Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hängsele linor längd

  • hängsele linor längd

    Publicerad av ubaten på 30 maj, 2004 vid 23:10

    hur vet jag vilken längd jag ska börja med på linorna har surfat utan hängsele tills idag det var döden att segla med 9,0 för händerna min längd vikt 1,98 100 kg om det spelar någon roll

    steffo svarade 19 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • lundvall

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 08:16

    Tror inte att det spelar någon större roll. Jag tror att man skall ha sina hängsele tampar så att man tycker dom är lagom långa, själv tror jag att jag har mina på 26cm eller nått och det funkar bra för mig. Men du kanske vill ha längre/kortare? Det får man testa ut själv så att man är nöjd med dom man har.

  • levieux

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 08:17

    Köp justerbara linor, på det sättet kan du prova dig fram.
    Det gjorde jag när jag befann mig i samma situation som du och är helt nöjd med mitt val.

  • tabi

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 15:37

    26 tum tror jag du har…..

  • xavier

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 07:51

    Senaste numret av Vindsurf belyser detta ämne. Man kan bara konstatera att det bara finns en sak som är gemensamt för alla seglare, det är placeringen av tamparna (vid ganska prick 1/3 av bommens längd sett fråm bomhuvudet). Annars varierar det mesta seglare emellan.

    Jag är 1.94 95kg, har bommen så långt upp i mastfickan det bara går och har precis bytt ner mig från 24tum till 22tums hängseletampar. hur skönt som helst, mycket bättre kontroll.

    /P

  • watertouch

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 09:28

    Vilka seglare jämförde dom mellan då? Längd och vikt måste ju inverka?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 09:51

    JAg har bommen så att den ligger ungefär 5cm bakom tailen på brädan. Eftersom jag är 1.95 betyder det att jag behöver ha rätt korta linor, har sittsele. Tycker inte om att ha bommen tokhögt. Läste i ett board nummer att man om man var normal lång skulle ha bomme precis så att den tog i tailen och om man var väldigt lång ett par cm bakom tailen. Att man hellre skulle justera linorna än bomhöjden för mycket. Det var ett ganska gammalt nummer från typ 98 men för mig funkar det. Enda problemet är att man ibland kan lyckas kroka i ofrivilligt vid gipp när man roterar seglet.

  • calle_b

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 10:15

    Dom jämförde en tre, fyra olika seglare och det jag kunde begripa så kör dom med linor som är lika långa som underarmen(typ). Om man sätter armbågen i hängsele-linorna när dom sitter på, ska man precis kunna greppa bommen.

    Men det är juh smaksak oxå, men jag har seglat så väldigt mycket o trivs. Hellre lite mer rörlighet i selen än “direkt fastsatt”. Kör med daKine´s justerbara och har väl 2 tum kvar gissar jag på, vilket blir antingen 24″ eller 26″. Ska tilläggas att jag inte har haft råd att köpa midjesele än, efter ca 7 säsonger….. Pöööh

    Ha d gött

  • karnan

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 10:46

    Svar till:


    Kör med daKine´s justerbara och har väl 2 tum kvar gissar jag på, vilket blir antingen 24″ eller 26″. Ska tilläggas att jag inte har haft råd att köpa midjesele än, efter ca 7 säsonger.

    [/ QUOTE ]

    Men har man kortare linor på midjeselen? Har jag fattat det rätt så längden densamma medans vinkeln mot lodlinjen är annorlunda.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 11:43

    Har haft variabla, min erfarenhet var skit! jobbiga och höll inte.
    Kör nu med fasta korta, tips att ha så korta som möjligt.
    Erra

  • bergelin

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 12:28

    Lärde mig någon gång att man ska kunna sätta in “underarmen” i hängselen, allså mellan armbågen och tummen. Detta testade jag men upptäckte att jag absolut inte ville ha det så, utan kände att jag ville ha bommen lite lägre och tamparna kortare. Men jag håller med föregående talare, ju kortare desto bättre. Men testa med armbågen och kolla hur det känns. Sen kan du justera in den perfekta längden.
    /
    Erik

  • s

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 12:36

    OK, jag går mot strömmen!

    Alla pratar om att ha så korta som möjligt. Jag har så långa som möjligt. Jag seglar freestyle och våg, i freestyle har jag 30tum långa och de sitter ganska tätt ihop. Jag kör med midjesele, är 186cm.

