Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handskar one step further

  • Handskar one step further

    Publicerad av jesper-b på 14 december, 2011 vid 18:47

    Tja att man är lite överaktiv på konfen kan bara förklaras att min fot läker långsamt och att vintern fortsätter att rada upp vågor, vind och värme i en underbar kombination. Vindsurfingabstinensen får kompenseras på allehanda sätt, t ex genom att fundera…

    Jag har personligen lite problem att segla med handskar. Dels har jag skadat båda handlederna rätt ordentligt, vilket gjort dem lite extra känsliga för åtsittande gummi, dels har jag rätt små händer. Jag har provat DaKine men fick kramp ganska omgående. Tänkte att det går att utveckla rätt ordentligt. Jag har två idéer men ni har kanske ännu bättre eller enklare lösningar? Kommentera eller kom med andra förslag så vi kan lösa detta problem så mycket som möjligt!

    Idé 1: En distanskrage i hårt material
    Tänker mig att man gjuter en dryga 3cm bred ring, t ex i kol och epoxy runt handleden, självklart med lite distans så den ligger fri några mm utanför handleden. Man rundar kanterna ordentligt och limmar på något skönt tyg på insidan. Man sågar även upp den så den går att öppna lite, den ska inte vara tjockare än att den flexar en del.

    När man satt på sig dräkten klämmer man fast ringen runt handleden och trär över dräktens ärmar över kolkragen. Sedan tar man på sig handskarna och trär dem över både dräkten och kraken. Då får man a) Inget klämmande på handleden, och b) luftcirkulation mellan kropp och hand.

    Idé 2: Limma ihop handske och dräkt
    Lite mer radikalt och det kräver budget för att dedikera en dräkt helt för handsksegling. Klipp helt enkelt av handsken på lämpligt ställe och vulka fast i dräkten. Då slipper du dubbla lager gummi och du får viss cirkulation mellan hand och kropp. dessutom inget kallvattenintag i armar och handskar.

    Jag tycker 1an känns bättre, främst av budgetskäl, men även för det bör minimera klämmandet. Vad tror ni, har ni andra enklare eller bättre sätt att lösa problematiken? Om vi kunde lösa detta skulle man kunna segla i princip hur kallt som helst.

    /JB

    drakglenn svarade 12 år, 4 månader sedan 24 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • rrd

    Medlem
    14 december, 2011 vid 19:49

    Är du helt säker på att det är handskens åtsmitande kring handleden som ger kramp? I så fall får du kramp även med öppna handskar? Tjock, tajt vågsurfdräkt med viss typ av ärm?

    Jag tycker att öppna handskar funkar länge/långt ner i temp men när det blir riktigt kallt som idag, ca 5 gr så kör jag dom “nya” DaKine som funkar bra för mig om jag inte drar åt för hårt runt handleden o använder selen lite extra. Jag har små händer och kör stl m. Idag blev det drygt 2 timmars surf med DaKine och ganska mycket vågridning. Annars tror jag på ditt alternativ 1.

    När den smala Fibersparbommen kom, för en evighet sen mätt i vindsurftid, så revolutionerade det den kalla seglingen för mig.

    Är det inte enklare att designa om hansken?

  • kinetic

    Medlem
    14 december, 2011 vid 20:05

    Jag har en enklare ide som jag skall testa längre fram, kan funka riktigt bra eller inte alls*haha*

  • jesper-b

    Medlem
    14 december, 2011 vid 21:30

    RRD: Det är nog både själva greppet och gummit kring handleden som ger mig kramp. Gummit vet jag säkert att det påverkar då jag får kramp mycket mer av tighta surfvåtdräkter än mindre tighta vindsurfvåtdråkter. Även när jag seglar formula så kan jag knappt segla långarmat alls. Jag har som sagt brutit och opererat båda handlederna (gamla snowboardskador) så min känslighet beror nog lite på det.

    Kinetic: Har du sagt a får du säga b….

    /JB

  • vindsokaren

    Medlem
    14 december, 2011 vid 21:40

    Har också kört Dakine med mina “smedhänder” funkar men inge bra för känslan.
    Borde det inte skaffa nån typ av värme muff på handleden ,med värmeslingor eller nåt.
    Batterier idag är ju också lätta.
    Frågan e om det i så fall kommer sprida värmen till fingrarna .
    Helst inga påhopp nu att jag tittat på Macgyver,James Bond för mycket

  • doc

    Medlem
    14 december, 2011 vid 22:53

    För mig funkar det äntligen utan kramp. Har testat Aeron V-grip ett tag efter tips från Basse. Först tyckte jag att det enda den tillförde var blåsor på nya ställen men nu börjar jag gilla den. Samtidigt har jag dragit ner kraftigt på koffeinet före surf (vätskedrivande) och ökat vattenintaget strax före surfet. Kör Dakine tumvantar eller Ions förböjda 5-finger. Bägge funkar bra nu.
    Är det kaffekarensen eller bommen?
    Vet inte. Kombination kanske. Den tunna Streamlinedbommen funkar också bra men är ju inte inom allas budgetram.

