• Publicerad av bohica på 18 februari, 2015 vid 16:31

    Någon här som kan rekommendera en kiteskola utomlands som är bra och billig. Jag vet.. omöjlig kombination.

    Sen en råga om IKO levels. Är det tänkt att man ska kunna ha den kunskapen me grundkurs och IKO level 2 att man ska kunna träna på egen hand efter eller måste man ha IKO 1+2+3 ?

    Anledningen jag fråga är för att jag ev. skulle kunna tänka mig en spontansemester ner till Sharm el sheik och de har en skola där nere med 2 bukter. En med flat water och en med lite mer ös i då det är vågor och avsevärt mer vind.

    Tack hjärtligast för snabbt svar då jag tänkte packa väskan och dra snarast.

    andersr svarade 9 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bohica

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 10:03

    Ingen som har en aning eller?

  • sailortrash

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 11:04

    finns väl hur mkt som helst..

    esposende i portugal, tariffa i spaninen..du hittade ju två själv..

    om du går en kurs så pass att du kommer upp och åker på brädan kan du öva själv sen. Det viktigaste du lär dig i kursen är att rigga korrekt, relauncha från vatten och att landa kiten…IKO level 2 blir man väl om man går hela kursen, 3 blir man nog om man kan åka fram och tillbaka och hålla höjd. Men om du tar kurs spelar ju IKO ingen roll ändå, för då har du hjälp och lånad utrustning redan..
    det blir ju aldrig billigt att åka utomlands för att kita, jämfört med Sverige. men bättre förhållanden får man ju.

  • bohica

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 15:59

    Att det inte blir billigare det föstår ja men i Mars månad så är det ju inte många som har kitekurser på vatten här omkring i skåne. De flesta verkar hålla till i sälen och det är inte precis billigt det heller hehe.

  • sailortrash

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 20:33

    Sant…

  • sailortrash

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 20:35

    Men om man tar kurs i vatten ingår ju bla bodydragging, och då rinner det in vatten i våtdräkten må du tro…så bättre vänta till maj typ i Sverige..

  • bohica

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 00:26

    Sant det också.. Ja vi får se, tanken va att åka iväg men nu ringde de in mig jobb så nu får jag skjuta på resan till April oavsett. 🙁

  • sailortrash

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 08:17

    aouch…

    men jobb=cash, vilket är bra iofs..

  • bohica

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 11:01

    Yepp, men sen är det ganska lugnt ett tag med jobb så då ska jag passa på åka. Bara 2v jobb så det är ju inte precis en evighet men så länge det ger klirr i kassan är det ju kanon haha.

  • bohica

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 11:08

    Ringde LAsurf så han skulle plocka ihop ett bra kit till mig. 14m2 kite 145 bräda rekommenderade han för min längd/vikt. 95/183cm. Är det nån annan storlek man ska titta på också i kite?

  • sailortrash

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 13:20

    vet inte riktigt, jag är noobe själv och har en 13.5 och en 9. Det räcker nog bra från 6 m/s tror jag..jag köpte en lättvindsbräda i vintras som borde ge mig marginaldagarna med stora kiten…

    annars beror det ju på vart du bor. I sthlm där jag bor behöver man en 17-18 m2 om man vill köra ofta, eftersom medelvinden ligger runt 3 m/s på sommaren…

  • bohica

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 13:45

    Bor N/Ö skåne vid åhus.

  • andersr

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 19:18

    Köp en 17kvm om du ska köra o Åhus. Har en polare som kör där och det blåser inte mycket där.

  • bohica

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 21:14

    17m2 låter stort de dagar då det faktiskt blåser riktigt jävligt.. hehe

  • bohica

    Medlem
    22 februari, 2015 vid 11:07
  • andersr

    Medlem
    22 februari, 2015 vid 21:12

    14kvm kommer också vara för stor de dagar det blåser riktigt mycket. Däremot kommer du få fler dagar på vattnet med en 17 jämfört med en 14, då det oftast inte blåser så mycket i Åhus. Du kommer aldrig täcka alla vindar med en kite och med din storlek så tror jag 17 blir bättre än 14kvm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.