Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helix med 12 meters linor! :-)

  • Helix med 12 meters linor! :-)

    Publicerad av periskop på 14 oktober, 2007 vid 10:01

    ..nu har man ju kört sin Helix 7 & 9 kvm en hel del. Och man börjar ju vänja sig vid att rigga sin 9 kvm när andra pumpar upp sin 12:a och inte blir man omkörd heller trots mina 90 kg och Thorn 128 bräda, tvärtom!!!
    Redan från 7 m/s börjar det roliga, funkar att hoppa m.a.o! Otroligt, men man vänjer sig som sagt:-)

    Hur som helst i torsdags skulle jag ut å testa nya smart loopen.
    I början blåste det ju ca 8 m/s och jag körde på 17 meter lång linor, (Helix 9:a) kiten blir snabb, man överstyr lättare än vanligt, men vilka hopp man får på!! En himmla “popp” i hoppen blir det, p.g.a av att kiten blir så snabb. Kiteloopa, no problem…Rock´n roll är ordet, det roliga blev ännu roligare!!!Sen började vinden öka ytterligare, så jag gick in å bytte till en bom med 12 meters linor(!) Med erfarenhet av C-kite med korta linor trodde jag detta skulle bli hysteriskt, men icke! Kiten var fortfarande förvånansvärt stadig. Tidvis blåste det ca 16-17 m/s och allt var bara behagligt, med 9 kvm, många körde nu på 5 kvm och 7:or skall ju tilläggas, jag var nog ganska ensam om att köra 9 kvm. Och jag behövde aldrig ens dra i depowern, så övre gränsen för denna riggning fick jag aldrig utröna, fast jag hade nog kunnat köra en 7:a i samma vindstyrka, då jag ville att kiten skulle vara än snabbare (!) och strappless vågbräda rekommenderas nog till denna linlängd. Hur det gick att hoppa, jo det gick det med, kom väl en 3-4 meter upp, men det är väl inte därför man kör med korta linor!
    Så ett (lågbudget) alternativ är en Helix 9 kvm, med tre linlängder,
    20 meter för lättvind ca 7 m/s
    17 meter för Rock´N roll upp till ca 12-13 m/s
    12-13 meter för vindar runt 17 meter och seriös vågridning, tja det funkade ju! Skitkul!
    Och jag kommer nog prova ännu kortare linor framöver 🙂
    Och så var det bevisat ytterligare än gång, Längden spelar roll!
    /Kent, kiting blev nu ännu roligare 🙂

    P.S för att få 12 meters lina, lät jag bara min 24 meters lina löpa upp i kiten och tillbaka,
    inget kapa linor å tjafs. Men helst skulle man nog ha ett block/ögla uppe i kiten, för att skona linorna!

    nic svarade 16 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mania

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 10:19

    Det låter ju hekt sjukt bra!
    jag har problem att åka i vindar runt 7m/s med min 12:a har en 139*40 bräda och jag väger runt 65!

    Måste testa en såndär helix nästa år!

  • ninoh

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 15:48

    :confused2: ??? vad kör du för kite? 🙂

    mania;422047 wrote:
    Det låter ju hekt sjukt bra!
    jag har problem att åka i vindar runt 7m/s med min 12:a har en 139*40 bräda och jag väger runt 65!

    Måste testa en såndär helix nästa år!

  • blackadder

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 16:03

    Det undrar jag med. Jag har fullt tryck i min 12 (SBII) i 7m/s med en 130-bräda. Å jag väger 75kg.

  • j-g

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:04

    @periskop 422039 wrote:

    ..nu har man ju kört sin Helix 7 & 9 kvm en hel del. Och man börjar ju vänja sig vid att rigga sin 9 kvm när andra pumpar upp sin 12:a och inte blir man omkörd heller trots mina 90 kg och Thorn 128 bräda, tvärtom!!!
    Redan från 7 m/s börjar det roliga, funkar att hoppa m.a.o! Otroligt, men man vänjer sig som sagt:-)

    Ja… jag brukar också rigga min ss TD2 9kvm när det blåser 7m/s när andra kör 12kvm. Mina 85kg + TD2 9kvm +cabrinha castom 133 =:grin:

  • j-g

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:10

    @mania 422047 wrote:

    Det låter ju hekt sjukt bra!
    jag har problem att åka i vindar runt 7m/s med min 12:a har en 139*40 bräda och jag väger runt 65!