    Ett alternativ vad gäller handskar kan ju vara silikonmuddar och snabbkopplingar som på dyktorrdräkter. Silikonar man fast en koppling på hösten kan man säkert få det att sitta utan att klämma åt handleden. Sen ta bort till våren…
    http://www.ursuk.fi/se/dykning/handskar-och-ringset

  • bjornen

    Medlem
    15 december, 2011 vid 07:17

    Jag kör med Dakine och har inte problem med kramp pga åtsittande armar muddar mm tycker dock att jag får krampkänning pga det lilla glidet som blir mellan handen och bommen, detta har jag löst genom att gnugga på vax för surfbrädor inuti handsken. Det blir ett mycket bättre grepp mot materialet i handsken och mindre kramp.

  • woodleaflay

    Medlem
    15 december, 2011 vid 07:30

    I linje med Björnens inlägg har jag använt remspray (från Biltema) på handsken, dock på utsidan men jag vet de som tar det på insidan. Detta ökar greppet och då behövs mindre kraft= mindre kramp.

    Jag tycker din idé med integrerad dräkt låter spännande. Det blir lite bökigt att rigga, trimma, fika mm på stranden men det kan det vara värt om det funkar. 😉

  • nachoman

    Medlem
    15 december, 2011 vid 08:18

    Har också DaKine men får kramp nästan omgående.
    Jag har också funderat i samma banor som Jesper angående en distanskrage som medför ett bättre blodflöde genom handleden. För min del är det absolut de åtsittande muddarna som bidrar till krampen.

    Ska mixtra lite och se om det blir nåt resultat.

    Måste bara tillägga att mina DaKine läckte till 100 % i alla sömmar direkt när de kom från butik, vilken usel kvalitet. Har dock limmat dem så att de är nästintill täta (gick åt en hel del).

  • lars_k

    Medlem
    15 december, 2011 vid 09:21

    Är det inte bra att handskarna läcker? Det kommer alltid in vatten genom mudden som måste kunna dräneras ut…
    Jag kör Dakines handskar oftast utan större problem med kramp. I helgen fick jag dock kramp nästan direkt, medan jag seglade 3 timmar utan problem helgen innan. Skumt. Kan ha varit att jag drack för lite??
    Doc borde ju ha koll på betydelsen av vattenintag…
    Gäller att inte dricka för mkt så man blir pissnödig bara. Att gå upp och dra av dräkten i kalla vinden är ju inte kul det heller. 😉

  • Surf4Life

    Medlem
    15 december, 2011 vid 09:22
    woodleaflay;677545 wrote:
    I linje med Björnens inlägg har jag använt remspray (från Biltema) på handsken, dock på utsidan men jag vet de som tar det på insidan. Detta ökar greppet och då behövs mindre kraft= mindre kramp.

    Jag tycker din idé med integrerad dräkt låter spännande. Det blir lite bökigt att rigga, trimma, fika mm på stranden men det kan det vara värt om det funkar. 😉

    Både ditt och Bjornens inlägg går lite i linje med de tankegångar jag har. Det är det extra flexet med handskar plus bom som gör att man får greppa mer runt bommen och kan inte köra lika avslappnat som vanligt. Ska testa båda dessa varianter. Jag är också inne på att skala en gammal bom, så greppet blir mer stumt. Är det någon som redan testat detta på någon skräpbom? Eller finns det risk att kyleffekten blir för stor då?

  • jesper-b

    Medlem
    15 december, 2011 vid 10:13

    OK att handskarna ger sämre friktion mot bommen och att det gör greppet tjockare, vilket båda leder till kramp är nog en rätt etablerad sanning. Därav öppna handskar och remspray eller brädvax på och i handsken. Vattenintag mm påverkar också krampbenägenheten i hela kroppen. Men just för mig handlar det även rätt mycket om trycket runt handleden.

    Så visst är tipset att öka friktionen med vax eller spray bra. detsamma med att dricka och liknande, men jag vill ändå vet mer möjliga själva handskekonstruktionen. Finns det smartare sätt att få ihop handske och våtdräkt utan tryck på handleden än mitt alternativ 1 ovan?

    /JB

  • svenne

    Medlem
    15 december, 2011 vid 10:28
  • fredrik-plantin

    Medlem
    15 december, 2011 vid 10:35
    Svenne;677557 wrote:

    Där har vi det!

    Där har vi det bannemej, å inget snack om att man fastnar i bommen hit å dit.. testa först, tjata sen.

  • svenne

    Medlem
    15 december, 2011 vid 10:47

    Jag testade med en krok när jag stukade handleden. Det gick faktiskt, men absolut noll feedback från seglet…

  • o_bra

    Medlem
    15 december, 2011 vid 10:59

    Körde med alt 1 (distans ring på 80-90 talet). Funkar – men problemet är att du har sönder dräkten ganska snabbt. Du töjer ut den. Antingen ryker sömmen eller så spricker den. Gör den inte det så blir dräkten håpplöst för stor nede vid handen när du vill köra utan handske.

    Det vi körde med på gammla dagar var avlopsrör. Finns i olika diametrar så det är bara finna en som passar precis över handen. Med fördel väljer man en som är så mjuk/tunn i godset som möjligt så att man liksom kan forma den lite oval när man pressar den över handen.

    Nu kör jag med dakine. Funkar ned till minus 2-3 grader. Fint med öppet hav året runt…

    Men kanske man skulle ta fram de gammla rören igen? Kankse dräkterna har blivit lite mer fleksible/hållbara? Har ju hänt mycket på den fronten…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handskar one step further

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.