Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handskar one step further

  • Aquario

    Medlem
    15 december, 2011 vid 16:32

    http://www.prowriststraps.com/weight…ng_hook_straps

    Krokar i händerna istället för i midjan låter som något värt att testa, finns det någon Svensk webbshop som säljer krokarna?

    Annars är min teori att man med handskar tappar känslan för hur hårt man kramar bommen, vilket gör att man kramar mycket hårdare än nödvändigt.

    Har någon tränat på att hålla bommen så löst som möjligt utan att tappa greppet? För mig verkar det hjälpa lite.

  • basse

    Medlem
    15 december, 2011 vid 19:51

    Krokar är väl iof en bra idé men jag har svårt att tro att det skall funka för en vågridnings-orienterad seglare som vill flytta händerna både hit och dit nästan hela tiden. Fast funkar det kan man väl offra lite kvalitet i svängarna.
    Man kan kanske modda dem lite med något sorts rull-lager som får kroken att “glida” lätt längs bommen!?

    Som tur är funkar det bra för mig med DKCWM och V-Grip.

  • jeppo_f

    Medlem
    16 december, 2011 vid 12:35

    Jag har sånna här på min dyktorrdräkt: http://www.sitech.se/pages/default_uk.asp?SectionID=3363
    Alltså alternativ 1, men utan slabbandet med att gjuta själv. Funkar kanon för dykning, och borde funka bra även för surf. Jag har valt att ha kvar en latexmudd också för lite extra säkerhet, så att man inte vattenfyller hela torrdräkten om man tappar handsken, och sätter en bit akvarieslang under mudden för att få luftgenomströmning ut till handskarna. Det behövs ju däremot inte i det här fallet.

    Dessutom känner man sig som värsta astronauten när man tar på sig handskarna, och det är ju roligt!

    /j

  • mick

    Medlem
    16 december, 2011 vid 13:30

    Någon som provat den här? Dom utlovar krampfrihet.

    http://www.kitekalle.nu/shop.asp?k=330

  • mick

    Medlem
    16 december, 2011 vid 13:32
  • johankastfall

    Medlem
    16 december, 2011 vid 15:10

    Jag tänker bli stenrik på min uppfinning som bygger på att man fäster såna där kemiska värmepåsar direkt på/i bommen. Varmt å skönt utan handskar! 🙂

  • jeppo_f

    Medlem
    16 december, 2011 vid 16:12

    Nästan exakt sånna jag dyker i. Skulle inte drömma om att vindsurfa med dom. Ruskigt varmt, men alldeles för bylsigt.

  • jopi

    Medlem
    16 december, 2011 vid 16:32

    Tyckte mina DKCWM funkade helt ok förra året men i år har de varit kass, valde köra utan förra veckan, tog hellre kylan.
    Funderade på om de torkat till så att greppet försvunnit, för det tycker jag är absolut viktigaste aspekten på en handske, hur bra grepp. Tänk om den satt som gjuten på bommen, hade ju kunnat vara bättre är utan nästan inbillar jag mig.
    Remspray/vax har jag inte testat men det var ju intressant. Dock så vill man ju ha grepp på insidan av handsken också. Kanske ska testa och skära upp mina eftersom jag ändå inte gillar dem längre, så hade jag det på 90-talet.

  • dude

    Medlem
    16 december, 2011 vid 18:27

    Verkar grymt – nu börjar det bli riktigt intressant 🙂 Det här skulle jag vilja testa.

    DaKinevanten går nog lätt att fästa i den, men hur fäster man dräkten utan att förstöra den?

    Jeppo_F;677652 wrote:
    Jag har sånna här på min dyktorrdräkt: http://www.sitech.se/pages/default_uk.asp?SectionID=3363
    Alltså alternativ 1, men utan slabbandet med att gjuta själv. Funkar kanon för dykning, och borde funka bra även för surf. Jag har valt att ha kvar en latexmudd också för lite extra säkerhet, så att man inte vattenfyller hela torrdräkten om man tappar handsken, och sätter en bit akvarieslang under mudden för att få luftgenomströmning ut till handskarna. Det behövs ju däremot inte i det här fallet.

