Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurf TRICKTIPS för alla nivåer!

  • sailortrash

    Medlem
    6 maj, 2021 vid 18:04

    While u r at it- Heli tack på foil tips vore kul (målet för sommar)!

    Kul med en tutorial serie!

  • hakman

    Medlem
    6 maj, 2021 vid 22:22

    Gött att höra! Så fort windsurfingserien är på banan kör jag igång en för alla foil moves också!

    Skicka en video med några försök på foil helin så fixar jag lite feedback.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    10 maj, 2021 vid 22:49

    Foilande helitack har jag bara sett Balz Müller göra. Du sätter ribban högt?

    Foilande Duck tack skulle oxå va praktiskt att kunna på kryssen.

    Framåt och bakåtloop skulle va nice att kunna först med fena och sen med foil också.

  • hakman

    Medlem
    12 maj, 2021 vid 18:40

    Kul att du är taggad på foil! Det blir helt klart en uppsättning loopar både med fena och foil.

    Om du kan vanlig ducktack så är den foilande varianten helt klart överkomlig. Du kan till och med använda carven för att driva brädan ännu längre genom vinden än med fena.

    Heli tack på foil är också något som går bra efter att man har kontroll på upwind 360n. Samma teknik för att hålla seglet laddat i backwind och brädan flygande. Men 360n är roligare! https://www.youtube.com/watch?v=5pEtfJJ3wlI

  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 maj, 2021 vid 23:07

    Det svåra är väl just att flyga med backwind i seglet. Klarar man det så tror jag man sitter både 360 och helitack, Duck tack osv. Skulle det va möjligt att flyga längre sträcka med backwind tror du? Har du provat? Clew first är ganska lätt efter gippen iaf med 5,8 och mindre om man har bra tryck så backwind kanske oxå är möjligt iaf teoretiskt😁

  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2021 vid 20:22

    Det svåra är väl just att flyga med backwind i seglet. Klarar man det så tror jag man sitter både 360 och helitack, Duck tack osv. Skulle det va möjligt att flyga längre sträcka med backwind tror du? Har du provat? Clew first är ganska lätt efter gippen iaf med 5,8 och mindre om man har bra tryck så backwind kanske oxå är möjligt iaf teoretiskt😁

    Jag tror det är lättare än vad man tror. Jag har gjort på skate, och tro eller ej men foilen biter tag i vattnet ungefär på samma sätt som en skate greppar i asfalt. Så timing är allt. Tror fart in och att våga satsa är grejen, plötsligt backvindar du friskt. Och så måste man titta åt rätt håll oxå..

    Men men, vi får väl se, har inte riktigt kört in mig på de nya prylarna än

    • Detta svar ändrades 2 år, 11 månader sedan av  sailortrash.
  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2021 vid 20:45

    Dessutom – nya SS wizard 130 brädan är så kort med så lite volym i nosen, så helitack är det nya normala slaget. Stabilt o bra där bak, nada att hoppa runt på. Känns som att slå på en 84 l vågis icke planande…

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 maj, 2021 vid 12:12

    @Hakman Inspirerad av din tutorial så övade jag helitacks i lättvind och foilande duckgybes. Satte mina första foilande duckgybes 😁 Kul att pressa sig lite och testa nya grejer!

    Såg nu att du lagt upp upwind 360 den här veckan, ser superenkelt ut men har konstigt nog aldrig provat.

  • hakman

    Medlem
    15 maj, 2021 vid 12:54

    @Stefan

    Fina helitacks! Droppa gärna en kommentar på Youtube om hur det går med 360n!

    DUCKJIBE
    Feedback på segelhantering. Om du har klipp på hela dig och brädan så kan du få på helheten.
    1. Ser ut som att du har bra carve i ingången!
    2. Flippen: Bredare grepp och händerna längre bak i setup kommer att hjälpa mycket för att få en smidigare flip och mer kontroll. Seglet nära kroppen och stance helt upprät. Korsa händerna och låt den nya bakhanden glida längst bak på clewn för att få selget långt ifrån dig och göra det lätt att nå så nära harness lines som möjligt (helst framför) när du flyttar den nya framhanden mot masten.