    Vad säger nu detta då? Har jag fel? Nä, det skulle jag inte tro. Men det är väldigt individuellt och beror på vilken sorts segling du vill ha.

    Jag har långa för att kunna skjuta riggen fram och tillbaka utan att behöva flytta hela kroppen. En fördel i Freestyle och även i vågor – där är det viktigt att kunna balansera i hopp och genom vågorna utan att behöva kroka ur. Sedan tycker jag att jag kan kroka i tidigare med långa linor. Jag behöver inte vara uppe i planing utan kan ikrokad luta fram hela riggen så att jag snabbt kommer i planing.
    Det negativa är att man belastar armarna lite mer.

    Testa dig fram. Köp vario (det finns bra variolinor, jag har haft ett flertal då jag bytt mellan midje och sittsele).

    /Staffan

  • poppo

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 14:14

    håller med staffan – att höja bommen och ha längre linor gör underverk. jag seglar också freestyle/våg, men det finns inga fördelar med låg bom vad man än pysslar med på vattnet.

  • s

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 15:06

    Det glömde jag säga – jag har bommen skithögt! Vet inte om det är någon fördel för raceare men för freestyle och våg är det definitivt det.

    /Staffan

  • xavier

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 06:28

    Vindsurfs reportage hade folk av alla typer; korta, långa, smala, tjocka, med sittsele/midlesele osv. tom en kille som de kallade “oproportionerlig”, men hans inställningar ska man nog inte ta efter, de kan bara ha funkat för honom!

    Jag har oxo bommen ett par centimeter bakom tailen med kör men midjesele. Och jag tycker att kroken tenderar att komma högre upp än på en sittsele (kanske beror på min kassa midjesele), därför använder jag kortare linor.

    Jag hade 24 tum innan, men hängde hängde för mycket i armarna (och för lite i selen). Helst skulle jag vilja att ha bommen ännu högre upp (och längre linor) men jag får inte upp bommen högre i mastfickan, så det får bli kortare linor.

    /P

  • s

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 10:06

    Jag vet inte om måttet “bommen så högt att den är några centimeter bakom tailen på brädan” är ett vettigt mått med dagens nya bräddesign. Brädorna blir kortare och kortare. Vi står närmare och närmare mastfoten. Detta gäller nog de flesta brädmodeller då draget i riggarna förändras, men speciellt gäller det freestyle.
    Men kolla på en freeridebräda som är bred i tailen, inte har den samma mått mellan mastfot och tail som en gunbräda har? Eller är jag helt ute och cyklar?

    Exempel från min värld:
    Kolla på längden och tailen på nya F2 Compstyle ( http://www.surfcompaniet.se ). Den tailen sträcker sig på ovansidan längre än den verkliga våta ytan är. Hur ser man på den om höjden på bommen skall styras av tailen? Och längden på linorna av bommen?

    Jag har en Compstyle och min bom träffar inte tailen utan är några centimeter utanför. Så långt stämmer det. Men om jag jämför med den våta ytan under så har jag min bom typ 2dm för högt… Jag har i och för sig bommen högt, högre än de flesta, då jag både är lång, har långa armar samt seglar freestyle. Men på Compstylen så sitter också mastfoten långt bak för att man skall ha en upprätt segelställning och vara neutral över brädan då man gör trick. Och sedan ställer tailen allt på sin spets, som jag nämnt.

    Kolla även på proseglarna. Hur högt har de bommen? Det varierar, framförallt mellan olika dicipliner. Och kolla ut i den lokala viken en dag det blåser, hur många olika bomhöjder hittar man inte där? Och längder samt placering av hängselelinor varierar också beroende på riggar, brädor, seglingsstil etc. (Såvida inte alla läst samma artikel i board och tror slaviskt på allt de läser).

    Jag tror ärligt talat inte ett dugg på den universalmått som anges med “några centimeter bakom tailen”. Det måste vara en statistiskt osäker slutsats dragen av någon som vill hitta ett universalmått…
    Kan de inte ge ett mått på hur mycket nedhal jag skall dra? Det borde ju vara samma för min nya freestylerigg som för Kalles Combat Wave segel från 96? Jasså, inte det…

    Ut på vattnet och testa!

    /Staffan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hängsele linor längd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.