Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har ngn lagningstips för sprucken bräda (fram) ?

  • Har ngn lagningstips för sprucken bräda (fram) ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 september, 2000 vid 09:22

    Hej! Jag har slagit i min bräda så att den har delaminerats med en ca 20 cm lång spricka längs med brädan, på sidan, framme vid nosen.

    Har köpt lite epoxy och glasfiber o.d. Men hur fan ska jag göra? Ska man bända upp sprickan och ‘pilla’ in epoxy? Det verkar ju inte vara ngn bra ide..

    Vore juste om ngn kunde ta en minut eller två och upplysa mig 🙂
    Brädan är en AHD 300 dvs lätt och spröd men jäkligt juste att surfa på när den är hel!

    Tackar från Mats

    anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • l-a-surf

    Medlem
    13 september, 2000 vid 09:50

    försök lämna brädan till nån som kan laga den ordentligt finns alltid
    duktiga hembyggare som lagar den billigt.Hör av dig om brädan är i skåne
    Köp sen en DEVIATOR den skyddar mot fler smällar särskilt om den är lagad.
    399 kr inkl frakt.
    mer info http://www.surf.to/lasurf

  • daniel

    Medlem
    13 september, 2000 vid 10:02

    1. Se till att få ut allt vatten ur brädan. Snustorr måste den vara annars kan vattnet orsaka att lamineringen spricker.

    2. Slipa ner ett lager på ca 2mm där su lägger den nya väven.

    3. Du kan ev. behöva fylla upp brädan med tex fogskum så att du får en jämn yta att plasta på.

    4. Tejpa på väven (tejpa utanför det område du har slipat ner)

    5. Blanda epoxyn och plasta ett tunt lager på väven så att den fuktas igenom och fäster. Använd skyddshandskar, epoxin är startk allergiframkallande!!!!

    6. Låt plasten härda i några timmar, lägg på ett ev. ytterligare lager väv och plasta. eller lägg på ett sliplager med expoxy. Låt det sedan härda i 24 timmar innan du börjar slipa. Slipa bort den överblivna väven utanför det område som du slipade ner.

    7. Spackla med polyesterspackel och slipa tills det blir jämt och fint.

    8. Lackera/polera

    9. För ev. halkskydd, så spraya på ett lager klarlack och strö finkorningt salt över lacken som sedan löses upp i vattnet när du seglar och du får ett fint halkskydd.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2000 vid 10:57

    Tack som fan för tipset! Men vad menar du med att jag ska tejpa på brädan i punkt 4. Tejpa på väven (tejpa utanför det område du har slipat ner) ?

    /mats

  • daniel

    Medlem
    13 september, 2000 vid 12:53

    Klipp till vävbiten så den går utanför det område som du har slipat ner och tejpa fast den med maskeringstape eller nåt som går lätt att slipa bort.

    När du sedan har plastat brädan så slipar du bort den väv som inte blivit laminerad under tejpen.

    När du slipat klart skall det bara finnas väv i det område som du slipade ner från början. Lite rörigt men tanken är att du skall använda tejpen för att fästa väven innan du plastar. Och när du är klar med plastningen så slipar du bort all överbliven väv och tejp.

    /Daniel

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2000 vid 14:43

    MEd tejpa menas att du tejpar med eltejp OVANPÅ lagningen för att pressa ner väven mot skummet…
    …men prova istället att linda gladpack på lagningen för att pressa ner den mot skummet. Du slipper då ränderna som blir när du lindar med eltejpen. Med gladpack kan det bli slätt som faan!

  • lundgren

    Medlem
    13 september, 2000 vid 14:43

    kryper det inte under tejpen då?…är det inte bättre att tejpa under väven så att det inte fäster?

  • christian

    Medlem
    13 september, 2000 vid 15:05

    Hej
    Har följt trafiken och tänkte berika tillvaron med några tips att absorbera eller förkasta efter behag.

    1.Du bör slipa så att du har minst 1 cm anläggningsyta från sprickan och utåt.
    Eftersträva flacka vinklar och mjuka kanter i det slipade området.
    Lägg på minst 2, helst 4, lager väv. Det är bättre att behöva slipa ner lite väv än att behöva fylla upp med en massa spackel.
    Använd andningsskydd när du slipar!!!!

    2. Blanda epoxin med injektionstuber (sprutor) så är du graranterad att det härdar. Använd separata tuber till härdare och epoxi. Sprutor finns hos närmsta knarkare eller på apoteket!

    3. Vät först väven på en bit plastfolie eller annat plastmaterial så blir det inte så slabbigt runt själva lagningen.(jämför prepreg teknik)

    4. Täck väven med plastfolie.
    Om du vill ha maximal fibertäthet i din lagning men ej har vacuumpåse kan du tejpa över lagningen med hårt tryck. Silvertejp eller bred transparent tejp funkar bäst. Brun packtejp rekommenderas ej, det bruna fastnar.

    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 2000 vid 09:15

    Tack ska ni ha!
    Jag lagade i går kväll och det kanske inte blir det bästa resultatet första gången (är lite ivrig – ska till Gbrg eller Varberg i helgen). Jag la på två lager glasfiber, får se hur det håller..

    Heja konfen och alla surfare. Ett bra släkte tycker jag 🙂
    -mats

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har ngn lagningstips för sprucken bräda (fram) ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.