Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hängsele linor längd

  • calle_b

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 10:17

    Jo på Freestyle/Wave grejor kör alla med riktigt långa linor och högre bommar, precis som du skriver: för mer rörlighet. Jag har precis tagit mina riktiga första svängar i vågor och man märker direkt om bommen är för låg, känns direkt F-E-L att ha den så lågt. Det ligger grymt mycket teori som talar positivt för en högre bom och längre linor, i nästan varje typ av segling. Fördelen med vad jag har läst mej fram till och kännt själv är framför allt rörligheten,men också att man kan hålla riggen mer upprätt och plana i mycket lite vind. En högre bom ger också mastfotstryck, något som gör brädan mer rörlig och rolig att segla. Lättare att hålla ner grejorna i tex en vanlig gipp. Man liksom hänger ner i bommen och engagerar då railen på brädan mer i svängar och gippar.

    Men vindsurfare i framförallt platt vatten är för det här med låg bom för bättre kontroll i högre farter osv..

    Vad säger slalom nissarna “getwet”?

  • vinta_kestrel

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 10:58

    Ett problem med det här att ha bommen högt, är att de flesta segelfabrikanter verkar göra segel för “physically challenged people” (som en väninna på 150cm uttryckte sig) och inte oss resliga nordbor. Jag är själv 195cm och inte ens på mitt 9kvm segel får jag upp bommen tillräckligt. Med bommen på max har jag bommen i dryg axelhöjd.

    Vet inte vad ni anser högt, men högt för mig är ansiktet. Har dock aldrig någonsin haft chansen att surfa med bommen så högt smile.gif

    btw, ang längd på linor och viklen typ av sele man ska välja, är det inte Guy Cribb som tycker att långa ska ha sittsele och korta ska ha midjesele?

  • steffo

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 13:05

    Det beror nog mycket på hur långa armar man har, krokens placering och hur tjock om magen man är. Stor mage=kroken nära bomen=kortare linor.
    Jag föredrar så långa linor som möjligt utan att armarna kopplas in för mycket (våg/freestajl).

    /Steffo

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hängsele linor längd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.