Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele, automatic eller standard?

  • Hängsele, automatic eller standard?

    Publicerad av sode på 19 augusti, 2008 vid 10:57

    Tjaba,

    är det bara jag som är konservativ och bakåtsträvande, och tycker att automatic krokarna inte kan hålla lika mycket som standard-remmar?

    Jag har inga egna erfarenheter ang skillnaderna, utan detta är bara min spontana känsla, och därför frågar jag den samlade erfarenheten på konfen hur det riktigt står till med hållbarhet och annat på auto-krokarna…

    surfen svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 11:33

    @sode 491987 wrote:

    Tjaba,

    är det bara jag som är konservativ och bakåtsträvande, och tycker att automatic krokarna inte kan hålla lika mycket som standard-remmar?

    Jag har inga egna erfarenheter ang skillnaderna, utan detta är bara min spontana känsla, och därför frågar jag den samlade erfarenheten på konfen hur det riktigt står till med hållbarhet och annat på auto-krokarna…

    Jag har en automatic. Den har slirat och tappat ett par gånger. Nästa gång kommer jag att köpa standard. Hellre krångligt att ta sig i och ur men att den verkligen sitter sedan än att vara smidig att ta av och på men att jag skall tvivla på den som jag ibland gör nu.

  • flex

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 12:52

    @sode 491987 wrote:

    Tjaba,

    är det bara jag som är konservativ och bakåtsträvande, och tycker att automatic krokarna inte kan hålla lika mycket som standard-remmar?

    Jag har inga egna erfarenheter ang skillnaderna, utan detta är bara min spontana känsla, och därför frågar jag den samlade erfarenheten på konfen hur det riktigt står till med hållbarhet och annat på auto-krokarna…

    jag har haft två automatic krokar. Den första, en lite äldra modell var plastremmarna dåliga på..aldeles för tunna och gick av några gånger. Den andra har betydligt tjockare plastremmar..och det har hållt i tre år utan problem. Det är mycket smidigare med Automatic tycker jag..o sen känns det bra att snabbt kunna få låss kroken om man skulle linda in sig i hängselelinorna under seglet.

  • swe-496

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 13:42

    Jag kör NP´s autokrok.. Funkar kanon. Kroken sitter på samma ställe varje gång man tar på sig selen.
    Har inte haft några problem alls med remmar eller spännen.
    Selen sitter dessutom tightare tycker jag.
    Har kört med remmar förut i selar och det funkar bra det med..
    Lite hugget som stucket vad man väljer. Huvudsaken är att selen sitter skönt.

  • pelle_o

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 14:51

    De nya tjockare spännena på automaticselen håller, har fått kastfall så ryggen kankat men selen håller, och så är det bekvämt också.

  • chris

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 18:24

    Har en NP automatic. Fick en ny krok på SP efter ett år då låsen blev slappa och pekade utåt. Inte så att selen går upp men risken finns att man stöter till dom och då går den upp. Nu har den nya kroken blivit likadan och jag vet att jag inte är ensam om problemet. Nästa gång blir det nog en Pat Love sele.
    Sköna och med ett smidigt lås.

  • martin71

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 20:03

    Blir plastremmarna stela och känsliga i låga temperaturer? De jag klämmt på ser visserligen ut som strapsen till snowboardbindningarna men man vet ju aldrig….

    och hur är det med sand? kärvar spännena? rostar dom?

    PS Skulle vilja ge min Min gamla DaKine Dave Kalama hängseleväst en medalj eller nåt….19 år och kanske 300 dagar på vattnet gammal….Den är nu nästan helt slut (har visserligen fått lappa ihop de där fickorna för lattorna på ryggen någon gång men annars har den varit till belåtenhet) men det tar emot att byta ut den trots att den möglat lite här och var. Den har en liten ficka för bilnycklar som har varit väldigt användbar också.

  • woodleaflay

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 06:23

    @flex 492017 wrote:

    …o sen känns det bra att snabbt kunna få låss kroken om man skulle linda in sig i hängselelinorna under seglet.

    Jag har sett detta argument förut men är det någon som någon gång tagit sig ut från seglet på detta sätt?

  • sode

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:36

    @woodleaflay 492277 wrote:

    Jag har sett detta argument förut men är det någon som någon gång tagit sig ut från seglet på detta sätt?

    Eller om man vänder på steken, är det någon som blivit därunder pga att de inte kommit loss…? 😉

  • flex

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:18

    @woodleaflay 492277 wrote:

    Jag har sett detta argument förut men är det någon som någon gång tagit sig ut från seglet på detta sätt?

    jag har aldrig behövt komma loss på det sättet. Normalt funkar det ju att bara kroka ur utan problem. Däremot har jag några gånger lyckats göra en halv saltomotal och tvinnat ett varv runt hängselelinan, så det är direkt omöjligt att kroka ur utan att att rularunt tillbaka med hela kroppen. Att hamna i det läget under seglet i vågor tror jag kan bli knepigt. Därför har jag alltid i bakhuvudet att jag bara kan lossa spännet så är det lungt.

  • surfen

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:00

    @flex 492331 wrote:

    jag har aldrig behövt komma loss på det sättet. Normalt funkar det ju att bara kroka ur utan problem. Däremot har jag några gånger lyckats göra en halv saltomotal och tvinnat ett varv runt hängselelinan, så det är direkt omöjligt att kroka ur utan att att rularunt tillbaka med hela kroppen. Att hamna i det läget under seglet i vågor tror jag kan bli knepigt. Därför har jag alltid i bakhuvudet att jag bara kan lossa spännet så är det lungt.

    Jag gjorde en sådan vurpa för många år sedan, ja jag hade en Gaastra sele med nödöppnare. Å inte fan tänkte jag på den öppnaren när paniken kom och man kände att man satt fast och visste att man skulle drunkna. Ville bara få loss tamp f.n från kroken så man kunde få sig lite syre igen. Det gick så långt att jag kände att nu var det över och allt blev bara varmt, i det läget var man faktiskt rätt avslappnad kan jag lova, och då kände jag att trycket lättade från kroken och jag kunde slå bort tampen och simma bort från seglet, och ta mig upp på brädan för att relaxa lite innan man kunde fortsätta med surfingen. Man var lite skakis varje gång efter det när man fick dom beryktade kastfallen att man skulle sitta fast igen. Tack och lov så har det bara hänt en gång och det räcker…..

    surfen som stärks av motgångar! ;=)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele, automatic eller standard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.