    Måste testa en såndär helix nästa år!

    Jag kör min TD2 9kvm från 7m/s till 15m/s utan problem:laugh:
    Skulle vara mycket roligt och prova Helix också. :cool2:

  • mania

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:39

    jag måste ha en helt usel vinduppfattning!:crazy: haha
    Jag kan åka när min polare kör med sin pshyco 3 10kvm!

  • gh0st

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 12:37

    Psycho 3:an har ett riktigt brett vindregister. Alltså sjukt brett jämfört med uppblåsta kites.

  • periskop

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 21:00

    tja min undran var igentligen om nån har erfarenhet av hur korta linor, respektive kitestorlek/märke/ typ fungerar med korta linor (skulle kanske inte nämnt det där med vindregistret ;-)…men jag får väl fortsätta exprimentera, nu har jag gjort en bom med 10 meter lång linor…få se hur det funkar!

    Ses på vattnet!
    /Kent

  • banjo69

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 07:38

    var själv ute på en Ozone Sport 9’a i torsdags med 25 meter liner… det var ROCK’N ROLL.. Inga problem att hålla kiten i den som du säger ultrabyiga hårda vinden i Varberg… Roligt var det!!!

    BTW.. vad är största nackdelen med Helixen?

    En grej jag såg var att man inte bara kan lägga ifrån sig kiten utan tyngd på stranden.. Lätt att den fångar vind är det inte?

  • haze

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 07:50

    Lägger alltid fråm mig draken utan nåt på men sen lägger jag jag nåt på den. Men det är mest för att jag har lärt mig det från grunden efter hård lärotid… 😉

  • sourra

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 10:09

    @banjo69 422476 wrote:

    BTW.. vad är största nackdelen med Helixen?

    Får nog också säga att det kan vara lite besvärande i starka vindar att få den att ligga tryggt på marken men man lär sig snabbt hur man ska komma tillrätta med det. Någonting annat som jag hört folk klaga på är att den är så pass snabb i loopar att den inte generar så mycket kraft som en lite långsammare kite gör vid samma bomutslag.

    Jag tycker man ska sluta stirra sig blind på Helix eftersom det finns fler Sigmakites som kanske är mer lämpade för andra åkstilar. Testa t.ex. Cult, den har lägre AR, ger bättre pull i loopar, är billigare, är ännu stabilare i vågor och lär vara bättre urkrokat. Helixen är för folk som vill hoppa högt och köra fort (speed-WR för damer och uppe och nosar på WR för herrar) och med tanke på hur vi har det i sverige med mycket chopp/vågor är det sällan kiten som begränsar hur fort man kan köra och därmed hur högt man kan hoppa. Jag antar att det har blivit sådant fokus på Helix just för att den 1) kom först och 2) har ett skruvat namn.

  • nic

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 11:39
    sourra;422522 wrote:
    Får nog också säga att det kan vara lite besvärande i starka vindar att få den att ligga tryggt på marken men man lär sig snabbt hur man ska komma tillrätta med det. Någonting annat som jag hört folk klaga på är att den är så pass snabb i loopar att den inte generar så mycket kraft som en lite långsammare kite gör vid samma bomutslag.

    Jag tycker man ska sluta stirra sig blind på Helix eftersom det finns fler Sigmakites som kanske är mer lämpade för andra åkstilar. Testa t.ex. Cult, den har lägre AR, ger bättre pull i loopar, är billigare, är ännu stabilare i vågor och lär vara bättre urkrokat. Helixen är för folk som vill hoppa högt och köra fort (speed-WR för damer och uppe och nosar på WR för herrar) och med tanke på hur vi har det i sverige med mycket chopp/vågor är det sällan kiten som begränsar hur fort man kan köra och därmed hur högt man kan hoppa. Jag antar att det har blivit sådant fokus på Helix just för att den 1) kom först och 2) har ett skruvat namn.

    Aloha för uppriktighet.

    nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helix med 12 meters linor! :-)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.