Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har de nya brädorna gjort seglingen roligare?

• Har de nya brädorna gjort seglingen roligare?

Publicerad av anonym-anvandare på 7 november, 2002 vid 15:42

Tjena Surfdudes!
    Filosofi smile.gif
    Valde för ett par år sedan bort all segling som inte var vågsegling i vindar lämpliga för segel under 6.0 men med tanke på den vindfattiga säsongen som gått har jag åter börjat bli sugen på lite mer volym och lite större segel.

Min fråga är… vill jag tillbaka? Har det blivit roligare att köra plattvattenchopp nu med nya brädor som t ex Fanatic Skate på 112 liter? eller är känslan samma som när man smörigt och visslerligen snabbt men lite långtråkigt gled fram på 98 års bic veloce på 120 liter och 7.5 segel.

Ska jag utöver min lilla bräda skaffa ytterligare en bräda med volym kring 110 liter samt ett par segel upp till ca 7.0 eller får jag då bara tillbaka samma känsla som jag hade tidigare med bicen?

Vad tycker ni där ute?
    mvh
    Fredrik

ove226 svarade 21 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

Medlem
    7 november, 2002 vid 16:07

Jag tycker det har blitt mycket bättre. Med en JP 115 liters och 7.0 har jag bra mycket roligare än med liknade tidigare kit som ditt (Fanatic 274 + 7.0 räjssegel).

Sen handlar det ju om inställning oxå – men jo, jag tycker att grejorna i framförallt lite större storlekar har blivit klart bättre.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    7 november, 2002 vid 16:09

får lite deja vu upplevelse här, men du har rätt!

själv har jag aldrig upplevt så många timmar kulfaktors-procent som på min gamla tiga 3m i “mjukplast”, som att segla skitsnabb oljetanker. Får en känsla av att dagens brädor bara studsar omkring hitochdit är så jävla känsliga för fintrimning så man bara vurpar hela tiden. Tänk på att svänga på en femöring inte alltid är till fördel när du ska rejjsa!

/oldschool

• endy

Medlem
    7 november, 2002 vid 16:11

Jag håller med dr masse, har iofs inte seglat större än 6,4 men planerar att köpa ett 7,1 till våren…
    Och det handlar om hur pass sugen man är på att segla, och jag, jag är mkt sugen jag smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 november, 2002 vid 05:27

Om man väger 100+ och bara hade segel på 6,0 eller mindre så kan det väl ha handlat om 2 dagar på vattnet totalt under hela denna säsong.

Det är ju avgjort roligare att plana än att inte plana, eller hur? Därför köper man stort, särskilt om man är en fetknopp!

Talar du däremot om vad som är roligast, så tycker jag att allt från 6,0 och neråt solklart är roligast.

100+

• anonym-anvandare

Medlem
    8 november, 2002 vid 09:31

De nya brädorna och framförallt de nya seglen har helt klart gjort det lättare och roligare att segla. Testade en polares fem år gamla slalombräda med tillhörande cambersegel efter att ha seglat på min fanatic cross och ett zimmer freezone en del. Skillnaden var helt otrolig. Är man riktigt duktig så kan man säkert segla på vad som helst men är man en sopa som jag så blir allt så otroligt mycket lättare med nya prylar. Men om man tycker att det är roligast att segla småbrädor och vill utvecklas är jag är tveksam till de större brädorna, typ över 120 L (själv väger jag 90kg). Visserligen kan man plana lite tidigare men man tappar så mycket känsla. Hellre leka lite med en bräda på typ 100-120 liter och en lätt 7.0 rigg även om man inte planar hela tiden och lära sig massor inför de riktigt sköna hårdvindsdagarna än att glida omkring i planing på en pråm med en jätterigg och inte lära sig något nytt. Det är skön småbrädskänsla i de nya prylarna om man kör tex en 110 L Freestyle/cross/freemove och en lätt 6.7 rigg. Jag tror att den ultimata kombinationen för att ha roligast i Sverige och utomlands är en vågbräda på 80L och en freestyle/cross på 110 L och fyra segel mellan 4.2 och 6.7.

• getwet

Medlem
    8 november, 2002 vid 10:22

En lång gänglig man med ständig snus under läppen, ses ofta på Haga under sommaren har fällt ett klassiskt uttalande tycker jag. “Det är timmarna på vattnet som gäller”. Och han har så rätt………oavsett om jag tycker smågrejerna är rätt eller inte så hjälper timmarna dig så ofantligt mycket den där dagen det verkligen tutar i för småsakerna….du orkar mer än dubbelt upp! Och jag kan bara säga en sak, smågrejerna blir ännu roligare om du vant dig vid att segla lite större.
    Och visst har de nya grejerna förbättrats och gjort saker enklare, kanske inte prylarna direkt för dom har blivit mer avancerade, men det är enklare att segla eller hantera på vattnet.
    Nya grejer har gjort det roligare att segla….framförallt
    på freeride/style sidan. Och för oss speed galningar går det fortare…..och för Formula seglarna högre och fortare…

• ola_p

Medlem
    8 november, 2002 vid 16:42

Ja, lr jag kanske tycker det heter: nya prylar är roligare att segla…

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 09:42

Den här långe gänglige mannen med snus under läppen du talar om, kan han också ses i Djurgårdskeps samt höras utan att han behöver använda mikrofon och högtalare…???

• ove226

Medlem
    11 november, 2002 vid 12:10

Håller med Ola_p jag……. ofta blir ju utvecklingen av sporten posetiv och jag tycker det stämmer under denna rubrik….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har de nya brädorna gjort seglingen roligare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.