• Publicerad av donpedro på 16 september, 2003 vid 09:16

    Tjenare alla rutinerade vindsurfare. Jag har en sån sjuk ångest. Jag vet nämligen inte om jag ska köpa en bräda eller inte. Jag har nu en Bic e large på 135 liter. Den brädan jag ska köpa ligger på 85liter. Har man stor användning för den brädan? Jag har inte surfat allt för mycket. Jag har provat brädan och den är sjukt kul att köra på men jag kan inte slå eller gippa på den. Vatten starterna går hyfsat när det brallade på. Så den stora frågan är om jag kommer kunna ha stor användning och ha sjukt kul och kunna utvecklas väl på brädan?

    Mycket tacksam för svar. confused.gif

    surfmore svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2003 vid 09:29

    Ah, prylköparångest! Där har jag ju varit och befinner mig nästan alltid. En lätt förödande blanding av korsdrag i plånboken och vill-ha maniska tendenser.

    En 85 liters bräda slits ju inte ut av de flesta, precis. Men dagarna de kan seglas är ju överlägsna, ah!

    Eftersom du har provat brädan och tycker den är “sjukt kul” så verkar du ju gilla den. Spontant tycker jag att en 85 liters låter som ett fin-fint komplement till din e large, har själv haft en mycket snarlik kombo.

    Har du rätt segel, råd, plats och tror att du kommer att använda 85an så är ju valet lätt – bara att handla! Visst, du kommer att få en utmaning, men eftersom du uppenbarligen kan segla den och har din stora bräda att träna på så tycker i alla fall jag att ett köp ligger fint till. Och nu är ju lågtrycken på gång, mmmm!

    Så, med den info du gett här så låter det helrätt.

    Hoppas du får mycket skön segling!

    Lycka till å Surfa På!

  • andreas-t

    Medlem
    16 september, 2003 vid 09:38

    Det beror ju på hur mycket du väger. Oavsett, så är 85 l rätt lite i den byiga Sthlms-vinden. Jag har en 89 l Fanatic Gecko, som jag kanske använder 4-5 ggr/säsong i Sthlm. Förförra veckan var vi på Jylland och surfade och då tyckte jag att brädan var lagom stor i den jämna och starka vinden. Jag blev på glatt humör och började fundera på en nyare liten bräda, men efter en liten tur på en byig insjö i Småland på vägen hem, så ändrade jag mig igen… Om du mest kör i Sthlmstrakten, så tror jag att du utvecklas snabbare med en aningen större bräda, om du inte är väldigt road av att simma.

    /Andreas

  • mexi_

    Medlem
    16 september, 2003 vid 10:05

    jag har också en gecko på 88(!) liter…..den används rätt sällan. Sen tycker jag att den är jäkligt jobbig att segla med eftersom den behöver bra drag hela tiden för att man skall ha kul. I stockholm är dagar med bra drag (någorlunda kontinuerligt) sällsynta, i alla fall där jag seglar. Jag har skakat liv i min gamla bic presto WC (135) liter och helt plötsligt börjar gippar och hopp sitta igen. Den är dock för stor nör det brallar i. Jag tror att jag skall skaffa en till bräda runt 100-110 liter för att kunna köra i hårdare vindar.
    Tillägga bör att jag väger runt(!) 90 kg………

  • donpedro

    Medlem
    16 september, 2003 vid 14:40

    Ja jag väger ju bara runt 65kg så det är ju lite skillnad jämfört med 90. Jg hade tänkt mig att köpa ett segel kring c.a 5,9m2 om jag köper brädan annars har jag bara en 6,5m2 och den är för stor för den brädan och en 5,2m2 som funkar fin fint tillsamans med brädan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 16:49

    Det är inte bara volymen som spelar roll, utan även formen på brädan. Nyare brädor är bredare och planar tidigare, vilket gör att man inte behöver fullt lika mycket volym. Annars är tumregeln kroppsvikt + 20/25 för en bräda som flyter. Om du väger 65 kg, så borde en 85 L bräda funka utmärkt i Stockholm. Jag väger 76 kg och har en bräda (RRD TT) på 96 L som jag kan segla oavsett (nästan) hur mycket eller lite det blåser. Det är klart att det inte planar fullt lika tidigt som en formulabräda, men är desto roligare när det börjar bralla på. Gipparna och slagen kommer med övning. Så länge du kan vattenstarta så är det lugnt. Dessutom, så borde du kunna dra rigg på den.

    /Matt

  • surfmore

    Medlem
    16 september, 2003 vid 17:02

    Köp köp köp grin.gif, närå men det är alltid kul med nya prylar, man får oftast lite nytänding. Sen om den brädan är rätt för dig kan nog endast du svara på men det låter som den är det i och med att du tyckte den var grymt rolig att segla på. Du kan ju testa fler brädor och sen jämföra lite annars, vet inte hur förhållanderna är i sthlm men du verkade ju som sagt har haft kul med brädan så känns det rätt slå till!. Pengar på banken får man fan ingen adrenalinkick av, inte jag i alla fall grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.