    Låg nivå på själva filmen (började foila en vecka innan inspelningen) men många slowmo-exempel på tekniken för jipp och duckjibe, speciellt om du vill foila ur med fart utan touchdown: https://youtu.be/D5Cj6984fdc

    Kolla speciellt på fötterna i switchen, foilhöjd och vinkel på carven, när jag flippar seglet och hur länge jag kör clewfirst/switch.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 maj, 2021 vid 20:23

    @Hakman, Tack för feedback!😁 Då har jag nått att jobba på.

    Satte ickeplanande upwind 360 idag i Fituna på foilbrädan. Det var inte så svårt faktiskt men kul att testa. Vad blir nästa steg?

  • hakman

    Medlem
    17 maj, 2021 vid 17:18

    Här är episode 2 för alla som vill ta steget vidare från heli tack!

    https://youtu.be/mNqRP9Kw4B8

    @Stefan Jumps nästa vecka!

    • Detta svar ändrades 2 år, 11 månader sedan av  hakman.
  • hakman

    Medlem
    19 maj, 2021 vid 18:01

    Denna veckan kör vi hårdvind! Hopp på plattvatten och i chop!

    https://youtu.be/o5lq2L-etVs

  • Stefan_Foil

    Medlem
    22 maj, 2021 vid 09:01

    Låg nivå på själva filmen (började foila en vecka innan inspelningen) men många slowmo-exempel på tekniken för jipp och duckjibe, speciellt om du vill foila ur med fart utan touchdown: https://youtu.be/D5Cj6984fdc

    Kolla speciellt på fötterna i switchen, foilhöjd och vinkel på carven, när jag flippar seglet och hur länge jag kör clewfirst/switch.

    @Hakman

    Har kollat på din video som du länkade. Det är lite annan teknik om man kör när det är 3-5m/s Du gör ducken av seglet innan du svänger så du seglar clew first innan du svänger, jag tror det är lättare och kräver inte så mycket timing som en vanlig old-skool duckgybe (ej clew first segling). Kan va bra som ett första steg, men ser inte lika elegant ut IMHO. Mindre segel underlättar såklart flippen, med 6,8an blir det svårt att nå framför hängseletampar i ett svep.

    • Detta svar ändrades 2 år, 11 månader sedan av  Stefan_Foil.

  • hakman

    Medlem
    27 maj, 2021 vid 15:54

    Låg nivå på själva filmen (började foila en vecka innan inspelningen) men många slowmo-exempel på tekniken för jipp och duckjibe, speciellt om du vill foila ur med fart utan touchdown: https://youtu.be/D5Cj6984fdc

    Kolla speciellt på fötterna i switchen, foilhöjd och vinkel på carven, när jag flippar seglet och hur länge jag kör clewfirst/switch.

    @Hakman

    Har kollat på din video som du länkade. Det är lite annan teknik om man kör när det är 3-5m/s Du gör ducken av seglet innan du svänger så du seglar clew first innan du svänger, jag tror det är lättare och kräver inte så mycket timing som en vanlig old-skool duckgybe (ej clew first segling). Kan va bra som ett första steg, men ser inte lika elegant ut IMHO. Mindre segel underlättar såklart flippen, med 6,8an blir det svårt att nå framför hängseletampar i ett svep.

    Jag kör bägge sätten och d brukar funka bra att flippa tidigt eller sent, men tidigare = bättre kontroll. Största seglet jag kör är 4.8, tror att det va runt 5-6 ms i videon.

    Svara på: Windsurf TRICKTIPS för alla nivåer!

  • hakman

    Medlem
    27 maj, 2021 vid 16:03

    Dags för mer avancerad freestyle nu: VULCAN / AIR JIBE!

    https://youtu.be/u6HOVGe-jV0

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurf TRICKTIPS för alla nivåer!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.