Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hård vind väntas till Halmstad i helgen!

Taggad: 

  • Hård vind väntas till Halmstad i helgen!

    Publicerad av Oregistrerad på 4 juli, 2007 vid 21:13

    Tjena!

    Med anledning av debatten om för “lätta” vindar och “kalle anka” race som rasar här på forumet så lär det i alla fall inte bli någon diskussion om den sidan av vindskalan i Tylösand i helgen!

    Dagens SMHI prognos inför helgen i Halmstad 7e till 9e juli:

    Lördag
    Väst, 10-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 17 m/s
    Söndag
    Väst, 14-18 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 18 m/s
    Måndag
    Väst, 12-16 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s

    Så kom igen alla hårdvindsfreaks, spänn fast selen och rigga 10.0an. Nu skall det bli åka av! 😉

    //Cheers

    swe880 svarade 16 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • swe131

    Medlem
    7 juli, 2007 vid 14:21

    Prognosen höll vad den lovade, vind från väst 10-13 m/s med några kraftigare byar.

    Tylösand visade sig från sin brutalare sida idag. Shore-braket var grymt som alltid och det var riktigt strömt inne vid stranden.

    Ca 15 formula seglare dök upp samt ett gäng Kona seglare samt lite Kitare och Freestylers.

    Första start för formula var satt till 11:00 och de flesta försökte ta sig ut i bryten med 9 och 10 m2 segel. Efter ett flertal haverier med knäckta lattor, mastbrott, mastfots haveri mm. var det endast 4 seglare som kom ut till startlinjen. Anders Løkken tog ledning före Robban, Marcus R och Dala.
    Det spöregnade hela tiden så Anders hade svårt att se och rundade kick märket istället för kryssmärket och blev diskad i racet. Van gjorde Robban följd av Marcus och Dala. Vågorna var riktigt stora ute på banan och brytande så det var riktigt tungt och jobbigt, undanvindarna var riktigt spännade med go surf, svårt att köra ikrokad.

    Tävlingsledningen skickade in oss till stranden då de inte kunde se banan i regnet och inte kunde garantera vår säkerhet.

    Anders missbedömde vågorna när han skulle upp och krashade sin bom och hans 10.0 blev till trasor.

    Efter en kort paus kördes två race till med endast tre tdeltagare som lyckades ta sig ut.

    Robban vann båda följd av Marcus R och Dala.

  • e_axel

    Medlem
    7 juli, 2007 vid 15:49

    ..och såhär såg det ut från stranden, rått väder!

  • e_axel

    Medlem
    7 juli, 2007 vid 15:57

    ..och såhär såg det ut från stranden, rått väder!

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juli, 2007 vid 17:22

    Shit! Cred till folk som fixat att segla med 9-10 kvadrat i sånt väder! Visst, jag har själv en 9,7:a så jag fattar att det är möjligt men det är i alla fall riktigt tufft.

  • the_novice

    Medlem
    7 juli, 2007 vid 18:17

    Ja det var lite tufft med 10.0 idag. Det var väl fem stycken som kom ut genom brytet helskinnade men jag hann inte riktigt ut till första starten och sedan insåg jag att jag inte hade fått på ngn chicken strap…

  • swe142

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:37

    Tyvärr stämde SMHI’s vindprognos otäckt bra även idag söndag och det blev alldeles för mycket vind för att ens tänka på att köra Formula. Visserligen visade vindmätaren 14.5 m/s i medel så det borde väl vara godkända förhållanden eller? Döm, själva, här är några bilder….

    Även imorgon måndag ser prognosen hyfsat tuff ut med vindar på mellan 8 till 11 m/s. Frågan är också hur många av de anmälda som fortfarande har hela segel kvar i de mindre storlekarna efter att försökt ta sig ut till banan i lördags genom shore-breaket.

    //Mvh Håkan, SWE142

  • swe876

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 21:07

    Grattis Dala! Trea i såna förhållanden är inte dåligt. Hur nära ettan och tvåan var du?

    /Jona

  • swe131

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 06:17

    Jag rundade kryssmärket när robban gick i mål, Marcus var väl halvägs ner på undanvinden, så det var inte så stora avstånd, de är alltid kortare när det blåser mycket.

    Alla tre seglade otroligt sakta på kryssen, med för mycket speed så flög man bara över vågorna och krachade.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:00

    @Rasmus_W 395263 wrote:

    Shit! Cred till folk som fixat att segla med 9-10 kvadrat i sånt väder! Visst, jag har själv en 9,7:a så jag fattar att det är möjligt men det är i alla fall riktigt tufft.

    He he Rasmus. Jag har en 9.5a, så jag vet att det inte är möjligt (för mig).

  • swe131

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 20:46

    Inga race idag, då vågorna var för stora.

    Vind mellan 10-13 med byar upp till 16 m/s.

    1. Robert Å SWE-13
    2. Marcus R SWE-30
    3. Daniel N SWE-131

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 21:56

    @fredrik.ygge 395681 wrote:

    He he Rasmus. Jag har en 9.5a, så jag vet att det inte är möjligt (för mig).

    Ett formulasegel eller nåt mer freeridebetonat? Min 9.7:a är ett formulasegel och jag har kört den i närmare 10 m/s, på min 75 cm breda freeride. Min upplevelse är att jag egentligen har rätt bra kontroll på grejorna, problemet är mest att jag blir så j-a livrädd när jag seglar. På en bredare bräda och med mer rutin, och kanske nåt kilo extra i kroppen, kan jag tänka mig att det skulle funka rätt bra.

  • stinger

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 07:28

    Shit, när det går upp mot 15 brukar min 4.2:a (våg) kännas stor och shorebreaket i Tylösand har jag svurit mig hes på med vågbräda.

    Imponerande!!!!!

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 juli, 2007 vid 07:48

    Ja.
    Riktigt j-la hårdhudat att köra race i sådana förhållanden.
    Hade det inta varit bra om man haft ett gäng slalom-brädor i reserv
    för sådana här tillfällen?
    Det är ju synd med mtrl-slakt av dyra formulaprylar för seglarna.
    Kanske slalom är ett bra lternativ i +15 meter?

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 14:38

    Nä det blir så dyrt om man ska tillåta seglarna att ha flera brädor. Har jag hört.

  • jester

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 19:56

    Kanske slalom är ett bra lternativ i +15 meter?

    Nä, men speed… 2/3 av topp tre dök upp o körde speedtävling i Torkelstorp istället.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hård vind väntas till Halmstad i helgen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.