    Dessutom känner man sig som värsta astronauten när man tar på sig handskarna, och det är ju roligt!

    /j

  • doc

    Medlem
    16 december, 2011 vid 18:29

    Nu har jag en storlek större Ion Claw. Grymma! Funkar fint att SUPa med oxå. Mystics version har för lite förböj på fingrarna för min smak. Finns på surf.se

  • dude

    Medlem
    16 december, 2011 vid 18:30

    Jag tror inte att den handsken är tillräckligt förböjd. Jag tror den ger kramp direkt.

    DaKine Cold Water mitten är förböjd så att den passar så som man håller i bommen, vilket jag tycker gör hela skillnaden.

  • dude

    Medlem
    16 december, 2011 vid 18:42
    jopi;677678 wrote:
    Tyckte mina DKCWM funkade helt ok förra året men i år har de varit kass, valde köra utan förra veckan, tog hellre kylan.
    Funderade på om de torkat till så att greppet försvunnit, för det tycker jag är absolut viktigaste aspekten på en handske, hur bra grepp. Tänk om den satt som gjuten på bommen, hade ju kunnat vara bättre är utan nästan inbillar jag mig.
    Remspray/vax har jag inte testat men det var ju intressant. Dock så vill man ju ha grepp på insidan av handsken också. Kanske ska testa och skära upp mina eftersom jag ändå inte gillar dem längre, så hade jag det på 90-talet.

    jopi, vänta med att skära upp handskarna! Testa greppspräj inuti skulle jag säga. Har du bara bra friktion mellan handen och handsken och sen mellan handsken och bommen så är allt bra. Det är det här som är grejen ju. DaKine CWM är tillräckligt förböjd för att inte fjädra tillbaka och ge kramp. Nu är det bara att se till att friktionen finns bå båda sidorna. Att jag inte tänkte på att det är så enkelt förut. Sen tycker jag det vore super att också få till den där vattentäta förslutningen mellan dräkten och handsken, då är vi hemma och händerna blir inget problem mer!

    Det har kommit bättre och bättre dräkter för kallare väder och jag antar att vi har surfingen att tacka för det eftersom det är en så pass mycket större sport. Nu hänger det nog på oss själva att få till den här grejen med handsken, för det tror jag inte något stort företag med vinstintresse kommer göra åt oss.

    Så, hur ska vi börja? Vi har två grejer att fixa. Friktionen – mellan handen och vanten och mellan vanten och bommen. Och sen att fästa handsken vattentätt mot dräkten. Får vi ett vattentät fäste kan vi testa flera olika friktionsgrejer i vanten. Men helt vattenfritt kanske det inte går att få vanten så att man kan använda krita eller kalk som man använder när man klättrar, på gym eller i gymnastik.

  • jopi

    Medlem
    16 december, 2011 vid 20:23

    Ok. Några tips på greppspray som inte är fullständigt hälsovådligt mot skinnet? Detta är ju klart värt ett försök.

  • doc

    Medlem
    16 december, 2011 vid 22:55

    Handbollsklister på insidan kanske? Det borde ju inte vara hudovänligt…

  • marden

    Medlem
    17 december, 2011 vid 12:09

    been there done that..[ame=”http://www.steffo.nu/forum/showthread.php?t=56720″]handbollsklister – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    skrev att det gick bra i tråden ? hade för mig att det inte var så lyckat med handbollsklister ändå ..en spray låter bättre så man får ett tunt jämnt skickt i handsken..
    den vintern tog väl slut men kansske dags att prova igen ,burken finns nog kvar

    ps jag testade även senare att ha lite i fotstropparna men har för mig att det inte heller blev någon succes…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handskar one step further

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.