Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hastighet/vind

  • Hastighet/vind

    Publicerad av jps på 6 juni, 2006 vid 18:37

    Sökte runt för att hitta någon tabell eller dylikt över relationen vindhastighet/brädhastighet. Har för mig att jag sett en sådan någon gg.

    Om inte det finns någon länk kanske någon vet vilken hastighet man kan få upp en vanlig freeridebräda/freeriderigg (eller ännu hellre även andra typer av brädor/riggar) i vid olika vindhastigheter/vattenförhållanden?

    Kanske inte går att svara på rätt av men ett ämne att filosofera om kanske?

    jps svarade 17 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • the_novice

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:47

    Beror rätt mycket på vindstyrkan. Med formula så kan man komma upp i nära dubbla vindhastigheten vid låga vindar, tex vind på 5-6 m/s är ca 10-12 knop och man ligger på 20-22 knop i toppfart.
    Med freeride och slalom prylar tycker jag man får vara glad om man gör ca 1.4 ggr vindstyrkan. dvs det krävs lite drygt 10 m/s för att göra 30 knop…

  • jps

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 20:13

    OK.

    Tack för bra svar.

    Om jag fattat det rätt så blir det typ så här i marginella planingsförhållanden och freeridegrejor då:

    – 6 m/s = 12 knop * 1.4 = 16,8 knop och bättre blir det inte om det inte blåser mer. (7 m/s => 19,6 knop , 8 m/s => 22,4 knop osv)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hastighet/vind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.