• Hängselar

    Publicerad av kris på 21 september, 1999 vid 14:17

    Provade häromdagen en bröstsele istället för sittsele (på plattvatten istället för vågor). Kändes först väldigt “fritt” och bekvämt men i slutet på dagen kändes det i ryggen. Selen har några år på nacken och är inte särdeles väl “stoppad” kring ryggen så jag tror att det var orsaken men kan selens konstruktion i sig vara boven? Det finns ju en anledning till att det heter wavesele…
    Men på det glada 80-talet fanns det väl först bara bröstselar (med kroken strax under hakan ungefär..)oavsett vad man seglade?? Om man jämför midjeselar med waveselar idag så ser kroken ut att sitta på samma höjd, waveselen är i princip en midjesele med axelband på. Så då ska man väl egentligen kunna ha en wavesele även på plattvatten utan att få ryggproblem?
    //Kris

    windseeker svarade 24 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • p-a

    Medlem
    23 september, 1999 vid 08:26

    Problemet med en bröstsele (wave) är att det blir svårt att stänga till ordentligt mellan bräda och segel när du kör med race grejer.
    Samt att du får ondare i ryggen som du påpekade.
    Positivt är ökad rörelsefrihet samt lättare i och urkrokning.
    Så om du seglar på plattvatten och det känns viktigare att öva transitions istället för att slå polaren till andra sidan, skaffa dig en bröstsele så blir det enklare att trippa runt på brädan.

  • kris

    Medlem
    23 september, 1999 vid 10:19

    Då ska jag nog investera i en ny wavesele. Det måste ha berott på min gamla för det var inte helt plattvatten + race utan mer choppigt (med freestylebräda) och därmed en ganska upprätt kroppshållning. Men en nackdel är att det är lättare att råka “hugga” kroken i brädan vid fall…

  • windseeker

    Medlem
    24 september, 1999 vid 06:44

    Rekomenderar att köpa en pryde eller north eller något annat som är styvt alternativt väl stoppat, dakine mauimagic etc. Undvik billiga saker (Simmers utan stoppning) då du köper en midjesele – det kommer garanterat bara att göra att du får ont i ryggen. Köp dessutom en midjesele, ingen bröstsele. Bröstselen är helt meningslös eftersom axelbanden inte fyller någon som helst funktion.
    Min personliga uppfattning är att NP´s är den bästa, tyvärr även den dyraste.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.