Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har RDM-mastens styrka försämrats jämfört med standard de sista åren?

  • Har RDM-mastens styrka försämrats jämfört med standard de sista åren?

    Publicerad av rrd på 8 maj, 2008 vid 12:13

    Enl Boards April: “It seems that most mast manufactures are now making skinnies not much stronger than equivalent SD masts. This is presumably because any mast will be both cheaper and feel lighter and more responsive if less material is used to beef up the thickness of its walls.”

    Kommentar:

    “It seems…” Det skulle ju vara väldigt intresant att få källan till detta påstående. Som jag känner det så är RDMs styrka en tung fördel (bra ordval…) Dessutom en viktig säkerhetsaspekt vid tuffare vågsegling.

    Är det någon som känner igen påståendet och har någon mer info att presentera som styrker teorin?

    Har RDM-vikterna minskat de sista åren? Inte på Simmer o Powerex vad jag vet.

    -Ola H, mastfetischist?

    snaffe svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 12:48

    PX har ju bytt leverantör, men jag tror de håller lika bra. Det verkar så enligt ryktet på Maui i alla fall. Så i den meningen tror jag inte det blivit sämre.

    Men samtidigt ser man en hel del riktigt lätta rdm, typ 400 runt eller under 1.5kg. Personligen tror jag inte det håller alls lika bra. Någonstans runt 1.6-1.7 verkar vara vad man kommer under med och även då gäller det verkligen att hålla tungan rätt i minnen för tillverkaren och designern.

    En ytterligare faktor som jag tror kanske spelar störst roll är att folk blivit mindre försiktiga. Förr visste man att masten skulle gå om man “slarvade” när man blev spolad. Nu antar man att det kommer gå bra och kanske håller i för länge eller släpper ifrån sig prylarna på ett ogenomtänkt sätt etc. Jag har ingen direkt statistisk säkerställd analys på detta, men jag vet själv att jag agerade så här på Maui 05 och då gick det ett par master. I år seglade jag både större vågor, laddade mer, och blev hårdare spolad men klarade masterna ändå – kanske för att jag igen var lite mer “omtänksam”. Det är inte så mycket att inte ladda utan mer vad man gör _när_ man trillar/crashar. Man kan givetvis inte immunisera sig mot mastbrott, men med en bra mast smart agerande i vattnet kan man komma rätt långt.

  • dr-masse

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 13:32

    Jag tycker mig oxå ha hört/sett fler RDM som körts av de senaste två säsongerna.

    Nu är det ju många fler som kör på RDM, så även det spelar väl in. Men visst – jag har en väldigt lätt å fin 370 RDM som jag nog blivit lite mer oroad över om den verkligen klarar en rejäl spolning.

    Faktum är att den mast som fortfarande hållt bäst för mig genom alla år är Simmer SC6 400, SDM… j-ar vad jag har åkt tvättmaskin med den pinnen!

  • basse

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 14:01

    Tror inte heller på toklätta RDM precis som Ola säger.
    Mina hotrods har hållit mycket bra men även om de är av det tyngre RDM-gardet har jag faktiskt kört av toppen på 400’an i landningen på en bakåt. Vet även att GWC Johan har kört av en hel del av sina Roddar… Enligt Jesper var det inte många som lyckats med den bedriften men det tror jag vad jag vill om. Även om Johan är en riktig “mast spiese maskin” precis som Agger så är han knappast världsmästare i den grenen.

    På SDM-sidan körde jag däremot av lite flera. Detta trotts att jag seglar otroligt mycket mera nu än vad jag gjorde på SDM-tiden.

  • xhib

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 19:09

    @Ola H. 463884 wrote:

    PX har ju bytt leverantör, men jag tror de håller lika bra. Det verkar så enligt ryktet på Maui i alla fall. Så i den meningen tror jag inte det blivit sämre.

    Men samtidigt ser man en hel del riktigt lätta rdm, typ 400 runt eller under 1.5kg. Personligen tror jag inte det håller alls lika bra. Någonstans runt 1.6-1.7 verkar vara vad man kommer under med och även då gäller det verkligen att hålla tungan rätt i minnen för tillverkaren och designern.

    En ytterligare faktor som jag tror kanske spelar störst roll är att folk blivit mindre försiktiga. Förr visste man att masten skulle gå om man “slarvade” när man blev spolad. Nu antar man att det kommer gå bra och kanske håller i för länge eller släpper ifrån sig prylarna på ett ogenomtänkt sätt etc. Jag har ingen direkt statistisk säkerställd analys på detta, men jag vet själv att jag agerade så här på Maui 05 och då gick det ett par master. I år seglade jag både större vågor, laddade mer, och blev hårdare spolad men klarade masterna ändå – kanske för att jag igen var lite mer “omtänksam”. Det är inte så mycket att inte ladda utan mer vad man gör _när_ man trillar/crashar. Man kan givetvis inte immunisera sig mot mastbrott, men med en bra mast smart agerande i vattnet kan man komma rätt långt.

    Vad är bästa sättet att lägga prylarna när man blir spolad då ?
    Jag brukar försöka trycka riggen ner under vågen med masten parallell med vågen. Brädan får hamna som det råkar bli. Har funkat bra för det mesta men i höstas knäckte jag en mast på Kanaha trots det. Finns det något bättre sätt?

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 19:25

    Jag brukar också trycka ned seglet en bit under vattnet, med masttoppen pekande i stort sett mot vågen. Men sedan spelar det nog väldigt stor roll hur man håller i det hela. Jag undviker att hålla i toppen utan klamrar istället mig fast mitt på masten. Och i själva spolningen försker jag ge riggen visst “spelrum”, dvs bryter inte emot. I en rejäl spolning kan man riktigt känna masten flexa fram och tillbaka. Olika delar av riggen trycks åt det håll strömmen i vågen för tillfället bestämmer. Om då 70-100 kg seglare hänger emot i ena änden blir det förstås tuffare för masten. Ibland känns det helt enkelt bättre att släppa, men det är ju en bedömningsfråga eftersom man ibland då kan hamna långt från riggen och få andra problem.

  • jester

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 08:12

    Kan det inte vara så att det är oss rejs-gubbar ni till viss del kan skylla på? Vissa märken har ju RDM i sina rejs-segel sen ett par år tillbaka. Och vi är ju minst sagt allergiska mot tynga prylar..

  • snaffe

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 09:53

    @Jester 464228 wrote:

    Kan det inte vara så att det är oss rejs-gubbar ni till viss del kan skylla på? Vissa märken har ju RDM i sina rejs-segel sen ett par år tillbaka. Och vi är ju minst sagt allergiska mot tynga prylar..

    Men…
    Ni brukar ju vara rätt tunga själv 🙂

  • jester

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 13:46

    Och det måste ju kompenseras.. Aktiv vs passiv vikt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har RDM-mastens styrka försämrats jämfört med standard de sista åren?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.