömtålig dock, skovlarna ramlar av =)

    Men din lösning med fläkt men tillsammans med en cykeldator borde va väldigt enkelt. Bara limma ihop och ut å kalibrera för m/s. Typ en hundring för en cykeldator på clas olsson.

    Ja en cykeldator va ju inte fel, då är projektet näst intill redan klart redan när man kommer ifrån Clas Olsson 🙂

    Synd att du inte hade någon bild..

  • Kjello

    Gäst
    18 december, 2010 vid 04:49

    Ingen som tänker på mekanisk vindmätare, kostar mindre än en hundring.
    Ett litet plaströr med bricka som lyfter av vindtrycket har jag sett, suveränt smidigt format.
    och min som en liten hastighetsmätare helt i plast, funkar perfekt.
    Slippa batterier, och tål vatten, väger inget.

    Googlat, Tyvärr det verkar bara finnas digitalt att köpa nuförtiden, trist.

  • maglu

    Medlem
    18 december, 2010 vid 09:28

    Går ju fota nya bilder. Hittade mätaren, något skadad dock.

  • pripps

    Medlem
    18 december, 2010 vid 17:12

    Vad tror du om en pinne med typ snöre lr garntråd 🙂

  • Kjello

    Gäst
    18 december, 2010 vid 17:57
    pripps;642479 wrote:
    Vad tror du om en pinne med typ snöre lr garntråd 🙂

    Ja suveränt “gammal ide, i ny tappning” en mindre typ randig vindstrut,
    alla vet för drakflygare, visar vindriktning, och snibben hänger mer och mer i mindre vind.
    Man kan t,ex, ha en orginal, och en något modifierad längre vid hårdare vind.
    Smidigt, bara att sticka ner i stranden, syns från långt håll.

  • windmiller

    Medlem
    20 december, 2010 vid 18:27
    Maglu;642455 wrote:
    Går ju fota nya bilder. Hittade mätaren, något skadad dock.

    Det där va juingen dålig idé alls, och mixa den med en nät-dels fläkt hmm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handhållen vindmätare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.