• Helsingborg

    Publicerad av jocke-g på 4 februari, 2005 vid 18:36

    Hej på er alla.
    Jag skulle behöva lite tips på surfspot i Helsingborgs trakten då jag planerar att inom kort flytta ner dit.Är där ganska ofta redan nu. Var och tittade lite på stranden Skälderviken när det blåste ca 9 m/s vnv och då rullade det in ganska fina vågor även om dom nu inte var så stora. Hur mycket behöver det blåsa där innan det blir rikitg bra om det nu blir det.

    Jocke

    ____sa svarade 19 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ____sa

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 12:33

    Jag är också påväg till dessa trakter och undrar ifall man kan ta med brädan till jobbet. Det är ju frestande att kunna vara ute på lite kvällssurf snabbt efter jobbet. Helsingborg ligger ju precis vid vattnet. Kanske man tillochmed kan ta en lunchsurf, va! cool.gif

  • baywatch

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 14:02

    Jag bor ut mot mölle och här kan bli bra förhållande, speciellt i mölle och ängelholm.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 14:18

    När åker man till Mölle? Och vad kan man i så fall förvänta sig?

    /kanske ses på vattnet

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 16:21

    Har bott i H-borg under ett halvår och visst det finns en hel del vindsurfare där. Finns framförallt två ställen, det ena är en surfklubb norr om stan “Vinberg” eller ngt liknande.. plattvatten och något byigt, därimot kan man härifrån surfa över till Danmark utan problem och gå iland vid slottet, vilket är rätt schyst.

    Den andra mer aktiva klubben heter Fortuna och ligger söder om, nere vid Råå. Se deras hemsida.. Lite mer vågor och bättre vind, kan dock bli puckelpist.. http://www.fortunabeachsurfingclub.com/

    Vill man ha vågor får man dra upp till Båstad eller Halmstad..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 17:11

    Vid alla västliga vindriktningar ligger H-borg lite i lä och det blåser alltid bättre på spotsen norr om Höganäs. Du kan surfa på många ställen i Kullabyggden (20-30 min från H-borg): Strandbaden, Nyhamnsläge, Lerhamn, Mölle, Arild, Jonstorp, Ängelholm, Vejbystrand m fl. Vid västvind har Mölle och Ängelholm normalt bäst vågor. Ännu längre norrut har du fina förhållanden i Båstand, Mellbystrand och Halmstad.

    Lycka till!

    Fredrik

  • smurff

    Medlem
    13 februari, 2005 vid 19:56

    Morsning!
    Jag bor i HBG och är medlem i Vikingstrands Vindsurfing-klubb 2-3 km norr om centrum i HBG. Det finns 2 klubbar i HBG vad jag vet. Ovan nämda och Fortuna Vindsurfingklubb ca 1-1.5 mil söder om Helsingborg nedan för Rydebäck.

    Vindriktning som funkar på Viking: NV SV V.
    Viking=ok, men var beredd på att det förekommer stora växlingar i vind pga det är så trångt mellan sverige och danmark + att det är ganska strömt med avseende på avdrift i sundet utanför detta spot.
    Funkar fint som kvällssurf spot då man känner att man vill ta sig ut på litet surf om du bor i stan. Vid SO, NO, N, S vind funkar inte detta spot, kanske på rak syd men SO,O, N, NO=offshore, suger fett, åk till annat spot vid dessa vindriktningar.

    Prova Råå på SV, S, SO så behöver du inte köra så långt, har inte lika mycket avdrift där heller pga ström, dock blir där inte mycket vågor snarare en massa chop så ett och annat hopp kan du nog få till. Söder om Råå hamn är det mycket långgrunt så du kan få gå med brädan en bra bit ut innan du kan köra. Norr om hamnen är det lite bättre dock kan det finnas sandrevlar (framför allt vid ebb) en bit ut där vattnet blir mycket grunt, se upp!

    Kan bekräfta att det oftast blåser något bättre någon mil Norr om HBG på SV- V-NV-NNV. Försök med Viken för renare vind, Höganäs-Mölle för renare vind+större vågor.

    Vid O, NO, SO finns Jonstorp om du vill åka lite längre, men där är det oxå långgrunt. Man kan köra ner till Habo Ljung, eller Klagshamn på dessa vindriktiningar famför allt vår/sommar, funkar bättre än HBG pga termik vid dessa spots.

    På V skall klitterhus i Ängelholm vara bra(har aldrig varit där själv) och på NV blir det bra vågor i vejbystrand (>=12m/s) får gärna ha legat på ¨någon dag har varit där själv och vågsurfat (utan stödpinne i mitten av brädan)

    finns säkert andra spots i området men det är dessa som jag känner till.
    lycka till
    Edvard Z

  • ____sa

    Medlem
    15 februari, 2005 vid 08:23

    Tack för tipsen. Låter stabilt med strömmarna i sundet. Tur att det går färja över från Danmark ifall man skulle åka över utan att kunna komma tillbaka. crazy.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.