Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helt grön! Behöver hjälp

  • Helt grön! Behöver hjälp

    Publicerad av fiskaren på 24 februari, 2010 vid 18:46

    Snälla hjälp mig med lite tips ang kite. Jag är helt grön på ämnet men åker både wake och snowboard och jag anser mig själv vara sjukt lättlärd.
    Jag kan inget om några märken och märker rätt snabbt att kite har ett sjukt stort utbud och jag hinner nog inte riktigt sätta mig in i det innan det är dax att köpa. Jag är 175 cm lång och väger ca 70 pannor
    Mina frågor är:

    Vilken längd på brädan gäller för mig
    Vilken storlek på kite
    Vad får man betala för att hitta något man kan mer än lära sig åka på.

    Finns deet tabeller eller liknande för längd och vikt får ni gärna länka
    Som sagt jag är helt grön och är tacksam för alla svar!

    Pce

    fiskaren svarade 14 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • maackaan

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:14

    Måste väll säga det som de flesta kommer rekommendera. Ta en kurs, eller lär dig av någon snäll vän som kan/orkar lär dig allt. Du kommer känna dig säkrare på vattnet och kommer snabbt ha mkt roligt!

    Det där med märke är inte så noga! Alla här kommer försöka sälja det som de själva kör på. Några vanliga märken är: cabrinha, ozone, naish, flexifoil, slingshot mm. Du skulle kunna köpa nåt mellan 9-12 kvm som första kite!

    Brädan spelar inte så stor roll, lite enklare att lära sig på en något större bräda runt 135.

    Det är ingen ide att köpa något billig gammalt skräp! Det blir bara dyrare i längden. Köp en hyfsat ny kite 08- av modell bow, sle, hybrid. En c-kite är väll inget för nybörjaren. Du kan säkert hitta nåt begagnat för cirka 10000 inkl allt som du kan lära dig och utvecklas på.

  • pepa

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:25

    Instämmer, gå en kurs. Det nya och konstiga med kite är inte brädan, det är just kajten.

  • fiskaren

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:25

    Tack! Bräda e alltså samma skit alltihop samma som snow man får lite vad man betalar för.
    Det finns alltså olika sorters segel och c-kite är lite mer avancerat?
    Finns det segel för att åka fort, hoppa högt, starta lätt osv med eller?

  • gadget

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:29
    Fiskaren;599639 wrote:
    Snälla hjälp mig med lite tips ang kite. Jag är helt grön på ämnet men åker både wake och snowboard och jag anser mig själv vara sjukt lättlärd.
    Jag kan inget om några märken och märker rätt snabbt att kite har ett sjukt stort utbud och jag hinner nog inte riktigt sätta mig in i det innan det är dax att köpa. Jag är 175 cm lång och väger ca 70 pannor
    Mina frågor är:

    Vilken längd på brädan gäller för mig
    Vilken storlek på kite
    Vad får man betala för att hitta något man kan mer än lära sig åka på.

    Finns deet tabeller eller liknande för längd och vikt får ni gärna länka
    Som sagt jag är helt grön och är tacksam för alla svar!

    Pce

    Köp en kite som är hyfsat ny 2007 eller nyare.
    10 eller 12 m blir nog bra om du tänkt köra i sverige.
    Jag kör till 90% min största (13m).
    Köp inte en för stor bräda, nybörjarbräda är skitsnack och den växer du ut så fort du lärt dig köra fram och tillbaka.
    Runt 130 är kanske lagom men det beror på om du generellt sett trivs bättre med lagom, kort eller lång bräda. Själv kör jag hellre med en lite för kort än för lång.
    Jag är 183, 78kg och kör på 135.
    Om man är duktig på snowboard etc har inte så stor betydelse, vissa lär sig snabbt och vissa tar det längre tid för.
    Det är inte brädkontrollen de flesta brister på utan hur lätt man har för att lära sig kontrollera sin kite.
    Viktigast av allt…

    GÅ KURS, både för din och alla andras säkerhet, där får du förhoppningsvis även möjlighet att prova lite olika kites och sedan känna vad som känns rätt för dig…

    Hoppas du blev lite klokare.

  • fiskaren

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:32

    Tack för svaren!

    Känner mig redan klokare, får bli en kurs i Askim så fort isen släppt!

  • prima

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 21:46

    Helt klart smart av dig att gå en kurs, efter att jag gick kurs köpte jag en 12m drake, har bara hänt 1 gång att jag inte kunna köra med den pga av för mycket vind, och vi är lika långa och har ungefär lika vikt, så en 12a är ingen dum kite att börja med, sen började jag med lite längre bräda typ 145-150cm kommer inte riktigt ihåg men tröttnade rätt fort och nu kör jag 128cm´s

    Lycka till!

  • fiskaren

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 09:38

    Nu börjar det arta sig! Tack för hjälpen alla!

  • pjoter

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 11:35

    Håller med tidigare. Kursen är given. Sen är det bara att kolla på köp/sälj här på forumet så kommer det upp många fina kites för rätt pengar. Alla märken som säljs i sverige är bra grejer, det som skiljer är känsla/prestanda samt utseende. med prestande är det inte så att en kite är bättre än någon annan utan att olika kites passar till olika saker. och som sagt, skaffa en 11-13kvm -07 eller nyare så blir det bra att börja med.

    När det gäller brädorna har det itne alls hänt lika mkt. Dom har helt klart blivit bättre med åren men redan -04 -05 gjordes brädor som funkar kanonfint fortfarande. Skaffa som andra sagt en bräda på ca 130-135 och runt 40cm bred så har du en bra allroundbräda.

    Vad ärdet du tänker få ut av kitingen? wakestyle med powrade trick med kiten lågt, dingelhopp å slökörning, speed eller vågor? Spelar lite roll på vilken utrustning du sak ha då det faktiskt är lika bra att köpa bra grejer direkt, nybörjargrejer växer man bara ur.

  • mjersen

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 14:58

    köp inte c-kite, dom e farliga

  • fiskaren

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 18:27

    vad man fastnar för beror väl helt på förutsättningarna skulle jag tippa, men det visar sig säkert på kursen! Vad finns det för olika slags åkning och vad lämpar sig bäst i sverige,västkusten?allt som går fort och är farligt är skoj!

  • yann

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 19:55

    Strapless is da shiznit!

    Fiskaren;599648 wrote:
    …får bli en kurs i Askim så fort isen släppt!

    Gör dig själv en tjänst och gå en kurs i Varberg istället. Risigare spot får man leta efter. Vinden måste ligga EXAKT på 203,7 grader (typ) för att bli fin och då är det antagligen ändå crowded.

  • skotten

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 20:56

    hehehe killer stuff. Get on a course and let us know how the best day of your life was afterwards!!! Photos always get ALOHA points! : )

    surferlove!

  • kalle07

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 22:06

    varför vänta när du kan gå kurs imorgon?
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=a86ZgHMI9hg&feature=channel”]YouTube- 100301 artic kite lagaoset nv 8-12 ms.wmv[/ame]
    Årets första dag på vatten…

  • fiskaren

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 17:32

    haha sant. Allt har ett pris. Men just nu blir det svårt då utförsåkningen snodde ett nyckelben och en handled av mig i helgen. Får hålla mig 3v till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helt grön! Behöver hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.