Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har storleken verkligen betydelse?

  • pure

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 20:34

    Kan ju inte rösta själv eftersom jag bara har ett våg segel. Å det är inte ens ett riktigt vågsegel utan mer crossover 😉

    Måste börja konsumera mera…

  • _frippe_

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 20:59

    Jag räknade en del på det där när jag fick chansen att uppgradera hela min våglinje. Det blev 5.7, 5.0, 4.5, 4.0 till slut. Jag har även en gammal 3.6a som jag nog inte kommer använda längre. Det blir i alla fall ca 11% mellan storlekarna. Jag tycker det blir perfekt, man har alltid möjlighet att välja hyfsat rätt segelstorlek och det finns ett visst överlapp mellan dem så väljer man “fel” är det inte kört ändå. Vill man komma undan med färre segel så kan säkert upp till 14% funka. Det skulle t ex kunna vara 5.5, 4.7, 4.1 då blir det dock större konsekvens om man väler “fel” segel när vinden ligger mitt i mellan två segel.
    Ovanför min 5.7 har jag en 7.5 och det hoppet är ju mycket större men det funkar faktiskt ändå eftersom de är så olika segel.

  • _frippe_

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:04

    @_Frippe_ 370392 wrote:

    Vill man komma undan med färre segel så kan säkert upp till 14% funka.

    När jag läste detta kände jag att det lät lite fel. Allt funkar ju och ekonomin sätter ju gränser ibland. Det jag menade var att går man över ca 14% så tänjer man på gränserna och man kan bli tvungen att segla väldigt under- eller överriggad ibland.

  • stewen

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:18

    Handlar väl mer om att vara aktiv i sin trimning av seglet. Jag kör för tillfället 5.8 4.7 4.0 och jag har aldrig upplevt att det är för stort glapp. Möjligtvis hade jag kunna tänka mig en 5.3 för att kunna köra ett större segel på min minsta vågis. När jag är överriggad 5.8 är 4.7:an perfekt… Visst det hade varit bättre med ett segel till så att man inte behövt trimma lika mycket men vad jag vill säga är att det funkar bra. Rätt skönt också att hålla nere antalet prylar.

  • jomensaatt

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:53

    Jag kör samma storlekar som Frippe i stort sätt. 4,0 4,5 5,0 5,8 på vågfronten. Det känns som en bra linje tycker jag även om det vore skönt att bara ha haft 3 segel rent hanteringsmässigt i bilen och så…

  • canoya

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:33

    Jag har 4,0 – 4,5 – 5,3 – 6,2 (vilket ger ca 17% utom mellan de mista där det blir 12,5%). Jag tycker att detta intervall funkar bra och ger ett stort spann med få segel. Jag tycker att mina segel har ett överlapp som är tillräckligt stort. Kör man en heldag så tycker jag att det är sällan som vinden är så stabil så att man iinte behöver använda åtminstone två av storlekarna, ofta tre. Nu har jag lite blandade åldrar på seglen och inser faktsikt att även mitt “nya” segel (Simmer CrossOver från -03) börjar på att inte vara så nytt längre. Hur som helst tycker jag det funkar bra med dessa intervall. Om jag tvekar mellan två storlekar brukar jag välja den större, enligt resonemanget “Hellre överriggad i några vindbyar än att stå och plöja i vindsvackorna”.

    /Håkan

  • _frippe_

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:49

    @_Frippe_ 370392 wrote:

    Jag räknade en del på det där när jag fick chansen att uppgradera hela min våglinje. Det blev 5.7, 5.0, 4.5, 4.0 till slut. Jag har även en gammal 3.6a som jag nog inte kommer använda längre. Det blir i alla fall ca 11% mellan storlekarna. Jag tycker det blir perfekt, man har alltid möjlighet att välja hyfsat rätt segelstorlek och det finns ett visst överlapp mellan dem så väljer man “fel” är det inte kört ändå. Vill man komma undan med färre segel så kan säkert upp till 14% funka. Det skulle t ex kunna vara 5.5, 4.7, 4.1 då blir det dock större konsekvens om man väler “fel” segel när vinden ligger mitt i mellan två segel.
    Ovanför min 5.7 har jag en 7.5 och det hoppet är ju mycket större men det funkar faktiskt ändå eftersom de är så olika segel.

    Jag ser nu att jag räknade omvänt mot hur den länkade segelkalkylatorn gör. Jag räknade på hur mycket mindre varje segel i linjen var medans den räknar på hur mycket större varje segel är. Vänder man på ordningen i segelkalkylatorn räknar den så som jag gjorde. Ska jag räkna som ni andra gjort blir det alltså 13% i snitt och inte 11%…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har storleken verkligen betydelse?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.