Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag riggat rätt?

  • Har jag riggat rätt?

    Publicerad av eestere på 7 augusti, 2022 vid 11:42

    Hej,

    Kan ni vänligen titta på mina bilder och säga mig om jag har riggat rätt eller om någonting behöver spännas eller släppas?

    Tack på förhand!!

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    johanvm svarade 1 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    7 augusti, 2022 vid 18:13

    Vad är det som inte stämmer med seglet?
    Ser ut som rätt mkt loose leech så du kan nog släppa 2 cm på nedhalet

  • ozzie

    Medlem
    7 augusti, 2022 vid 18:35

    Håller med!
    Ser även ut att vara för mycket uthal!?
    De angivna måtten för bom och mast, stämmer sällan till 100%

  • Stefan_Foil

    Medlem
    8 augusti, 2022 vid 09:59

    Om du har rek. severne mast så brukar angivelserna stämma ganska bra, men du kan släppa 1cm på nehal och uthal i lättvind eller för foil. Som du riggat funkar nog bra i hårdare vind

    Men hängseletamparne sitter lite för brett, max 1-2 hands bredd mellan. Bommen är lite lågt oxå

    • Detta svar ändrades 1 år, 9 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • robertj

    Medlem
    8 augusti, 2022 vid 21:18

    Kan ni se vad han har för skostorlek också 😉

  • eestere

    Medlem
    16 oktober, 2022 vid 21:40

    robertj: 43 😉

    Tack alla! Anledningen till frågorna är då jag inte surfar där det finns någon annan så Youtube samt här är där jag försöker hämta info. Ibland så blir tipsen guld värda och då blir man rent av lycklig!

    Bommen har höjts och hängseltamparna sitter mycket närmare numera, även om dess slutgiltiga position har jag ännu inte lyckats fastställa. Har provat att sätta de där det bli en viktmässig balans, dvs om jag lyfter i hängseltampen så hänger bommen ”rakt”. Men när jag ser videon så verkar folket ha dessa längre bak. Till saken hör att jag har precis bytt från sittsele, som jag införskaffade 199?, till midjesele så allt känns konstigt, dvs inte enbart dess positionering.

    Beträffande nedhalet och osäkerheten där, i många videon så sägs det, att för lite nedhal är det vanligaste felet.

    Det jag har upplevt som problem, eller upplever rättare sagt, är att jag brottas ganska mycket med vinden och det känns inte som att vinden tar tag i seglet. Finns liksom för lite buk… Självklart är det mycket annat som spelar in men om jag kan åtminstone utesluta inkorrekt riggning så är det färre moment att fokusera på…

  • sundheden

    Medlem
    17 oktober, 2022 vid 09:09

    Vad är det som inte stämmer med seglet?

    Ser ut som rätt mkt loose leech så du kan nog släppa 2 cm på nedhalet

    Säger samma sak!
    Om seglet är nytt så kommer det sätta sig lite med tiden som ett par nya jeans!

    Skulle även kontrollera uthalet, om du har bomnocken i armhåan och kan med handen trycka ner seglet i bommen, seglet ska inte va spänt som en foilsträng utan ska kunna flexa ner mot bommen.

    Har man för mycket nedhal och uthal blir seglet ostabilt.

    Jag själv är 177cm lång och har nästan alltid bommen vid mittenstrecket eller ett par centimeter under mitten (jag tar såklart i beaktning hur långt det är mellan förlängaren och seglet trissor).
    Jag kör också Serverne!

    Det tar såklart lite tid att lära känna sina segel och hur man ska trimma allt. När du väl hittat någorlunda hur allt ska vara tänk på att bara trimma en sak i taget och bara någon cm hit eller dit! (bomhöjd, nedhal, uthal, hängselelinornas position)

  • Stefan_Foil

    Medlem
    17 oktober, 2022 vid 19:08

    Det var över 2 månader sen, läser du svaren nu?😂

  • eestere

    Medlem
    17 oktober, 2022 vid 21:34

    Pinsamt, erkänner. Trodde jag skulle få mejl så fort någon svarade men då inga mejl kom så utgick jag ifrån att ingen hade svarat. Och igår när jag loggade in för att ställa en ny fråga så upptäckte jag att jag visst hade fått svar. Dessa kommer göra nytta när jag riggar nästa gång, helt övertygad. Till saken hör även att jag har försökt lära mig vinga den senaste tiden så vindsurfingen har fått vänta (bortsett från för någon vecka sedan då jag gav mig ut i 12-15m/s som jag sedan fick ångra. Men det är en annan historia).

    Får jag passa på och fråga, om brädan gärna plöjer sidledes istället för att dra iväg, trotts att man känner att man har mycket vind i seglet, kan det bero på en inkorrekt spänning av segel (uthal/nedhal)? Händer ofta när jag kryssar i motvind. Har även tänkt att det kanske är brädan/fenan som inte passar riggen. Självklart är det även en fråga om teknik och skicklighet men ändå, tycker att den plöjer lite väl mycket istället för att rusa iväg framåt…

    • Detta svar ändrades 1 år, 6 månader sedan av  eestere. Anledning: tar bort citatet
  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2022 vid 07:35

    Bräda plöjer sidledes? Har inget med seglet att göra, bara teknik. Det handlar om framfoten, du måste ”låsa” brädan i halvvind/slör (beroende på hur kort den är) medan du planar upp. Det gör du genom att trycka den downwind med framfoten och hålla den där medan du börjar plana så att den inte sticker upp i vind och ställer sig på tvären. Om du från stillastående steäcker ut framhanden och låter seglet fyllas kommer vinden dra brädan i rätt vinkel. När du har jämt drag i båda händerna är det bara att hänga emot på raka armar, hålla frambenet sträkt och let the magic happen

  • sundheden

    Medlem
    19 oktober, 2022 vid 09:24

    Får jag passa på och fråga, om brädan gärna plöjer sidledes istället för att dra iväg, trotts att man känner att man har mycket vind i seglet, kan det bero på en inkorrekt spänning av segel (uthal/nedhal)? Händer ofta när jag kryssar i motvind. Har även tänkt att det kanske är brädan/fenan som inte passar riggen. Självklart är det även en fråga om teknik och skicklighet men ändå, tycker att den plöjer lite väl mycket istället för att rusa iväg framåt…

    Matnyttig video ang. spinnout om du är lika vetgirig som mig!

    https://www.youtube.com/watch?v=ya1vCfzpvS0

    Svara på: Har jag riggat rätt?

  • johanvm

    Medlem
    19 oktober, 2022 vid 12:24

    Jag skulle vilja hävda att det i teorin visst kan bero på riggningen. Surfpolaren har ett Gaastra med några år på nacken och det hade vi jätteproblem att få till. Det var verkligen så att seglet knappt genererade någon fart framåt utan bara orsakade sidokrafter på fenan. Jag försökte hjälpa till och trimma som mina simmersegel, men det funkade inte alls. Det löste sig när han fick handgriplig hjälp på plats av en av experterna här på forumet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag riggat rätt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.