Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handla prylar via posten?

• Handla prylar via posten?

Publicerad av anonym-anvandare på 13 december, 2002 vid 20:04

Att handla nya grejjer från butik på postorder låter ju inte så farligt, men hur är det om man handlar med begagnade grejjer via posten?

Hur sker betalningen?

Vad händer om grejjerna kommer fram och är skadade? Kan ju både vara transportskada eller att säljaren helt enkelt försöker blåsa köpren (skickar trasiga prylar).

Vad har man för rättigheter/skyldigheter?

Dela med er av era erfarenheter om detta!

pher svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 december, 2002 vid 21:36

För segel och andra stora grejor: det är dyrt att skicka via posten och ännu dyrare via såna som Danza. Det är väl det stora problemet. Bussfrakt är det näst billigaste – det klart bästa är att maila alla polare och höra om nån ska åka till Göteborg eller vad det nu är. Har själv både köpt o sålt åtskilliga beg segel via steffo.nu utan problem utom en gång då det visade sig att seglet var äldre än vad säljaren sa. han hade dock haft med en bild på steffo.nu i annonsen så han var nog oxå förd bakom ljuset. övriga gångerna har det som sagts varit helt ok när väl prylarna dykt upp. Oftast har jag betalt i förväg och säljaren skickade prylarna när pengarna kommit fram. En gång när jag sålde så ville köparen betal hälften först och andra halva när seglet dykt upp hos honom, vilket funkade det oxå. Brädseglare verkar ju vara ett ganska just släkte och Svedala är ju ett litet land. Postförskott kostar extra pengar så det är ingen bra idé.

• tubert

Medlem
    14 december, 2002 vid 10:54

Jag har bara bra erfarenheter av att köpa grejor här på konfen och få dom skickade med åkerier. Men som sagt, man vet ju aldrig SÄKERT att man inte blir lurad….
    Ett problem med att skicka med posten och andra åkerier är att vissa inte tar paket längre än 2 meter…. som tur är har man ju inte så många prylar som är det… NOT!!

Schenker BTL har en “mottagaren betalar vid leveranstjänst”. Det kostar lite extra, men då vet man ju att grejorna kommer. Sen får man ju hoppas att de inte är från -82 eller nåt! shocked.gif Jag vet inte om jag är rätt ute, men om man ska använda postförskott tror jag att säljaren måste ha ett postgirokonto, någon som vet?

Jag håller också med föregående talare; windsurfare är ett hyggligt släkte, och jag tror att de flesta säljare också vill ha en nöjd köpare.

• eriksson

Medlem
    14 december, 2002 vid 11:52

Har handlat alla min grejjer på postorder!..
    har varit nöjd varenda gång!köpte tex. en beganad bräda på Surfers Paradise som du skickade upp med Postförskott!

• pher

Medlem
    14 december, 2002 vid 17:01

Jo det stämmer att man måste ha ett postgirokonto om man vill köra mot postförskott.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handla prylar via posten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.